شناسهٔ خبر: 21967477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رئیس جمهور فرانسه:

از ترامپ خواستم توافق هسته‌ای را پاره نکند

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه شب (به وقت تهران) پس از ماه‌ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می‌نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره از تریبون کاخ سفید اعلام کرد و از جمله گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کند و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت برجام را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.
 اعلام این موضوع بلافاصله واکنش منفی سران کشورهای مهم اروپایی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حتی شماری از مقام‌های کنگره را برانگیخت و آنها عمدتا حمایت خود را از توافق هسته‌ای ابراز کردند و از جمله فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها دقایقی پس از سخنرانی ترامپ درباره برجام، در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.  ترزا می‌نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز جمعه شب، ساعتی پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران، در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود از برجام را اعلام کردند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته نیز در ادامه روند حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک گفت: کماکان انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا موضعی متحد درباره حمایت قوی از ادامه اجرای کامل برجام از سوی تمام طرف‌ها داشته باشد. فدریکا موگرینی ‌پیش از برگزاری نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت که اجرای برجام، کره شمالی و ترکیه از موضوعاتی است که در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد. موگرینی تصریح کرد: کماکان انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا موضعی متحد در خصوص حمایت قوی از ادامه اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی تمام طرف‌ها داشته باشد. وی ادامه داد: من به تازگی در یک تماس تلفنی با آمانو گفت‌وگو کردم و همان‌طور که گفته شده است، آنها تاکید می‌کنند که به تمام مکان‌های مورد نیاز در ایران دسترسی کامل دارد و آنها می‌گویند که هیچ نقضی از سوی ایران پیدا نکرده‌اند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرد: بنا بر این برجام توافقی است که کارساز بوده و توافقی است که برای امنیت‌مان به آن نیاز داریم. من امروز انتظار دارم که تمام وزرا در اتحادیه اروپا در حمایت از اجرای کامل توافق از سوی تمام طرف‌ها متحد باشند. همچنین اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید دوباره بر لزوم حفظ برجام اعلام کرد: اتحادیه اروپا از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تا به تعهداتش در برجام پایبند بماند.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته  در پاسخ به این سوال که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر مواضع تقابلی‌اش درباره توافق هسته‌ای با ایران بیشتر به یک  شریک متخاصم برای فرانسه تبدیل شده است تا یک شریک محکم گفت: آمریکا متحد ماست. ترامپ، رئیس‌جمهور قدرت اول دنیاست. بنابراین مهم است که وی را در این مشارکت، در این رویکرد چند جانبه تثبیت کنیم. مکرون ادامه داد: چیزی که من به ترامپ گفتم این بود که این شیوه خوب نیست. زیرا باید به کره شمالی نگاه کنیم. ما تمامی‌مذاکرات را با کره شمالی قطع کردیم. نتیجه چه شد. چند سال بعد از خواب بیدار شدیم و با کره شمالی روبرو شدیم که در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای است.
