شناسهٔ خبر: 21968809 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

اندیشه‌‌های رهبری اجتهادی است

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به ویژگی های کلان در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: اندیشه اقا اجتهادی است، ایشان دقیقا با روش اجتهادی بحث می کنند و یک ادعا در اندیشه رهبری ندیدم که ذوقی باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه فلسفه و حکمت ایران در همایش «زعیم ذوفنون» با عنوان رونمایی از کتاب منظومه فکری ایت الله خامنه ای که عصر دوشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران برگزار شد،گفت: تدوین این کتاب دوسال طول کشیده است و چاپ آن 6 سال به طول انجامیده  و در این 6 سال نیز به مطالب و فصول آن افزودیم.

وی ادامه داد: یکسال تمام مجموعه فرمایشات رهبری را جمع آوری کردیم، اینها مطالعه و دسته بندی شد و به یک ساختار نظام بند رسیدم و پس از این کار به محققان داده شد تا بر اساس ساختار مصوب تحقیق انجام دهند  و تاییده از سوی مرکز حفظ و نشر آثار رهبری گرفته شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به محتوای این کتاب، گفت: بخش اول جهان بینی و مباحث بینشی است، نظام منشی مباحث اخلاقیات و عبادات بخش دوم است. بخش سوم نظمات اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی،  اقتصادی ،مدییرتی و نظامی است. بخش چهارم در مورد آزادی، استقلال، پیشرفت و تمدن است.


وی با اشاره به ویژگی های کلان در منظومه فکری رهبری، گفت: اندیشه اقا اجتهادی است، ایشان دقیقا با روش اجتهادی بحث می کنند و یک ادعا در اندیشه رهبری ندیدم که ذوقی باشد.
 
رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران، گفت: شخصیت هایی همچون رهبری جامع هستند، سخنانشان نظام مند بوده و اجزای آن همدیگر را تصدیق می کنند، اگر فردی بخواهد نظام اقتصادی را بداند باید به نظام مدیریتی توجه کند.

وی با اشاره به ویژگی سوم مقام معظم رهبری که در کتاب آمده است، گفت: روح اصلی بر منظومه فکری رهبری توحید است، نه توحیدی که در کتب کلامی می خوانیم. این توحیدی که رهبری بیان می کنند در مسائل دیگر جریان و سریان دارد، در مباحت منشی و در نظامات اجتماعی وجود دارد، رهبری می گویند توحید باید در عرصه سیاست وارد شود. اینکه رقابت ها با رقیب شکنی همسو می شود  به دلیل غیبت توحید در سیاست است، توحید صرفا یک عقیده نیست، بلکه باید در اخلاق و سیاست وارد شود.

وی افزود: رکن اصلی این منظومه مردم هستند. مردم سالاری که رهبری بیان دارند در عرصه هایی همچون مدیریت، اقتصاد، امنیت و نظامی وجود دارد، روح این منظومه توحیدی است و هدفش زمینه سازی برای ظهور است.

حجت الاسلام خسروپناه، گفت: اگر ما به یک تمدن نوین اسلامی رسیدیم که این تمدن به لجاظ اجتماعی و تاریخی به منجی نیاز داشته باشد منجی ظهور پیدا می کند.

وی با اشاره به ویژگی چهارم این کتاب گفت: اندیشه فکری و اجتماعی رهبری استمرار اندیشه امام(ره) است، از ویژگی های امام این بود که یک رهبری فرزانه و جامع نگر تربیت کردند که سبب شد همان نظام بینشی امام(ره) را استمرار بخشد، منظومه رهبری ادامه منظومه امام(ره) است، گویا روح فکری امام(ره) در این کالبد دمیده شده و استمرار پیدا می کند. منظومه فکری امام خمینی(ره) به لحاظ فلسفی پررنگ است و منظومه رهبری در مسائل راهبری پررنگ تر است.

مولف کتاب نظومه فکری آیت الله خامنه ای، گفت: رهبری موسس فقه احکام راهبری هستند، اکثر فقها احکام رفتاری را بررسی می کنند اما فقه احکام راهبری داریم، وقتی آیت الله شاه ابادی نام های مخمس را پیشنهاد می دهند راهبرد بیان می کنند./811/ ۲۰۲/ص

 

نظر شما