شناسهٔ خبر: 21974055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استقبال نه چندان گرم سعودی‌ها از امیر کویت، جنجال به پا کرد

استقبال نه چندان گرم سعودی‌ها از امیر کویت در سفر اخیر وی به ریاض ، پرسش‌ها و جنجال‌هایی در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی کویت در پی داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، استقبال نه چندان گرم سعودی‌ها از امیر کویت در سفر اخیر وی به ریاض و غیبت ولیعهد عربستان در مراسم استقبال و ضیافت شامی که به افتخار امیر کویت تدارک دیده شده بود، پرسش‌ها و جنجال‌هایی در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی کویت در پی داشته است.
روزنامه «رأی الیوم» با انتشار این مطلب در یادداشتی به قلم «مها بربار» نوشت: شیخ صباح الاحمد الجابر امیر کویت، دیروز دوشنبه سفر کوتاهی به ریاض داشت و با ملک سلمان پادشاه عربستان دیدار کرد. پادشاه عربستان برای وی مراسم استقبال و ضیافت شامی در قصر شاهی و با حضور تعداد زیادی از شاهزادگان، وزراء و بزرگان کشور تدارک دیده بود.
اما چیزی که جلب توجه می‌کرد این بود که فیصل بن بندر بن عبد العزیز امیر منطقه ریاض، از امیر کویت استقبال کرد نه پادشاه عربستان، و همین مسئله پرسش‌های بسیاری را برای برخی از کویتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.
بر اساس عرف دیپلماتیک در عربستان، نیازی به حضور پادشاه این کشور در فرودگاه برای استقبال از مهمانان نیست، اما این اصل تشریفاتی بار‌ها و بر اساس روابط کشورها، نقض شده است، زیرا در حالی که پادشاه عربستان به سبب اظهارات و مصاحبه‌های اوباما، که از نظر سعودی‌ها ناشایسته بود، برای استقبال از وی در فرودگاه ریاض حاضر نشد، هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ریاض را به عنوان مقصد نخستین سفر خود پس از به دست گرفتن قدرت برگزید، ملک سلمان بن عبد العزیز با اشتیاق در فرودگاه برای استقبال از وی حضور یافت.
نگاهی به اسامی شاهزادگان حاضر در ضیافت شام پادشاه عربستان، به افتخار مهمان کویتی، نشان می‌دهد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هم در این ضیافت و هم در مراسم استقبال غایب بود.
به گفته برخی منابع رسانه‌ای نزدیک به کاخ پادشاهی، سران عربستان از عملکرد کویت در بحران خلیج [فارس] و نقش بی طرفانه آن، راضی نبودند و انتظار داشتند کویت بیشتر طرف چهار کشور تحریم کننده قطر را بگیرد. چندین نویسنده سعودی نیز این مسئله را متذکر شدند که عبدالرحمان الراشد برجسته‌ترین آن‌ها بود و بار دیگر نقش عربستان در حمایت از کویت در زمان اشغال این کشور به دست نیرو‌های عراقی در تابستان سال ۱۹۹۰ را به مقامات کویتی یادآور شد و گفت: اینکه اگر نقش عربستان نبود کویت هرگز آزاد نمی‌شد، به چه معناست؟ این مقاله، که در روزنامه «الشرق الاوسط» انتشار یافت، بحث و جدل‌های گسترده‌ای را در مطبوعات کویت و حساب‌های کاربران کویتی در شبکه اجتماعی توئیتر در پی داشت.

نظر شما