شناسهٔ خبر: 21973632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ بار دیگر ملت ایران را متحد کرد

تهران- ایرنا- جمعه ای که گذشت، روز اتحاد دوباره ایرانیان بود؛ هنگامی که از رییس جمهوری تا مردم عادی در حمایت از دولت، سپاه پاسداران و خلیج همیشه فارس در برابر اظهارات ضد ایرانی رییس جمهوری آمریکا، بار دیگر پیمان اتحاد و همبستگی خود را تقویت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، وحدت و همبستگی مردم ایران اسلامی به دفعات در عرصه های گوناگون سیاسی و اجتماعی به سردمداران و قدرت های جهانی ثابت شده است. بار دیگر نیز به دنبال مواضع ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و بکاربردن واژه ای مجعول برای خلیج فارس، مردم ایران یکپارچگی و وحدت خود را در حمایت از تمامیت ارضی ایران به جهانیان نشان دادند.
ترامپ در سخنرانی روز جمعه 21 مهرماه با محوریت مواضع آمریکا درباره توافقنامه برجام، از نامی غیر واقعی برای خلیج فارس استفاده کرد و گفت: «ایران با ایجاد مزاحمت برای کشتی‌ های ما آزادی دریانوردی را نقض می کند.»
بلافاصله پس از سخنرانی ترامپ، حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری به ادعاهای وی پاسخ داد. در ادامه نیز از مسئولان دولتی گرفته تا هنرمند و دانشجو و فعالان اصلاح طلب و اصولگرا در شبکه های اجتماعی خشم خود را از سخنان نسنجیده رییس جمهوری آمریکا ابراز و حمایت خود را از ایران و خلیج فارس به گوش جهان رساندند. طوفان اینستاگرامی و توییتری کاربران ایرانی با هشتگ های #PersianGulf و NeverTrustUSA# در کنار اتحاد مردم در حمایت از سپاه پاسداران و دولت بلافاصله پس از سخنرانی رییس جمهوری آمریکا علیه ایران مثال زدنی بود.
«ابوالفضل حسن بیگی» و «علیرضا رحیمی» اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا از ضرورت تقویت همبستگی میان مردم ایران سخن گفتند.

** تقویت وحدت کلمه؛ الزامِ شرایط کنونی
حسن بیگی در این باره گفت: در یک قرن گذشته آنچه کشورها را به سعادت و جایگاه برتر رسانده، حفظ وحدت ملی بوده است. این مولفه در استراتژی کشورها همچون خط قرمزی تلقی می شود چرا که منافع ملی، امنیت ملی و حفظ تمامیت ارضی در گروی حفظ وحدت ملی است.
وی با اشاره به وحدت همیشگی موجود میان مردم ایران، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی تفکر وحدت گرایی در جامعه ایران با کلامی از حضرت امام مبنی بر اینکه «رمز موفقیت ما حفظ وحدت کلمه است»، نهادینه شد. پس از آن نیز در طول گذشت چهار دهه از انقلاب مردم ایران، احزاب، گروه ها، اقوام، مسئولان، روحانیت، دانشجویان و کارگران بارها هم سخن شده و دشمنان خارجی ایران را در تفرقه اندازی مایوس ساخته اند. به عبارت بهتر مردم خود بر خود حکومت کرده و سیاست ایران در گردنه های خطرناک به پیروزی نشانده اند.
حسن بیگی در ادامه به وحدت مردم در هشت سال جنگ تحمیلی اشاره و عنوان کرد: همدلی و همزبانی ایرانیان در هشت سال جنگ با عراق به رغم حمایت های دو ابرقدرت آمریکا و شوروی سابق از این صدام حسین باعث شکست رژیم بعث شد. پس از آن نیز ملت ایران یکصدا انرژی هسته ای را حق مسلم ایرانیان فریاد زدند و پس از 13 سال مذاکره سرانجام غرب به زانو درآمد و فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را پذیرفت. حضور ایران پای میز مذاکره منجر به امضای توافقنامه برجام شد.
به گفته این نماینده مجلس، امروز روز فرجام برجام است و باید با همدلی بیشتر در به ثمر رساندن این توافقنامه و اجرای آن حرکت کرد.
وی در تحلیل سخنان ترامپ، اظهار داشت: یکپارچگی مردم ایران باعث شد ترامپ صحبت هایی با فراز و نشیب ایراد کند. وی با دست گذاشتن روی برخی موضوعات حساس مانند برجام، تروریستی خواندن سپاه و دست بردن در تمامیت ارضی ایران، گمان می برد که ایران هنوز در شرایط سیاسی دهه 50 به سر می برد.
این نماینده مردم دامغان در دهمین دوره مجلس تاکید کرد: ایران در حال حاضر در شرایط حساسی قرار دارد و از این پس شاهد فشارهایی از سوی آمریکا خواهیم بود. آمریکایی ها اقتصاد ایران را هدف قرار داده اند و به دنبال تضعیف دولت روحانی اند. اکنون در شرایطی هستیم که باید به دولت کمک و دولت را تقویت کنیم. از طرفی باید در به کاربردن کلمات و جمله ها دقت داشته باشیم تا سوءبرداشت های احتمالی باعث انشقاق نشود. نفوذی ها، وطن فروش ها و افرادی که آمریکا را ابرقدرت می دانند به دنبال انشقاق و ایجاد نابسامانی در ایران اند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی با قاطعانه و مدبرانه خواندن پاسخ روحانی به ترامپ تصریح کرد: باید وحدت ملی را بیش از گذشته حفظ کرده و به دنبال سیاست های هوشیارانه رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم چرا که تمامیت ارضی و منافع ملی دو اصل بسیار حساس است که در عمر انقلاب اسلامی برای حفظ این دو تلاش شده است. امروز دولت نوک پیکان قرار دارد و مردم موظف به حفظ این اصول هستند. لذا بدانیم اگر قرار است سرمایه گذاری شود، جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد، اقتصاد کشور به چرخش درآید همه باید به دولت کمک کرده و همبستگی خود را نشان دهند. تقویت قدرت دفاعی و موشکی نیز همانگونه که رییس جمهوری ابراز کردند از دیگر نیازمندی های ایران در شرایط کنونی به شمار می رود.

