شناسهٔ خبر: 21971663 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جشنواره‎ی «فضای مجازی و رسانه‌ کنگره‌ ملی شهدای دانشجو» برگزار می‌شود

نمایندگی آذربایجان شرقی

آیین اختتامیه نخستین جشنواره سراسری «فضای مجازی و رسانه‎ کنگره‎ ملی شهدای دانشجو» 26 مهر ماه با حضور سرلشکر صفوی و خانواده شهید حججی در تبریز برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،جعفر محسنی خطاب رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی در نشست خبری آیین اختتامیه‌ جشنواره‌ فضای مجازی و رسانه‌ کنگره‌ شهدای دانشجو با تأکید بر این‌که امنیت کشور مدیون خون پاک شهدا است، گفت: باید در قبال خون شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم احساس مسئولیت کنیم و رفتار شایسته و درخور توجهی با خانواده و یاد و نام این عزیزان داشته باشیم و اهالی رسانه در معرفی آرمان‌های شهدا و زنده نگه داشتن آنان نقش پررنگی دارند و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

فرزان قالیچی، رئیس این جشنوارهٰ  نیز در این نشست اظهار کرد: همدلی روسای دانشگاه‌ها و سازمان بسیج دانشجوی استان مقدمات برگزاری  این برنامه را فراهم آورد تا دین خود را به شهدا و به خصوص شهدای دانشجو از این طریق ادا کنیم .
 
وی با اشاره به این که امروزه فضای مجازی یکی از مهم ترین مسائل مطرح در سطح جهان است، افزود: اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا این کنگره را در سطح ملی بین دانشگاه‌های کشور و بین دانشگاه‌های علمی کاربردی استان برگزار کنیم .
 
وی بیان کرد: هرچند عمر زیادی از ظهور فضای مجازی نمی‌گذرد، ولی این پدیده مرزها را درنوردیده و حتی در داخل خانه‌های ما نیز نفوذ کرده است. از این رو باید تدابیر لازم برای بهره‌مندی درست از آن به موقع اندیشیده شود .
 
قالیچی تاکید کرد: رهبر انقلاب نیز بارها بر اهمیت فضای مجازی تاکید کرده‌اند و اگر زمانی دشمن با ادوات زرهی در مرزها با ما می‌جنگید، امروزه می‌خواهد فرهنگ ما را دچار اختلال کند و بر باورهای دینی جوانان دست گذاشته است .
 
وی متذکر شد: فضای مجازی، یکی از ابزارهای اصلی تهاجم فرهنگی دشمن به شمار می‌آید و در مواردی دشمن بی سلاح مسلح محسوب می‌شود .
 
قالیچی با اشاره به برخی معایب استفاده‌ی نادرست از فضای مجازی گفت: ضعف بنیاد خانواده، گسترش ارتباطات نامتعارف، انزوای اجتماعی، بحران هویت، شکاف نسل‌ها، اختلال در شخصیت، اعتیاد به اینترنت و کم رنگ شدن ارتباطات خانوادگی از جمله‌ی این معایب هستند که جامعه‌ی امروزی ما را درگیر کرده‌اند .
 
وی خاطرنشان کرد: طراحی بازی‌های رایانه‌ای متناسب با شان و باورهای دینی ما، ساخت سریال‌ها و ترویج فرهنگ سایبری در راستای تبیین و ترویج ارزش‌های اسلامی و دفاع مقدس، اندیشه پروری و معرفت افزایی دانشجویان با استفاده از سیره‌ی شهدای دانشجو، سبک زندگی شهدا و تحقق منویات مقام معظم رهبری و زنده نگه داشتن یاد شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت از جمله اهداف این کنگره است .
 
وی با اشاره به محورهای کنگره ‎ ی شهدای دانشجو خاطرنشان کرد: دانشجوی انقلابی، تمدن و بیداری اسلامی، مطالبه گری و عدالتخواهی و اقتصاد مقاومتی از جمله محورهای این کنگره هستند که در مجموع 150 اثر از کل دانشگاه ‎ های علمی کاربردی کشور به دبیرخانه ارسال شده است که 33 اثر مربوط به بخش شهدای دانشجو ، 21 اثر مربوط به اقتصاد مقاومتی، سه اثر در بخش مطالبه گری و 18 اثر مربوط به بخش  دانشجو و 75 اثر با موضوع آزاد هستند .
 
