شناسهٔ خبر: 21968405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

شهردار تهران:

شنيده‌ام ممنوع‌التصوير شدم

صاحب‌خبر -

معصومه اصغري: شهردار تهران در پنجاهمين روز مسئوليت خود روبه‌روي رسانه‌ها نشست؛ اما انتظار نداشت با بيش از 200 رسانه داخلي و خارجي مواجه شود. او در پاسخ به تعدادي از سؤالات مواردي کلي و بدون آمار را بيان کرد و در برخي مسائل جزئياتي جديد و مهم را ارائه کرد. نجفي درباره املاک نجومي که سؤال بسياري از خبرنگاران بود، اطلاعات جديدي داد و سعي کرد پاي خود را با وجود برخي اظهارات از اين موضوع بيرون بکشد و درعين‌حال تأكيد کرد که موضوع را از مسيرهاي جداگانه دنبال مي‌کند. از او درباره شروط شهردارشدن از‌جمله بررسي‌نکردن پرونده مالي شهرداران سابق سؤال کرديم و او گفت براي شهردارشدنش کسي شرطي نگذاشت و چون داوطلب شهردارشدن نبوده، حتي اگر شرطي تعيين مي‌شد، آن را هم قبول نمي‌کرد.
شهردار تهران همان ابتداي جلسه در اظهاراتي که از روي متني مکتوب آنها را مي‌خواند، نکات مهمي را برشمرد. او تأكيد کرد که نقد و ارزيابي سياست‌هاي شهري بايد از ارزيابي مديران شهري جدا شود و گفت: ارزيابي سياست‌هاي شهري جنبه‌هاي شخصي گرفته و نقد مديريت شهري هويتي شده است و اين امکان نقد و تغيير سياست‌ها را دشوار كرده است. ما به علت هويتي‌شدن سياست نتوانستيم به مفهوم مصلحت شهر نزديک شويم. او گفت که مصلحت شهر را در کنار منافع ملي مي‌بيند.
نجفي مفهومي را که در چند روز اخیر بارها درباره آن صحبت کرده، باز هم مطرح کرد و گفت: کساني که در دهه‌هاي اخير در رشد شهري بيشتر بهره‌مند بوده‌‌اند، سهم بيشتري در تغيير شهر داشته باشند و تأكيد کرد که دارندگان خودروهاي لوکس و ساختمان‌هاي بلندمرتبه‌ و ميلياردي که بار ترافيکي در شهر ايجاد مي‌کنند، بايد در تأمين هزينه‌هاي شهر مشارکت بيشتري داشته باشند.
او در پاسخ به سؤال «شرق» درباره شروط شهردار‌شدن خود از‌جمله شرط ورود‌نکردن به پرونده مالي شهرداران سابق که شهردار قبلي تهران هم رعايت کرد، اين‌طور توضيح داد: از گذاشتن شروط براي قاليباف خبري ندارم؛ اما به‌صراحت مي‌گويم که از سوي شهرداري يا هيچ‌يک از مراجع نظارتي و اطلاعاتي و شورا و... هيچ شرطي براي شهردارشدن من تعيين نشده است. البته چون من داوطلب اين مسئوليت نبودم، طبيعتا شرط هيچ مرجعي را هم قبول نمي‌کردم. او در پاسخ به اين سؤال که در سال 91 درباره پرونده مالي احمدي‌نژاد وارد شديد؛ اما مهدي چمران جلوي کار را گرفت، حالا که شهردار تهران هستيد، آيا به آن ماجرا ورود مي‌کنيد يا نه؟ گفت: از سال 86 و هم‌زمان با شوراي سوم عملکرد مديريت دوساله احمدي‌نژاد را بررسي کرديم و با تخلفات جدي مواجه شديم و موضوع «هزينه‌هاي فاقد» مطرح شد که حدود 32 ميليارد تومان به قطعيت رسيد. گزارش موضوع را کميته به چمران داد؛ اما او تا پايان دوره شوراي سوم آن را به شورا ارائه نکرد و سه نفر اصلاح‌طلب شورا هم کاري از دستشان برنمي‌آمد. قطعا در عملکرد مالي قاليباف هم اشکالاتي وجود داشته است. برخي از اشکالات مديريتي و قابل‌توجيه هستند و برخي ديگر قابل‌توجيه نيستند و خبر داريد که برخي دستگاه‌هاي امنيتي و نظارتي در اين موضوعات وارد شده‌اند.
