شناسهٔ خبر: 21977369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

دلیل هدررفت اعتبارات در پروژه‌های عمرانی معلوم شد

مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه معماری و شهرسازی با اشاره به صحبت های روز گذشته شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود گفت: توجه نکردن به خواست و نیازهای مردم دلیل به هدررفتن بسیاری از اعتبارات عمرانی و استقبال نکردن شهروندان از پروژه های عمرانی است، زیرا این پروژه ها متناسب با خواست مردم و نیازهای روز آنها نبوده و مطابق با مسائل و مشکلات آنها نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد صالحی فرد با اشاره به صحبت های روز گذشته شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود درباره اینکه پروژه های عمرانی باید به سمت نگاه انسانی پیش رفته  و همچنین هزینه ساخت آنها کاهش یابد، گفت: طبق تبصره دوم ماده 55 قانون، شهرداری ها وظایف متعددی دارند که در دو حوزه خلاصه می شود؛ اولین حوزه خدمات است که شامل بحث نگهداری فضای سبز، رفت و روب، نظافت شهری و جمع آوری پسماندها و دیگری بحث خدمات عمرانی است که این خدمات عمرانی باید با چند فاکتور متناسب باشند.

وی ادامه داد: ابتدا اینکه هر خدمت یا پروژه عمرانی قاعدتا باید با نیازهای واقع بینانه مردم در مناطق مختلف شهری سنخیت داشته باشد. یک اتفاقی که متاسفانه در بسیاری از شهرداری ها از جمله شهرداری تهران افتاده این است که مطالعات و طراحی پروژه های عمرانی در مکانی خاص، متناسب با نیازها و مطالبات مردمی نیست، درواقع دیدگاه ها صرفا کارشناسی بوده و دوستان در مجموعه شهرداری یا بر اساس دیدگاهی که مشاور به آنها می دهد یک سری پروژه های عمرانی را طراحی کرده و در بخش عمرانی اجرا می کنند.

این مدرس دانشگاه در ادامه و با بیان اینکه اگر می خواهیم به واقع نگاه انسان گرایانه به پروژه های عمرانی داشته باشیم، اولین و مهم ترین نکته این است که ببینیم تا چه حد خواست، نیاز و مطالبات مردم در پروژه های عمرانی لحاظ می شود، اظهار کرد: توجه نکردن به همین موضوع، دلیل به هدررفتن بسیاری از اعتبارات عمرانی و استقبال نکردن شهروندان از پروژه های عمرانی است، زیرا این پروژه ها متناسب با خواست مردم و نیازهای روز آنها نبوده و مطابق با مسائل و مشکلات آنها نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه پروژه ها در بحث اجرایی کردن پروژه های عمرانی در سطح شهر بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم یک سری از پروژه ها را صرفا به دلیل فشارهایی که از جوانب مختلف وارد می شود، فقط در یک سری مناطق خاص اجرایی کنیم، با روح عدالت در شهر منافات داشته و هیچ نگاه انسانی در مقیاس معماری و طراحی شهری آن پروژه دیده نمی شود.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: انسان گرایانه بودن یک پروژه عمرانی تنها از این منظر دیده نمی شود که به عنوان مثال یک پروژه شاخص های مقیاس گرایانه انسانی را در طراحی خود دارد، بلکه بحث عدالت اجتماعی در شهر نکته بسیار کلیدی است و من فکر می کنم شهرداری تهران قطعا باید به این مساله بپردازد که شاخص های عدالت اجتماعی را در شهر لحاظ کرده و بر اساس همین نکته نیز توزیع پروژه و اعتبارات عمرانی را در شهر انجام دهد.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه معماری و شهرسازی با اشاره به بحث کاهش هزینه های پروژه های عمرانی در شهر خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در کشور مهندسی ارزش و مهندسی معکوس نداریم، یعنی ما با کمبود افرادی مواجه هستیم که در این حوزه کاملا تخصص داشته و بتوانند پروژه ها را با حداقل هزینه ها به نتیجه برسانند.

 وی ادامه داد: ما همچنین پیمانکاران بسیار حرفه ای نیز در بسیاری از پروژه ها نداریم، به عنوان مثال پیمانکاری که یک تقاطع را می سازد همان پیمانکاری است که یک پارک یا فرهنگسرا را می سازد، در حالی که در همه جای دنیا پیمانکاران پروژه های عمرانی کاملا تخصصی هستند و صرفا در ساخت یک پروژه خاص تخصص دارند.

صالحی فرد همچنین با تاکید بر اینکه باید در شهرداری ناظرین قدرتمند حضور داشته باشند تا بر روی پروژه های عمرانی بحث های نظارتی و کنترل پروژه ها را انجام دهند، گفت: برای اینکه بهای تمام شده یک پروژه به حداقل برسد ما باید ناظرین قدرتمند داشته باشیم که متاسفانه این موضوع کمتر به چشم می خورد.

وی تصریح کرد: بعضا بحث رانت خواری و بحث های روابط غیر رسمی کارفرما و پیمانکار نیز در برخی از پروژه ها ممکن است وجود داشته باشد که این موضوع هم می تواند روی بحث بهای تمام شده پروژه های عمرانی تاثیر گذار باشد، اما اگر با روندی که شهردار تهران قصد دارد در پیش بگیرد و همچنین با رسیدگی به معضلاتی که به آنها اشاره کردم، می توان امیدوار بود که از این پس پروژه های عمرانی در پایتخت به سمت و سوی درستی بروند و نگاه انسان محور بر آن ها حاکم باشد.

نظر شما