** خلیج فارس؛ هویت ملی ایرانیان
رحیمی نیز موضوع منافع ملی را صرف نظر از گرایش های سیاسی، عامل اتحاد همه گروه ها و سلایق دانست و گفت: اکنون جهان صدای واحدی را از ایران می شود. این نخستین بار نبود که دولت و ملت یکصدا و متحد نسبت به یک موضوع همگرایی و کلام واحد داشتند. پیش از این نیز به صورت مکرر شاهد این نوع همبستگی ها بودیم.
به گفته این نماینده مجلس، آمریکایی ها به خوبی می دانند در جایی که پای تمامیت کشور و منافع ملی و قانون اساسی در میان باشد اختلافی میان مردم، دولت و گروه های مختلف و سلایق مختلف سیاسی به هیچ عنوان وجود ندارد. همچنان که در دفاع از کشور همه سلایق سیاسی حضور داشتند، در این گونه مسائل نیز سلیقه سیاسی رنگی پیدا نمی کند و در برابر رنگ پرچم و منافع ملی جناح ها و سلایق رنگ می بازند. تاریخ و جغرافیای ایران بخشی از هویت ایرانی است که به هیچ عنوان قابل اغماض و گذشت نیست و هرکه کوچکترین تحریفی در هویت ایران و ایرانی ایجاد کند با همبستگی تمام، پاسخی قاطع دریافت خواهد کرد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: خلیج فارس بخشی از هویت ما ایرانیان است به همین دلیل، در صورت تعرضاتی مانند آنچه از سوی رییس جمهوری آمریکا رخ داد، از رهبر انقلاب تا رییس جمهوری و مردم عادی یکصدا و متحد در برابر زیاده خواهی ها ایستادگی خواهند کرد. خلیج فارس نیز موضوعی ملی و قانونی است.
حمایت و همبستگی ملی ایرانیان از اهداف نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور یکی از نتایج مطلوب سخنرانی ضد ایرانی رییس جمهوری آمریکا بود. این تجربه نشان داد، ایرانیان با هر نوع اختلاف فکری، سیاسی، قومی و مذهبی که داشته باشند برای حفظ مرزهای کشور و اهداف نظام و دولت، متحد و یکپارچه در کنار یکدیگر خواهند ایستاد و به هیچ ظلمی اجازه دست اندازی به کشور را نخواهند داد.

پژوهشم** 9283**1601**خبرنگار: فرشته ذبیحیان** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید

انتهای پیام /*

نظر شما