قالیچی از حضور سرلشکر صفوی، مشاورعالی مقام معظم رهبری و خانواده‌ی شهید مدافع حرم، "محسن حججی" در آیین اختتامیه‌ی اولین جشنواره ‎ ی سراسری فضای مجازی و کنگره‎ی ملی شهدای دانشجو خبر داد و گفت: طی این کنگره از خانواده ‎‌های شهدای دانشجو تجلیل به عمل خواهد آمد و روز چهارشنبه 26 مهر ماه، ما میزبان خانواده‌ی "شهید محسن حججی" خواهیم بود .
 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان‌شرقیٰ از رونمایی تمبر یادبود و کتاب شناسنامه " دانشجویان شهید" در این کنگره خبر داد و افزود: کتاب "نصر سرافرازان" و تمبر یادبود جشنواره‌ی فضای مجازی نیز در این کنگره رونمایی خواهند شد. همچنین تجاری‌سازی ایده‌ها و تولید اپلیکیشن و دریافت آثار بیشتر از جمله اهداف برگزاری این کنگره در سال آتی خواهد بود.

دبیر جشنواره فضای مجازی و کنگره ملی شهدای دانشجو نیز در این نشست با اشاره به اینکه شهدا محور وحدت در جامعه‌اند، گفت: با تکیه بر فرهنگ شهدایی می‌توان بر بسیاری از مسائل و مشکلات غلبه کرد و شهدا مربوط به تمامی اقشار جامعه و به ویژه دانشجویان هستند.

 
عبدالله شادی ادامه داد: هر کجا که نیاز به حضور جهادی و موثر باشد، دانشجو حضور دارد و با دفاع از میهن اسلامی در طول دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس و بعد از آن در اردوهای سازندگی، همواره نقش موثری را داشته است.

وی با تاکید بر رشادت‌های شهدای مدافع حرم، یاد آور شد: این تفکر و تلاش دانشجویی هم‌چنان ادامه دارد؛ به طوریکه از میان 18 شهید مدافع حرم در استان، 10 نفر از آن‌ها بسیجی و دانشجو بوده‌اند که روح الله طالبی نمونه‌ای از آن‌هاست.

وی ایجاد همبستگی و دوری از فاصله و اختلاف را بین دستگاه‌ها و عناصر مختلف ضروری دانست و افزود: برای تحقق آرمان‌های انقلاب باید این فاصله و اختلاف نظرات کم شود و خوشبختانه در آذرباجان شرقی دانشگاه‌ها، بسیج و سپاه این فاصله را از بین برده‌اند و مراسمات گرامیداشت یاد و نام شهدای دانشجویی در قالب برنامه‌های متنوع علمی و فرهنگی در حال اجراست.

شادی برگزاری اردوهای جهادی با مشارکت دانشجویان بسیجی، صعود 700 نفری دانشجویان به قله‌ی سبلان و نیز برگزاری اردوی پنج هزار نفری راهیان نور آذربایجان شرقی را از جمله فعالیت‌های موثر دانشجویان خواند.

او با اشاره به برگزاری چندین جشنواره، خاطرنشان کرد: مقرر شده است که جشنواره ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، جشنواره علمی دانشگاه صنعتی سهند، جشنواره فرهنگی و ادبی دانشگاه پیام نور و جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان نیز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: جشنواره نشریات شمالغرب با حضور برخی از نشریه‌های کشورهای خارجی از سوی دانشگاه شهید مدنی، جشنواره هنرهای اسلامی دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، یادواره شهدای فنی استان از سوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یادواره دانشجویان مسلمان غرب آسیا از دیگر برنامه‌ها است.

آیین اختتامیه‌ی اولین جشنواره‌ی سراسری فضای مجازی و رسانه‌ی کنگره‌ی ملی شهدای دانشجو روز چهارشنبه 26 مهر ماه سال جاری با هدف ابلاغ پیام شهدای دانشجو در سالن پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.


انتهای پیام

نظر شما