شهردار تهران همچنين به جلسه محرمانه‌اي که روز يکشنبه با مقامات امنيتي داشته‌ است، اشاره کرد و گفت: فقط مي‌توانم بگويم که اگر منابع و منافع مردم به ناحق به کسي داده شده، با کسي مسامحه و رودربايستي نخواهيم کرد؛ اما در‌عين‌حال اهل افشاگري هم نيستم. او بدون اشاره به موضوع املاک نجومي تصريح کرد: بسياري از حرف‌هايي که با عنوان افشاگري زده مي‌شود، بعضا درست نيست و فضاي اخلاقي و اجتماعي شهر را مخدوش مي‌کند و آبروي افراد را مي‌برد. من ترجيح مي‌دهم با دقت و رعايت انصاف حقوق مردم را دنبال کنم.
نجفي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره پيگيري‌هاي خود در موضوع املاک نجومي و اينکه قبلا گفته است اطلاعات کاملي ندارد، جزئياتي را درباره آن بخش از موضوع املاک نجومي که او را دخيل در انتشار فهرست املاک نجومي معرفي مي‌کرد، ارائه داد و گفت: آقاي قاليباف در مناظره‌هاي انتخاباتي هم اسم من را به‌عنوان يکي از فاش‌کنندگان اسامي املاک آورد که اشتباه بود و من چند ماه بعد در جلسه‌اي اشتباه‌بودن اين حرف را توضيح دادم و او هم قانع شد. شهردار تهران در توضيح بيشتر گفت: جلساتي با اعضاي اصلاح‌طلب در شورا و بيرون از آن داشتيم و يکي از اعضاي شورا در يکي از اين جلسات فهرست املاک را به من نشان داد. وقتي اين گزارش را ديدم، متوجه شدم خطاب به مسئول دفتر شهردار براي ارائه پاسخ ارسال شده و هنوز گزارش نهايي نيست. به آن عضو شورا که حتما مي‌دانيد چه کسي است، گفتم که چون گزارش نهايي سازمان بازرسي نيست و فقط سؤال پرسيده‌اند، افشا نشود؛ يعني من نه‌تنها در افشا نقشي نداشتم؛ بلکه توصيه به منتشر‌نکردن هم داشتم. البته يک نسخه از آن گزارش را که به من دادند، به کسي نشان ندادم و در اختيار دبيرخانه مبارزه با فساد رياست‌جمهوري قرار دادم؛ چون مشاور رئيس‌جمهور بودم. او گفت: گويا در همان جلسه آن عضو شورا يک نسخه از فهرست املاک و گزارش را به ياشار سلطاني هم داده است و چند روز بعد هم اين گزارش منتشر شده است. به‌اين‌ترتيب با شهادت خود اين آقايان من حتي آقاي سلطاني را تا آن زمان نديده بودم.
او در ادامه به روند پيگيري پرونده املاک نجومي از سوي شهرداري تهران درباره دستگاه قضائي از سوی يک نفر نماينده شهردار سابق تهران اشاره کرد و گفت: من از آقاي شوشتري، رئيس دفتر شهردار سابق تهران، درباره سرانجام بررسي املاک نجومي و گزارش‌هاي اين فرد سؤال کردم که گفتند آقاي قاليباف اين مشاور را به طور خاص انتخاب کرده است. من از اين فرد در اين مدت گزارش خواستم؛ اما گزارشي به من ارائه نداد.
اين فرد تا 10 روز قبل با قوه قضائيه ارتباط داشته و من هم به دستگاه قضا نوشتم اين فرد ديگر نماينده شهردار در ارتباط با قوه قضائيه نيست. نجفي تصريح کرد که اگر گفتم موضوع املاک براي من مبهم است از جهت اين ابهامات است و اينکه معتقدم بسياري از افرادي که اسمشان در فهرست است به‌ناحق بوده و ملکي نگرفته‌‌اند و بايد اعاده حيثيت شود و درعوض عده‌اي که اسمشان در نامه نبوده، ملک گرفته‌اند و ما به دنبال اسناد هستيم. او گفت که کميته‌اي را در موضوع واگذاري املاک تشکيل داده‌ايم تا ابعاد اين واگذاري‌ها مشخص شود و افزود: اين را هم بايد بگويم که واگذاري‌ها تنها از طريق سازمان املاک شهرداري نبوده و از طرق ديگر هم به اسم و هزينه شهرداري واگذار مي‌کردند، اما فعلا نمي‌توانم بيشتر توضيح بدهم.
