شناسهٔ خبر: 21974209 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نکات تغذیه ای در مبتلایان به سنگ کیسه صفرا

به توده های سخت کلسترول، کلسیم یا صفرا که در کیسه صفرا یا مجرای صفراوی متبلور شوند، سنگ کیسه صفرا گفته می شود و برای کاهش درمبتلایان به کیسه صفرا لازم است نکاتی را رعایت کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: رژیم غذایی کم چرب با فیبر زیاد مانند مصرف منظم سبزی ها، می تواند در پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک کند.
"زهرا مصلایی" افزود: نتایج برخی مطالعات نشان داده است که فراوانی سنگ کیسه صفرا در افرادی که گوشت مصرف می کنند دو برابر افراد گیاهخوار است؛ شیر و ماست کم چرب نیز برای مبتلایان به این بیماری مفید است.
وی  اضافه کرد: سیب، گلابی، جو و دانه های خشک، دارای فیبرهای محلول هستند که با کاهش کلسترول خون می توانند احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهند.
این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: مصرف غلات سبوس دار، سبزی ها و میوه ها باید افزایش یابد؛ کَنگَر دارای ماده ای به نام "سینارین" است که می تواند کلسترول خون را کاهش داده و برای مبتلایان به کیسه صفرا مفید باشد.
مصلایی اضافه کرد: غذاهای سرخ شده، شیرینی، شیر و لبنیات پرچرب و غذاهایی مانند سوسیس، کالباس و همبرگر که مقادیر زیادی چربی های حیوانی دارند، نامناسب هستند.
وی با اشاره به اینکه نخوردن غذا به مدت طولانی کیسه صفرا را غیرفعال می کند، توصیه کرد: این افراد باید به دفعات مکرر غذاهای کم حجم مصرف نمایند.
این کارشناس ارشد تغذیه، در پایان یادآور شد: خوردن صبحانه برای این افراد اهمیت دارد، زیرا فرد در مدت شب غذا نخورده و اگر صبحانه هم مصرف نکند، طولانی شدن مدت غذا نخوردن احتمال تشکیل سنگ های کلسترولی در کیسه صفرا را افزایش می دهد
 

نظر شما