شناسهٔ خبر: 21968414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

درخواست بازگشت روحاني به «جامعه روحانيت»

صاحب‌خبر -

مهسا جزيني: زماني محمدرضا خاتمي، دبيركل پيشين جبهه مشاركت، در واكنش به اتهام «دولت ساخته‌بودن» اين حزب گفته بود رئيس وقت دولت اصلاحات آن قدر كه با حزب مؤتلفه ديدار داشت، با جبهه مشاركت نداشت. حالا هم خبر رسيده است كه نمايندگان جامعه روحانيت مبارز با حسن روحاني ديدار داشته‌اند؛ تشكلي كه حسن روحاني زماني از اعضای مهم آن بود؛ اما مانند ناطق‌نوري و مرحوم هاشمي سال‌هاست كه شركت در جلساتش را ترك كرده است. شايد نمايندگان جامعه روحانيت براي دلجويي از روحاني و راضي‌كردن او به بازگشت به ديدارش رفته‌اند. روحاني در حالي با نمايندگان جامعه روحانيت ديدار كرده است كه تاكنون هيچ خبري مبني بر ديدار او با مجمع روحانيون مبارز، همتاي دوقلوی جامعه روحانيت يا ديگر احزاب اصلاح‌طلب منتشر نشده است. اين مصداق گفته اخير عبدالله نوري است كه در گلايه‌اي از عملكرد حسن روحاني گفته است: «نمي‌شود رأي را از يک جريان فکري گرفت و ‏تعامل و ‏همراهي را با گروه ديگر کرد. ما با درک مشکلات دولت مي‌گوييم بايد توازن برقرار ‏باشد». حجج ‌اسلام تقوي، شبستري، سعيد مهدوي‌کني، ابوترابي و مصباحي‌مقدم در ديدار ديروز با حسن روحاني حضور داشتند.
غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، در واكنش به اينكه آيا اين ديدار در راستاي بازگرداندن روحاني به جامعه روحانيت بوده يا خير، به «شرق» گفت: «در حاشيه ديدار به اين مسئله هم اشاره شد؛ ولي اين‌طور نبود كه ديدار ما با چنين هدفي صورت گرفته باشد. ايشان هم اظهار تمايل كردند كه حتما جلسات در حضور ايشان تشكيل شود؛ چون از نظر امنيتي ملاحظاتي هست و بايد تدابيري صورت گيرد». مصباحي‌مقدم در پاسخ به اين سؤال كه شركت‌نکردن روحاني در جلسات جامعه روحانيت مربوط به پيش از رياست‌جمهوري اوست؛ پس قاعدتا موانع ديگري در كار بوده كه حسن روحاني مدت‌هاست در جلسات شركت نمي‌كند، به «شرق» گفت: «بله ايشان از مدت‌ها قبل در جلسات حاضر نمي‌شدند؛ ولي برخلاف آقاي ناطق‌نوري، آقاي روحاني هيچ‌وقت نمي‌گفتند كه اصلا ديگر در جلسات شركت نمي‌كنند و بنايشان بر نيامدن نبود. در مواردي هم كه با ايشان در اين مدت ديدار داشتيم، اظهار تمايل مي‌كردند كه حضور پيدا كنند؛ اما شرايط اقتضا نمي‌كرد». مصباحي‌مقدم در ادامه افزود: «هدف ما از اين ديدار اظهار تبريك به مناسبت پيروزي ايشان در انتخابات رياست‌جمهوري بود. مي‌خواستيم زودتر اين ديدار انجام شود كه ميسر نشده بود؛ تا‌جايي‌كه شبيه اين ديدار را بعد از پيروزي ايشان در انتخابات يازدهم هم داشتيم، هم قبل داشتيم». او در پاسخ به اين سؤال كه آيا حسن روحاني گلايه نكرد كه چرا در انتخابات رياست‌جمهوري جامعه روحانيت مبارز به جاي حمايت از او از ابراهيم رئيسي حمايت كرد، گفت: «نخير، گلايه‌اي نكردند».