او گفت که درباره وضعيت فروش املاک و تراکم و هولوگرام و آمارهايي از اين دست هنوز نمي‌تواند قطعي گزارش دهد و گفت: شورا ما را ملزم به ارائه گزارشي جامع پس از صد روز از ابلاغ اين دستور کرده است. حالا حدود 30 روز از اين زمان گذشته و من در آن گزارش به تفصيل به اين موضوعات شهرفروشي اشاره خواهم کرد.
شهردار تهران تصريح کرد که آنچه امروز در تهران ساخته مي‌شود، مربوط به تراکم‌ها و مجوزهاي صادرشده در دوره قبل است و گفت: اگر کسي مدعي است در اين 50 روز حتي يک مورد تراکم‌فروشي و شهرفروشي وجود داشته به ما اعلام کند. او درعين‌حال از موضوع مهمي صحبت کرد و گفت: با معاونت شهرسازي شهرداري تهران و با هماهنگي وزارت راه و شهرسازي، کميته‌اي براي تجديدنظر طرح تفصيلي تشکيل خواهيم داد تا درباره بسياري از مسائل مهم، از جمله ضوابط بلندمرتبه‌سازي در طرح تفصيلي تجديدنظر شود و اميدوارم از ابتداي سال جديد با طرح تفصيلي جديد شهر را اداره کنيم.
نجفي در پاسخ به سؤالي درباره عدم حضورش در برنامه‌هاي تلويزيوني و شايعه ممنوع‌التصويري‌اش گفت: پنجشنبه نشستي با فرماندهان نيروهاي انتظامي داشتم و حتي مصاحبه‌اي با شبکه‌هاي تلويزيوني انجام دادم، اما اين مصاحبه پخش نشد. او به شوخي گفت روز گذشته (جلسه يکشنبه هيئت دولت) مي‌خواستم از آقاي علي‌عسکري بپرسم که اگر ممنوع‌التصوير هستیم براي خودمان فکري کنيم و تلويزيوني اختصاصي در شهرداري بزنيم؛ در هر صورت درباره ممنوع‌التصويري‌ام شنيده‌ام، اما دقيقا نمي‌دانم صحت دارد يا نه.
او از سوي چند خبرنگار درباره انتصابات خود در شهرداري تهران و عدم تغيير درباره برخي از مديران سابق شهرداري تهران مورد سؤال قرار گرفت و در توضيح گفت: در فضاي مجازي اخباري منتشر مي‌شود که فلان آدم به‌عنوان مدير انتخاب شده، بعد رسانه‌ها انتقاد را شروع مي‌کنند و من را هم متهم مي‌کنند درحالي‌که خبر اصلا صحت ندارد.
او مي‌گويد بسياري به من گفته‌‌اند که مديران در شهرداري اميدي به ارتقا ندارند و فکر مي‌کنند مديران از بيرون مجموعه مي‌آيند، اما نظر من به استفاده از نيروها از داخل شهرداري تهران است. او از تهيه طرحي خبر داد که در آن مديران به سه دسته مديران عالي، راهبردي و حرفه‌اي تقسيم مي‌شوند و در دو ماه آينده اين طرح عملياتي مي‌شود. 
شهردار تهران درباره انتصاب افرادي که به‌عنوان حلقه‌هاي احمدي‌نژادي و قاليبافي معروف هستند توضيح داد و گفت:‌ من تابه‌حال شش معاون در شهرداري تهران منصوب کرده‌ام که سه نفر آنها به اصلاح‌طلبي معروف و مشهور هستند و سه نفر ديگر معتدل و متمايل به اصلاح‌طلبان هستند. مدير ديگري را هم امروز و فردا تغيير مي‌دهم.
