شناسهٔ خبر: 21973972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فواد ایزدی:

خطر تحلیل اشتباه به‌مراتب بدتر از جاسوس در تیم مذاکره‌کننده است

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: برخی اوقات این افراد تحلیل‌های غلطی ارائه می‌دهند که این تحلیل‌ها ضربات بیشتری حتی از یک جاسوس مستقیم به روند وارد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، فواد ایزدی کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص حضور یک جاسوس در تیم هسته‌ای گفت: زمانی یک شخص رسماً جاسوسی می‌کند و نظرات طرف مقابل را با دشمن عملیاتی می‌کند. حالت دیگر این است که شما جاسوسی ندارید، اما تحلیل‌های اشتباه عنوان می‌شود یعنی فرد نه تنها جاسوس نیست بلکه به کشورش نیز عِرق و علاقه دارد، اما به خاطر تحلیل‌ها و برآوردهای غلط همان ضربه را می‌زند که یک جاسوس می‌زند.
وی افزود: برخی اوقات این افراد تحلیل‌های غلطی ارایه می‌دهند که این تحلیل‌ها ضربات بیشتری حتی از یک جاسوس مستقیم به روند وارد می‌کند.
ایزدی ادامه داد: در برجام نتوانستیم از ظرفیت‌هایی که بنا بود محقق شود استفاده کنیم مثل نقل و انتقالات بانکی و در عمل آنچه برای برجام در نظر گرفته شده بود محقق نشد.
این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد؛ شاید بتوان گفت: یک اشتباه هم در طراحی داشتیم، چون طرف مقابل دغدغه هسته‌ای داشت، اما دغدغه ایران هسته‌ای نبود بلکه مباحث بانکی، مالی و تحریمی بود، اما از این جهت ما هم باید با همین سطح در مذاکرات حاضر می‌شدیم.
وی ادامه داد: براین اساس جمهوری اسلامی نیز باید با وزیران اقتصادی خود در مذاکرات حاضر می‌شد و امریکا نیز وزیر دارایی خود را به میدان می‌آورد، چون بعد برجام متوجه شدیم وزیر دارایی امریکا با توجه به اینکه یکی از صهیونیست‌های قدر بود اصلا همراه برجام نشد.
ایزدی تصریح کرد: براساس این روند جان کری وزیر امور خارجه سابق امریکا نیز که قدری با برجام همراه بود، اما از آنجا که در عمل هم سطح سایر وزرا بود نمی‌توانست برای وزیر اقتصاد تعیین تکلیف کند و او را مجبور به انجام کاری کند از این جهت بحث جاسوسی یک بحث است و بحث عدم طراحی صحیح نیز می‌تواند نتایج بدی داشته باشد.
این کارشناس مسائل هسته‌ای در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی امریکا با تروریستی خواندن سپاه پاسداران به دنبال بازگشت تحریم هاست آیا با این شرایط ماندن در برجام به نفع کشور خواهد بود گفت: برجسته کردن بحث سپاه نوعی عملیات روانی از سوی امریکایی هاست به معنی اینکه سپاه را وسط می‌گذارند و کل کشور را وابسته به این نهاد می‌دانند.
وی تصریح کرد: با این شرایط امریکایی‌ها به دنبال ایجاد حالت شبکه‌ای هستند که هر کس درون حاکمیت متصل به سپاه باشد آن را تحریم کنند به همین جهت ارتش، وزارت دفاع و ... هم تحریم می‌شوند، چون ارتباط سپاه با ارتش زیاد است.
ایزدی ادامه داد: با این حساب اتفاقی که رخ می‌دهد آن طرف به سمت تحریم و فشار بیشتر می‌رود و ما نیز هر چه در داخل از برجام تعریف کنیم آن جناحی که درون امریکا متصورند می‌شود از ایران امتیازات بیشتری گرفت جایگاه بالاتری پیدا می‌کنند.
این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه ایجاد همین روند باعث شد که اخیرا امریکایی‌ها بحث مذاکره مجدد را مطرح کنند گفت: ما باید صراحتا بیان کنیم که اگر برجام در راستای منافع جمهوری اسلامی باشد به آن پای بند خواهیم ماند و اگر منافع ما را پایمال کند از آن خارج می‌شویم.

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

نظر شما