تناقض‌هاي يك جامعه
رابطه اين نهادي كه حسن روحاني زمان عضو مهم آن بود، با رئيس‌جمهوري فعلي سينوسي بوده است. درون جامعه روحانيت يك دوقطبي وجود دارد. يك قطب به مرحوم هاشمي و روحاني نزديك است و يك قطب به اصولگرايان مخالف دولت. براي همين هم در اين مدت اظهارنظرهاي متفاوت و متناقضي از سوي اين نهاد نسبت به دولت و روحاني شاهد بوديم؛ اگرچه برايند كنش سياسي اين نهاد روحاني در نهايت حركت در مسير مخالف با حسن روحاني بوده است. آنها سال 92 و 96 از روحاني حمايت نكردند. به‌عنوان نمونه 20 تير خبري منتشر شد مبني بر ارسال نامه‌اي اعتراضي از سوي جامعه روحانيت مبارز به حسن روحاني. خبرگزاري تسنيم به نقل از حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي، عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز، نوشته بود که اين نامه با مصوبه جلسه شوراي مرکزي درباره مسائل جاري روز و مشکلات مردم و در راستاي دفاع از حقوق مردم بوده است. حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز، نيز گفته بود كه اعضاي اين تشکل از حاشيه‌سازي‌ها و اظهاراتي که موجب تشويش اذهان عمومي شده، نگران است؛ چرا‌که به‌ گفته او حقوق و مسائل اصلي مردم از سوي برخي مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما به فاصله كوتاهي جامعه روحانيت مبارز اين خبر را تكذيب كرد. در جريان انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم يك بار سخنگوي جامعه، مصباحي‌مقدم، گفته بود كه يكي از گزينه‌هاي ما روحاني است؛ اما بعدا ساير اعضا و به‌ويژه رئيس جامعه روحانيت اين اظهار‌نظر سخنگو را به‌شدت تكذيب كرد. در نهايت هم جامعه روحانيت به جمنا پيوست و از رئيسي حمايت كرد. موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز، هم بعد از انتخابات گفته بود: «رئيسي 16 ميليون رأي حلال دارد و شوراي نگهبان بايد موارد تخلف انتخابات را بشناسد و به مردم معرفي کند».
روحاني چه گفت؟
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، حجت‌الاسلام‌والمسلمين دکتر حسن روحاني عصر روز گذشته در ديدار صميمي با نمايندگان جامعه روحانيت مبارز، ضمن تشکر از حضور و ارتباط خوب اعضاي اين تشکل با مجموعه دولت افزود: دولت و دستگاه‌هاي اجرائي به استمرار رابطه صميمانه و همکاري علما و روحانيت دلسوز، اهتمام ويژه دارد.
رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اهميت موضوعات فرهنگي و اجتماعي، از‌جمله فرهنگ عمومي، سبک زندگي و نيز فضاي مجازي تأکيد کرد: دولت با حساسيت خاص و با روش‌هاي علمي و تعاملي در پي مديريت مسائل فرهنگي و از‌جمله فضاي مجازي است؛ به‌نحوي‌که هم دسترسي مردم به اطلاعات و خدمات اين شبکه‌ها ادامه يابد و هم ارزش‌هاي اسلامي و اخلاقي و فرهنگ ملي کشور آسيب نبيند.
دکتر روحاني با تشريح شرايط اقتصادي کشور و ابعاد درآمدي و هزينه‌اي آن، لزوم همدلي و همراهي قوا، ارکان نظام و نهادها براي تأمين امنيت سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي، حمايت واقعي از بخش خصوصي و ساماندهي به مشکلات باقي‌مانده اقتصادي را مورد تأکيد قرار داد.
رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي، برجام را موفقيتي ارزشمند و حاصل اجماع ملي، حمايت مردم و هدايت رهبر معظم انقلاب دانست و با اشاره به گشايش‌ها و فرصت‌هاي ايجاد‌شده، رفع تحريم‌ها، حل تدريجي مشکل مراودات بانکي و حجم درخور‌‌توجه سرمايه‌گذاري خارجي و اعتبارات اختصاص‌يافته از سوي کشورهاي مختلف جهان، افزود: از نظر سياسي نيز تنهاماندن دولت فعلي آمريکا در ضربه‌زدن به برجام و يک‌صدايي جامعه جهاني به‌ويژه اروپا و ساير ارکان 1+5 در حمايت از برجام و ادامه همکاري‌ها با ايران دستاوردي ديگر براي ايران اسلامي است.