او در ادامه حواشي چند هفته گذشته درباره تحولات در مؤسسه همشهري و زيرمجموعه روزنامه همشهري، صراحتا از نظر مثبت خود در تغييرات همشهري صحبت کرد و گفت: بسياري از مجلات گروه مجلات همشهري به اذعان بخش زيادي از فعالان رسانه‌‌اي در شرايطي غيررقابتي با حداکثر 20 درصد استفاده و مصرف فعال بودند؛ يعني همواره 80 درصد برگشت مي‌خوردند. اين مجلات با يارانه‌اي که از سوی شهرداري پرداخت مي‌شود و با پول مردم تهيه مي‌شدند و قطعا اگر از شهروندان تهراني سؤال شود آنها موافق نيستند که عوارض آنها جمع‌آوري و براي چنين مجلاتي هزينه شود. او درباره نگراني نيروهاي فعال در اين نشريات هم گفت: براي اينکه نگاه انساني به همکاران خود در اين مجموعه داشته باشيم، تنها چهار عنوان از مجلات اين مجموعه را که بالاي 80 درصد برگشتي داشته‌اند تعطيل خواهيم کرد. هرچند که اگر به من باشد، موافق تعطيلي تعداد بيشتري از مجلات بودم، اما درحال‌حاضر مديريت جديد اين مجموعه با من موافق نيستند. به گزارش «شرق»، شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره عدم شفافيت در تعداد واقعي پرسنل شهرداري تهران و رقم پرداخت حقوق آنها، گفت: در آخرين عددي که معاونت منابع انساني داده و مي‌توانم روي آن قسم بخورم، 68 هزار و 400 نفر در شهرداري تهران مشغول به کار هستند. علت انتشار رقم‌هاي ديگر براي تعداد نيروي انساني در شهرداري تهران اين بوده است که برخي سازمان‌ها؛ مثل سازمان بهشت زهرا(س) با 360 نفر پرسنل در آمارها نمي‌آمدند يا آمارهايي که شرکت هاديان‌شهر انجام داده در آمار تعداد نيروي انساني شهرداري تهران محاسبه نمي‌شده است. او بيان کرد تعداد زيادي از کارکنان شهرداري قراردادي پيماني هستند و در مقايسه با کلان‌شهرها متوجه مي‌شويد که شهرداري هيچ کلان‌شهري به فربگي تهران نيست.
نجفي موردخطاب اين سؤال قرار گرفت که چرا در مقابل تخلفات بسياري از مديران شهرداري شکايتي نداشته است که او در توضيح گفت: قرار نيست همه اين موضوعات را رسانه‌اي کنم، اما شکايت‌هايي به مراجع مختلف داشته‌ام. او مي‌گويد برخي از تخلفات مديريتي است که مي‌شود آنها را رسيدگي کرد و فرصت اصلاح داد، اما اگر با تخلف غيرقابل‌گذشت مواجه شوم، هيچ درنگي در تغيير اين افراد نخواهم داشت. او گفت که در مواردي در معاونت مالي و اداري و منابع انساني با تخلفات مواجه شده که دستور داده‌ دستگاه قضائي پيگيري کند.
او به عنوان نمونه يکي از تخلفات را که اتفاقا جزء حواشي تأييدنشده اين چند ماه بود، تشريح کرد و گفت: از اول فروردين امسال تا زماني که مسئوليت شهرداري به من واگذار شد، حدود شش هزار نفر از پرسنل شهرداري تغيير وضعيت داده و رسمي شده‌اند. اين به نظر من يک تخلف است، لذا گفتم که پرونده مديرکل منابع انساني بررسي شود اما چون اين فرد بازنشسته شده است بايد اين تخلف در هيئت تخلفات مستقر در رياست‌جمهوري مورد پيگيري قرار گيرد.