وزیرامورخارجه فرانسه نیز با بیان اینکه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای مطابق با آنچه آژانس و دیگر کشورهای طرف توافق می‌گویند، نیست گفت: امیدواریم که کنگره آمریکا توافق هسته‌ای را نابود نکند. ژان ایو لودریان در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد ، گفت: در پی تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای تایید نکردن این توافق تصمیم وی با آنچه ما باور داریم با آنچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌تایید می‌کند ، با آنچه صدراعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور ماکرون تاکید می‌کنند، مطابق نیست. لودریان ادامه داد: ما امیدواریم که کنگره آمریکا این توافق را به نابودی نکشاند. وزیر امور خارجه انگلیس، هلند و لوکزامبورگ با اعلام حمایت از برجام این توافق را بسیار مهم ارزیابی کردند. بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ما به عنوان اروپایی‌ها برای ادامه توافق هسته‌ای تلاش می‌کنیم. انگلیس همواره بر این باور بوده است که این توافق برای امنیت مشترک‌مان بسیار حائز اهمیت است. توافق برای جهان خوب است. این توافق برای ایران خوب است.  همچنین برت کوئندرز وزیر امور خارجه هلند، اظهار کرد: از نظر من توافقی که با ایران حاصل کرده‌ایم بسیار مهم و بسیار سازنده است. این توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌راستی‌آزمایی می‌شود. 
بنا بر این من فکر می‌کنم که اگر یکی از طرف‌ها به مسیری دیگر برود، اشتباهی بزرگ خواهد بود. وی ادامه داد: پیامدهای چنین کاری نه تنها برای آمریکا بلکه برای اروپا و جامعه بین‌المللی خواهد بود. من امیدوارم که کنگره آمریکا متوجه این واقعیت شود و تصمیم درست بگیرد. ژان آسل بورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز در این‌باره گفت: ما از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک هستیم و برای امنیت‌مان به توافق هسته‌ای نیاز داریم. ما از این توافق حمایت می‌کنیم. وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ادامه داد: از نظر من سیاست ترامپ کشور وی را منزوی خواهد کرد و موجب تخریب چند جانبه‌گرایی خواهد شد. این بسیار بد است و کاملا تغییر در نظم جهانی از جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید. روز گذشته همچنین رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا، با صدور بیانیه ای حمایت کامل اتحادیه آفریقا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد تأکید قرار داد. موسی فکی محمد در این بیانیه خاطرنشان کرده است: اتحادیه آفریقا، مانند بسیاری دیگر از اعضای جامعه بین‌الملل، از امضای برجام شدیدا استقبال  کرده و آن را پیروزی دیپلماسی چندجانبه و اثبات اثربخشی روش‌های حل و فصل اختلافات بین‌المللی از طریق مذاکرات می‌داند. در این بیانیه اتحادیه آفریقا از اقدام همه طرف‌های برجام که در روزهای اخیر بر تعهد و عزم راسخ خود بر اجرای این سند حساس که مورد تأیید سازمان بین‌المللی انرژی اتمی‌نیز می‌باشد،  تقدیر کرده است. اتحادیه آفریقا با اشاره به نقش مهم برجام در ثبات منطقه ای، تأکید کرده است: در زمانی که با افزایش خطر تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌الملل مواجه هستیم، نباید از هیچ اقدامی‌برای حفظ برجام دریغ کرد‌، به همین دلیل اتحادیه آفریقا بر لزوم توسل به رویکردهای چندجانبه به عنوان روشی مطمئن و مؤثر برای مقابله با چالش‌های جهانی تأکید می‌کند .
در حالی که حمایت‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد، فردریک پلتن خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از تهران روز گذشته گزارش داد: سخنان تند ترامپ علیه ایران باعث اتحاد در میان گروه‌های مختلف داخلی در ایران و دفاع دیگر کشورها از توافق هسته‌ای شد، در واقع آمریکا در انزوا قرار گرفت. این شبکه تلویزیونی روز دوشنبه گزارش داد‌: در پی تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق، ایران نیز تهدید کرده است‌، در صورت لغو آن، بازدید سرزده بازرسان از تاسیسات هسته‌ای را متوقف خواهد کرد، اکنون به نظر می‌رسد سرنوشت این توافق در دستان کنگره آمریکا است.
خبرنگار این شبکه تلویزیونی ادامه داد: ایرانی‌ها گفته‌اند در صورت از هم پاشیدن توافق قادرند به سرعت برنامه هسته‌ای خود را یکبار دیگر از سر گیرند. ایرانی‌ها بارها روشن ساخته اند  که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستند اما حق استفاده از برنامه هسته‌ای را دارند. خبرنگار سی ان ان گفت‌: آنچه که ترامپ در باره ایران گفت باعث خشم بسیاری از ایرانی‌ها شد بخصوص در مورد به کار بردن خلیج عربی به جای خلیج فارس. خبرنگاری سی ان ان افزود: اظهارات ترامپ نه تنها باعث اتحاد میان ایرانیان شد بلکه دیگر کشورها مانند فرانسه و آلمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به دفاع از آن بپردازند.
 

نظر شما