خواسته‌ها از نگاه دولت
پايگاه اطلاع‌رساني دولت ديروز خواسته‌ها و انتظارات جامعه روحانيت از روحاني را كه در اين جلسه مطرح شده، منتشر كرد. محورهاي اين خواسته‌ها به اين شرح بوده است: «جامعه روحانيت موفقيت دولت را موفقيت خود و نظام مي‌داند و در مسير پيشرفت کشور حامي و در کنار دولت خواهد بود. تأکيد بر ضرورت همدلي و همراهي دستگاه‌هاي اجرائي و علما و روحانيت در سراسر کشور. لزوم توجه به دغدغه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و تلاش عالمانه براي رفع نگراني‌ها خانواده‌ها در فضاي مجازي. لزوم اتخاذ سياست‌هاي يکپارچه و استحکام در مديريت فضاي علمي و دانشگاهي و نيز معرفي سريع‌تر دو وزير کابينه. حمايت از برجام به‌عنوان اقدامي مؤثر در اقتدار ملي و وحدت عمومي و تقدير از تلاش دولت و مذاکره‌کنندگان. تقدير از تلاش‌هاي دولت در مهار تورم و ثبات اقتصادي و تأکيد بر ايجاد هرچه سريع‌تر رونق در تمام بخش‌هاي اقتصادي. ادامه برنامه‌هاي ارزشمند دولت در توجه به معيشت عمومي، رسيدگي ويژه به مستمندان و مستمري‌بگيران. تقدير از جهت‌گيري منابع بانکي به سمت حمايت از توليد و اشتغال و تأکيد بر ضرورت اصلاح نظام بانکي کشور».
خواسته‌ها از نگاه جامعه روحانيت
خبرگزاري فارس ديروز در گزارشي مشروح اين ديدار را از زبان شركت‌كنندگان نوشت. به گزارش فارس: حجت‌الاسلام تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز، در اين نشست گفت: «در دوره انتخابات مطالبي از سوي شما مطرح شد که انتظار بود پس از انتخابات تکرار نشود؛ چراکه برخي سخنان به اقتضاي انتخابات و ازاين‌رو تکرار آن نگران‌کننده بود. ما معتقديم شما شخصيتي ولايي و مريد رهبري هستيد و هرگز نبايد بين شما و رهبري نوعي جدايي احساس شود. کمک دولت به نهادهاي ديني در دوره شما بايد بيشتر شود؛ چراکه طبق سفرهايي که داشته‌ايم، مشاهده کرديم بين دستگاه‌هاي دولتي و روحانيت حفره‌اي پديد آمده که شايسته نيست و بايد برطرف شود». تقوي خطاب به روحاني تأکيد کرد: «ارتباط شما با روحانيت سازمان‌يافته نيست و نهاد رياست‌جمهوري بايد زمينه ارتباط سازمان‌يافته‌ با روحانيت را فراهم کند».
فيلترینگ هوشمند را اعمال كنيد
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست، آيت‌الله مجتهد‌شبستري نيز گفت: «بدآموزي فضاي مجازي براي نسل جوان و القاي شبهات ديني در اين فضا بسيار است؛ البته ممکن است شما بگوييد رسيدگي به اين وضعيت وظيفه روحانيت است که بايد گفت روحانيت در اين زمينه کار کرده و مي‌کند». اين عضو جامعه روحانيت مبارز همچنين افزود: «اگر دولت در اين زمينه بيشتر فعاليت کند، براي مهار ناهنجاري‌هاي فضاي مجازي مناسب است. ما هم نمي‌گوييم فضاي مجازي بسته شود؛ اما بخش‌هاي ناهنجار بايد محدود شود و فيلترینگ هوشمند باشد.
او با اشاره به تشکيل کميسيون خاص در مجمع يکي از وظايف آن را رسيدگي به وضعيت فضاي مجازي دانست و گفت: مجلس، خبرگان و مجمع در اين زمينه فعاليت خواهند کرد و بهتر است رئيس‌جمهور نيز در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهند.
وزارت علوم منطبق با ديدگاه رهبري باشد
سعيد مهدوي‌کني هم با بيان اينکه براي وزارت علوم بايد فردي منطبق با ديدگاه رهبري انتخاب شود و تمرکز بر روي آموزش‌عالي لازم است،‌ گفت: از اقدامات لازم در اين زمينه تمرکز بر روي ارتقاي کيفي و مسائل تربيتي است و از نظر کيفي بايد کار بيشتري صورت گيرد. ابوترابي هم در اين نشست گفت: «دوستان در جامعه روحانيت اتفاق نظر داشتند که بايد ارتباط بيشتري بين رئيس‌جمهور و جامعه روحانيت وجود داشته باشد».

نظر شما