او با تأكيد بر اينکه همکاري شهرداري با سپاه با قرارگاه ثارالله و خاتم‌الانبيا ادامه دارد و از اين همکاري راضي هستيم، گفت: اين قرارگاه طلب‌هاي زيادي از ما دارد و پروژه‌ها را به‌خوبي پيش مي‌برد. پس همکاري با اين قرارگاه ادامه خواهد داشت اما در قالب رقابت سالم و شفاف. او درعين‌حال اعلام کرد واگذاري دو مجموعه بزرگ و ارزشمند شهر آفتاب و شهروند هنوز انجام نشده است و در توضيح روند پرداخت بدهي‌هاي شهرداري تهران به‌خصوص به بانک شهر، گفت: قرار بود اين دو مجموعه در دوره مديريت قبلي در ازاي بدهي‌هاي شهرداري به بانک شهر واگذار شود. اين روند با اختلاف‌نظرهاي شورا و شهرداري و عدم‌توافق روي قيمت‌ها متوقف مانده بود و نهايتا با ورود شورا در دوره قبل اين واگذاري انجام نشده بود. بنابراين طلب شهرداري به اين بانک به قوت خود باقي است و اين دو مجموعه همچنان براي شهرداري تهران هستند. او تصريح کرد که واگذاري اين دو مجموعه کامل نخواهد بود و تنها بخشي از سهام آنها را واگذار مي‌کنيم. چند پروژه بزرگ ديگر وجود دارد که پيشنهاد کرديم بانک‌ها از جمله بانک شهر براي مشارکت در آنها ورود پيدا کند تا بدهي آنها هم پرداخت شود.
او با اعلام اينکه فعلا رقم بدهي‌اي که مي‌توانم روي آن قسم بخورم همان 30 هزار ميليارد تومان است، گفت: ممکن است فردا اين عدد اضافه شود چون هر روز ادعاهاي جديدي اضافه مي‌شود، به‌عنوان نمونه به‌تازگي بنياد تعاون ناجا مدعي شده که دوهزارو 400 ميليارد تومان طلب دارد و ممکن است موارد ديگري از اين طلب‌ها به شکلي معجزه‌وار کشف شوند. از اين 30 هزار ميليارد تومان بدهي هم 18 هزار ميليارد آن به بانک‌ها و 9 هزار ميليارد آن به پيمانکاران و مابقي ساير بدهي‌هاست.
او در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران خارجي درباره زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در شهرداري تهران و شهر تهران گفت: شهرداري ظرف سال‌هاي گذشته از فاينانس در برخي موارد استفاده کرده است اما يکي از ضعف‌هاي سازمان مشارکت‌هاي شهرداري تهران همين عدم استفاده از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي است. بي‌ترديد شهر تهران ظرفيت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري خارجي دارد که به‌عنوان نمونه مي‌تواند در حوزه توليد برق از زباله به کار گرفته شود. او با اشاره به سفر خود در آينده نزديک به اجلاسي در کره‌جنوبي، گفت: يکي از برنامه‌هاي مهم من در اين سفر معرفي تهران و پروژه‌هاي آن براي سرمايه‌گذاري خارجي است.نجفي درخصوص همکاري شهرداري تهران درباره آسيب‌هاي اجتماعي به‌ويژه جمع‌آوري معتادان متجاهر گفت: يکي از مواردي که نه‌تنها شهرداري تهران بلکه کل کشور در آن خيلي موفق نبوده‌اند، موضوع مقابله با معتادان متجاهر و در مرحله بعد کنترل اعتياد بوده است. شهرداري تهران مراکزي را براي اين افراد و درمانشان در نظر گرفته و در مرحله بعد آموزش آنها را انجام داد، اما عدد نگران‌کننده‌اي وجود دارد که تنها هفت درصد از اين افراد به اعتياد بازنمي‌گردند. گفته مي‌شود اين عدد نُرم جهاني است ولي من آن را قبول ندارم.
او ادامه داد: کميته مشترکي با حضور بهزيستي و وزارت کار تشکيل داديم که يکي از موضوعاتي که مورد بررسي قرار گرفته است، بحث معتادان متجاهر است. اما درحال‌حاضر برنامه مشخصي دراين‌خصوص نداريم، البته ظرف ماه‌هاي آخر مديريت شهري گذشته برخي از مراکز به بخش خصوصي واگذار شده که اين واگذاري در برخي موارد موفق و در برخي موارد ناموفق بوده و بيشتر به جنبه مالي آن توجه شده است، بنابراين بايد ارزيابي مشخصي انجام دهيم و سيستم را براي اين موضوع «ريست» کنيم.

نظر شما