شناسهٔ خبر: 21977212 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

درخواست بخش خصوصی برای سوآپ فرآورده‌های نفتی/تهاتر مشکل اصلی صنعت قیر

خبرگزاری میزان- رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت:سواپ و ترانزیت کالا به دلیل موقعیت استراتژیک ایران به عنوان یک مزیت به حساب می‌آید که در چند سال اخیر متوقف بوده و ما به عنوان نماینده بخش خصوصی تقاضا داریم در راستا رفع مشکلات آن اقدامی صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، عباس علی اسلامی در نشست خبر صبح امروز گفت: این اتحادیه متجاوز از 300 شرکت تولیدکننده، بازرگان و صادر کننده است که در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی،قیر،فرآورده های روغنی،پارافینی و سوآپ فعالیت می کنند و در راستا تنظیم صادرات برای رقابت سالم در بازارهای هدف،شناسایی بازارهای هدف و مسائل صادراتی قدم هایی برای تعامل با دولت و دیگر نهادها بر می داریم.

وی در ادامه افزود:مجموع صادرات اعضا اتحادیه در رشته های مختلف فرآورده‌های نفتی در حدود ۲۵ درصد از صادرات غیرنفتی کشور را شامل می شود که در تلاشیم این میزان را سالانه افزایش دهیم.

اسلامی در ادامه به به بحث سواپ و ترانزیت کالا اشاره و بیان کرد: سواپ و ترانزیت کالا به دلیل موقعیت استراتژیک ایران به عنوان یک مزیت به حساب می‌آید که در چند سال اخیر متوقف بوده و ما به عنوان نماینده بخش خصوصی تقاضا داریم در راستا رفع مشکلات آن اقداماتی صورت گیرد.

در ادامه نشست احسان باقریان نائب رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: آمار صادرات اعضا اتحادیه نشان از صادرات 7 میلیارد دلاری در سال 95 می دهد که از این میزان 3.5 میلیارد دلار آن به محصولات پتروشیمی، 1.5 میلیارد دلار آن توسط محصولات هیدروکربنی، 1.2 میلیارد دلار محصولات روغنی و پارافینی و 800 میلیون دلار آن قیر بوده است.

باقریان در خصوص کشورهای مقصد گفت: محصولات تولیدی کشور ما به 4 قاره جهان و به کشورهایی شامل افغانستان، عراق، آسیا میانه، اروپا، آفریقا و آمریکا لاتین صادر شده است. 

وی در خصوص تولید قیر در داخل کشور گفت: در کشور در حدود 5 میلیون و 200 هزار تن قیر تولید می‌شود که از این میزان 3 میلیون تن صادرات و 2 میلیون و 200 هزار تن مصرف داخل می شود، که در این شرایط مسئله قیر تهاتر مشکلاتی را برای این صیف ایجاد کرده است. 

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه ایجاد نهاد رگلاتوری در این بخش مغفول مانده که استفاده از آن می‌تواند علاج بلندمدتی به حساب آید گفت: صادرات محصولات متانول ما در حدود 5/5 میلیون تن است که برنامه داریم این میزان را به 11 میلیون تن برسانیم و این میزان تا سال 2020 عددی بالغ بر 17 میلیون تن خواهد شد.

باقریان در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی به کشور چین گفت: مشکلات موجود در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی به چین برطرف شده و رویه در حال بازگشت به قبل است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند گفت: برخی از آنها محصولاتی که تولید می‌کنند تقاضای بالایی دارند به همین دلیل مسائل خود را با سیستم داخلیشان رفع می‌کنند اما برخی از پتروشیمی‌ها نیاز به بازاریابی دارند که به تازگی شنیده‌ایم یکی از تولیدکنندگان توانسته در اروپا ال‌سی باز کند که ما می‌توانیم این رویه را گسترش داده و در راستای بهبود شرایط تلاش کنیم.

در ادامه نشست خبری سعید رفیعی‌فر عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران مجدداً به مسئله رگلاتوری اشاره و بیان کرد: بحث رگلاتوری موضوع جدیدی در این حوزه نیست و این نهاد نیاز به بازسازی و ایجاد مجدد در صنعت نفت را دارد.

رفیعی‌فر در خصوص تک‌نرخی شدن ارز نیز گفت: اتحادیه با تک‌نرخی شدن نرخ ارز کاملاً موافق است و از آن استقبال و حمایت می‌کند زیرا با اجرایی شدن آن رقابت ناسالم از بین می‌رود و فضایی یکسان برای تمامی افراد ایجاد می‌شود.

وی افزود: رقم این نرخ برای ما تفاوتی ندارد و هر عددی که براساس تعادل بازار ایجاد شود با آن موافقیم. گفتنی است نرخ خوراک برای واحدهای مختلف متفاوت است. به‌طور مثال پالایشگاهها، پالایشگاه‌های پایین دست قیر و پتروشیمی نرخ ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند ولی این موضوع برای برخی واحدهای کوچک و واحدهای دوده‌سازی صدق نمی‌کند.

در ادامه نشست وحید شیخی عضو هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران در خصوص بازار قیر ایران بیان کرد: 75 شرکت بزرگ قیر 90 درصد از بازار صادراتی و بازار داخل کشور را شامل می‌شود که معضلاتی مانند قیر تهاتری این بازار را با مشکل روبرو کرده، همچنین ترانزیت قیر از کشور عراق به اسم قیر ایران به برند تولیدی کشور صدمه زده است.

شیخی افزود: در زمینه نرخ ارز باید به این نکته توجه داشت که نرخی تعیین شود که ثبات داشته باشد و در شرایط کنونی برای حمایت از بخش‌های تولیدی نرخ ارز مبادله‌ای به دلیل ثبات بیشتر مناسب‌تر است.

وی افزود: در سال گذشته 3 میلیون تن به ارزش 800 میلیون دلار از محصولات ما صادر شده است.

شیخی تصریح کرد: قیمت قیر در داخل کشور 80 تا 150 تومان بیشتر از قیمت قیر صادراتی به فروش می‌رسد که در این زمینه بورس کالا باید بر نحوه قیمت‌گذاری نظارت داشته باشد تا فسادی در این زمینه شکل نگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما