شناسهٔ خبر: 21973820 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

«طرح ملی نهضت حفظ» یا «آزمون ملی کشف حافظان قرآن مدارس»?

R1397/P1397/S4,37/CT7

این چه طرح ناموزونی است که فقط ثبت‌نام می‌کند برای دادن آمار و برگزاری آزمون؟!!! و با این وجود چرا نام آن «طرح ملی نهضت حفظ» گذاشته شده است؟ آیا بهتر نبود نام طرح را «آزمون ملی کشف حافظان قرآن مدارس» می‌گذاشتید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، این روزها با شروع به کار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، مباحث مربوط به این طرح در حال شکل‌گیری است.

روز گذشته گفت‌وگویی از محمد‌رضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در یکی از خبرگزاری‌های کشور با عنوان «حضور 3 میلیون حافظ نیم جزء و موضوعی قرآن در آموزش و پرورش» منتشر شد که نقاط قابل توجهی در آن وجود دارد:

وی در این گفت‌وگو پس از اشاره به اینکه «بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، وزارت آموزش و پرورش اولین نهادی بود که به فرمایش ایشان لبیک گفت و با راه‌اندازی «طرح ملی نهضت حفظ» کار را آغاز کرد» به ارائه آمار ثبت‌نامی‌های این طرح به شرح ذیل پرداخته است:

اول: 3 میلیون و 500 هزار نفر ثبت‌نام کردند.

دوم: حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در آزمون شرکت کردند و حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر فقط ثبت‌نام کرده بودند و آزمون ندادند.

سوم: از این یک میلیون و 400 هزار نفر حدود یک میلیون و 50 هزار نفر توانستند حائز امتیاز پیش‌بینی شده شوند.

چهارم: حدود 930 هزار نفر از این افراد حافظ نیم جزء قرآن شدند، مابقی جزءهای قرآن میان 120 هزار نفر تقسیم شده است که از این بین جزء یک و جزء 30، تعداد بیشترین حافظان و 3 جزء و 7 جزء و 15 جزء و حفظ کل، هم کمتر از آنها بودند.

مسیب‌زاده پس از ارائه این آمار در موضعی قابل تقدیر گفته است «صرف پرداختن به ارائه آمار و ارقام، نه تنها گویا نیست که کمکی هم به ما نمی‌کند. باید عزم جدی داشته باشیم. همه ما باید تلاش کنیم تا به 10 میلیون حافظ قرآنی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند برسیم اما اینکه بخواهیم با آمار صحبت کنیم یا اینکه با آمار، انحراف معیار پیدا کنیم، صحیح نیست این کار نیازمند عزم جدی است.»

عزم جدی در تربیت حافظان قرآن که مورد اشاره آقای مسیب‌زاده قرار گرفته است موضوعی است که خبرگزاری تسنیم چند روز پیش طی یادداشتی با عنوان «علت عدم وجود آمار متقن از تعداد حافظان قرآن کریم» به آن پرداخت و چون سرانجام 3 میلیون و نیم دانش‌آموز مورد اشاره آقای مسیب‌زاده یکی از پرسش‌های مطرح شده در این یادداشت بود، در گزارش پیش رو قصد داریم تا با تکیه به آمارهایی که توسط خود ایشان به عنوان یک مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است به واکاوی میزان جدیت موجود در آموزش وپرورش برای تربیت حافظ قرآن بپردازیم.

اول: میزان ثبت‌نامی‌های طرح حفظ در آموزش و پرورش 3 میلیون و 500 هزار نفر بوده است، در حالی که بیش از 12 میلیون دانش‌آموز داریم که در حدود نیمی از آنها در دوره متوسطه اول و دوم، یعنی مناسب‌ترین زمان برای حفظ قرآن کریم در حال تحصیل هستند.

سؤالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که گذشته از حواشی و ابهاماتی که در خصوص آمار ثبت‌نامی‌ها مطرح است، چرا تعداد آنها نسبت به کل دانش‌آموزان این قدر کم است؟ آموزش و پرورش چه اقدامات ترغیبی، تشویقی و تبلیغاتی را پیش از ثبت‌نام انجام داده است؟ آیا مدارس، خانواده دانش‌آموزان را توجیه کرده بودند که از آن سو نیز دانش‌آموزان نسبت به حفظ قرآن ترغیب و تشویق شوند؟

آقای مسیب‌زاده در این خصوص گفته است «فقط طی فراخوانی که اعلام کردیم هر یک از این دانش‌آموزان بنا بر ضرورت و تمایل خودشان ثبت‌نام کردند.»

دوم: وزارت آموزش و پرورش به اذعان جناب مسیب‌زاده فقط به ثبت‌نام و اخذ آزمون از دانش‌آموزان بسنده کرده، وی در این خصوص گفته است: «برای دانش‌آموزان هیچ کلاسی تشکیل ندادیم.»

سؤال ما در این خصوص این است که، این چه طرح ناموزونی است که فقط ثبت‌نام می‌کند برای دادن آمار و برگزاری آزمون؟!!! و با این وجود چرا نام «طرح ملی نهضت حفظ» بر آن گذاشته شده است؟ زیرا این نام نخستین چیزی را که به ذهن متبادر می‌کند این است که قرار است طی فعالیتی جهادی کسانی را حافظ قرآن کنیم و قطعا یکی از مهم‌ترین الزامات آن برگزاری کلاس‌های آموزشی است. با این وجود آیا بهتر نبود نام طرح را «آزمون ملی کشف حافظان قرآن مدارس» می‌گذاشتید؟

و سؤال مهم‌تر این است که اگر قرار نبود آموزش قرآنی در فوق برنامه مدارس صورت بگیرد (10 هزار مدرسه قرآنی که در دولت دهم دایر شد و معلوم نیست ثمرات آن چه بود) پس 5 هزار معلم قرآنی که با این بهانه استخدام کردید الان مشغول چه کاری هستند؟

خب معلوم است که در چنین وضعیتی بیش از دو سوم دانش‌آموزان در آزمون شرکت نخواهند کرد، چون طبیعتا نباید در مسیر حفظ قرآن قرار گرفته باشند و نتیجه‌اش این خواهد شد که جناب مسیب‌زاده فرموده‌اند: «حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در آزمون شرکت کردند و حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر فقط ثبت‌نام کرده بودند و آزمون ندادند.»

سوم: 930 هزار حافظ نیم جزء، یعنی ورود همین تعداد فرد به جریان حفظ قرآن کشور. سوال، در این خصوص این است که این افراد الان در چه نقطه‌ای از حفظ قرآن قرار دارند و آموزش و پرورش در طول این چند سال چه اقداماتی برای حفظ این ظرفیت قابل توجه در مسیر حفظ قرآن انجام داده است؟ آقای مسیب‌زاده در مصاحبه خود هیچ اشاره‌ای در این خصوص نداشته‌اند.

مدیرکل محترم قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به دیدار آقای فانی با رهبر معظم انقلاب گفته‌ است که در این دیدار «مقام معظم رهبری تأکید داشتند که حفظ موضوعی قرآن هم از آرزوها و درخواست‌های قدیمی من است.» و بر همین اساس ما این کار را در آموزش و پرورش آغاز کردیم.

وی در این خصوص افزوده است: «11 عنوان کتاب تهیه کردیم بین 20 تا 40 آیه یا عبارت قرآنی متناسب با سنین دانش‌آموزان انتخاب و در قالب این کتابچه‌ها توزیع شد که در سال اول نزدیک به یک میلیون نفر و در سال دوم هم نزدیک به یک میلیون و 200 هزار برگزیده در این طرح داشتیم.»

آنچه از ظاهر این عبارات بر می‌آید این است که در این خصوص نیز آموزش و پرورش، برنامه‌ای به غیر از طراحی و چاپ کتاب و اخذ آزمون نداشته و متأسفانه بازهم تبدیل به طرحی فراگیر در بدنه وسیع دانش‌آموزی کشور نشده است.

به گزارش تسنیم، مهم‌ترین جایی که عزم جدی آنها می‌تواند به تنهایی باعث تحقق 10 میلیون حافظ مورد انتظار رهبر انقلاب شود، آموزش و پرورش است و از ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن انتظار می‌رود با تمرکز برنامه‌های خود در این حوزه، پایشی پیوسته از نحوه عملکرد مسئولان این حوزه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما