شناسهٔ خبر: 21973827 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عضو کمیسیون عمران مجلس:

وام‌های مسکن توان خانه‌دارکردن مستاجران را ندارد

R41383/P41383/S9,1299/CT12

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برای توازن بهای مسکن درکشور نیازمند تخصصی شدن بنگاه های املاک هستیم تا از تعیین نرخ‌های سلیقه ای در بازار مسکن جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حمید بنایی درگفت‌وگو با خانه ملت، درباره وضعیت  بازار مسکن در کشور، افزود:کمیسیون‌های اقتصادی و عمران  مجلس شورای  اسلامی برای ساماندهی اوضاع مسکن با همکاری دولت  وارد عمل شوند زیرا مسکن از جمله نیازهای اساسی تمام شهروندان تلقی می شود اما هم اکنون  بازار  مسکن شرایط  مناسبی ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برای توازن بهای مسکن در کشور ما نیازمند تخصصی شدن بنگاه های املاک در کشور هستیم تا از تعیین نرخ های سلیقه ای در بازار مسکن جلوگیری شود.

 طرح  مسکن اولی ها دولت کارساز نبوده است

 بنایی تصریح کرد: در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، پس از بررسی برای رفع مشکلات تامین مسکن برای شهروندان به این نتیجه رسیدیم که دولت طرح جامع  و مدونی را  برای  ساماندهی  بازار مسکن  ارائه دهد اما دولت طرح مسکن اولی ها را ارائه داده که این طرح نیز نتوانسته است معضلات بازار مسکن مهر را رفع کند.

وی ادامه داد: طرح مسکن اولی‌ها نه تنها جایگاه مناسبی در ساماندهی مسکن پیدا نکرده، بلکه طرح موفقی نیز برای خانه دارشدن مستاجران به شمار نمی آید،زیرا با مبالغ کنونی وام های مسکن مستاجران نمی توانند خانه دارشوند و نرخ مسکن با وام های مسکن همخوانی ندارد. 

نماینده مردم  گناباد و بجستان در مجلس شورای  اسلامی،تصریح کرد: زمانی طرح مسکن اولی ها  می تواند بازار مسکن را کارشناسی شده تنظیم اقتصادی کند که وام های مسکن همسو با قدرت خرید اقتصادی شهروندان و نرخ واحدهای مسکن در کشور همسو باشد، زیرا با  نرخ کنونی وام های  مسکن  مستاجران نمی توانند از  پس مابقی  بهای مبلغ وام برای خرید مسکن برآیند .

وی ادامه  داد: درست است که در برخی از مناطق کشور خانه های خالی مشاهده می‌شود اما در برخی از مناطق کشور هم  برای تامین مسکن شهروندان با مشکلات عدیده ای روبرو شده ایم بنابراین دولت برای ساماندهی مسکن  باید  ورود قاطعانه  داشته باشد.

ایجاد 100 شغل با ساخت هرواحد ساختمانی  در حوزه مسکن

 عضو کمیسیون عمران  مجلس، تصریح کرد:با ساخت هرواحد ساختمانی می توان  100 فرصت شغلی ایجاد کرد و این امر بدین معنا است که با رونق مسکن در کشور صنایع وابسته به مسکن نیز متحول می شود.

 بنایی در ادامه گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت افزود:  یکی دیگر  از  محورهایی که  باید در زمینه توسعه مسکن ازآن غافل نشد، بحث بهسازی و ساماندهی توسعه روستاها است و در این راستا طبق برنامه ششم  توسعه بنیاد مسکن باید سالیانه 200 هزار  واحد مسکونی را در روستاها احداث کند اما بنیاد مسکن نتوانسته است،واحدهای ساختمانی در  روستاها احداث کند البته امکان دارد تقاضا نیز برای ساخت مسکن در روستاها،  پایین تر از 200 هزار واحد مسکونی باشد که این امر نیازمند بررسی است.

 نماینده مردم گناباد  و بجستان  در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: تعیین نرخ های سلیقه ای از  بازار مسکن باید رخت ببندد اما متاسفانه تاکنون در این راستا عملکرد مناسبی نداشتیم،  بنابراین باید دولت لایحه ای را به مجلس شورای اسلامی بیاورد که بنگاه‌هایی  که تنها در حوزه مسکن  کاسبی می کنند، اصلاح شوند و به سمت محورهای  تخصصی در  تعیین اجاره بهای مسکن حرکت کنند.

نرخ اجاره بهای مسکن باید با  مصوبات  قانونی مشخص شود

بنایی با بیان اینکه نرخ اجاره بهای مسکن باید  با  مصوبات  قانونی مشخص شود، تصریح کرد: موقعیت مکانی،سال ساخت مسکن  باید در اجاره  بهای  مسکن مشخص شود تا نرخ های مسکن در مناطق مختلف با یک نرم منطقی تعیین شود تا علاوه بر مستاجران، مالکان نیز  بتوانند از  تبادلات  تجاری بازار  مسکن  راضی باشند.

بهبود اوضاع مسکن نیازمند حرکت جهادی و انقلابی است
وی با بیان اینکه بهبود اوضاع مسکن نیازمند حرکت جهادی و انقلابی است،افزود:  خروج از  رکود مسکن نیازمند همیاری و همکاری  تمام  دستگاه‌های اجرایی است.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها 

نظر شما