شناسهٔ خبر: 21967269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

نگاهی به تحولات بازار

سازمان بورس پیگیر اطلاع‌رسانی نهادهای عمومی: شرکت‌های مصرح در اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ازجمله نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان‌ها و موسسات خیریه و تمام صندوق‌های بازنشستگی باید هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه اطلاعات در چارچوب سیستم کدال اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

سازمان بورس پیگیر اطلاع‌رسانی نهادهای عمومی: شرکت‌های مصرح در اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ازجمله نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان‌ها و موسسات خیریه و تمام صندوق‌های بازنشستگی باید هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه اطلاعات در چارچوب سیستم کدال اقدام کنند. علی بیگ‌زاده میلانی مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیر اجرای قانون شفافیت صورت‌های مالی نهادهای عمومی غیردولتی و تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و موسساتی است که فعالیت اقتصادی دارند. وی در این باره ادامه داد: از مدیران هلدینگ‌های بزرگ مشمول این قانون خواسته شده باتوجه به تکلیف قانون نسبت به ارائه لیست شرکت‌های تحت پوشش اقدام کنند و مدیران شرکت‌های زیرمجموعه را موظف به دریافت امضای دیجیتال (توکن) کنند. بیگ‌زاده با بیان اینکه اجرای درست این قانون نیازمند همکاری تمام بخش‌های اقتصادی است به سنا گفت: باید عزم جدی برای شفاف‌سازی بخش عمومی اقتصاد وجود داشته باشد، البته سازمان بورس با تجهیز یک واحد مشخص به جد به‌دنبال اجرای این قانون است. این مقام مسوول بیان کرد: سازمان بورس در فاز نخست سیستمی را با همکاری سازمان ثبت شرکت‌ها طراحی کرده که نسبت به اعمال محدودیت ثبت صورت‌جلسات طبق حکم قانون، اقدام شود تا شرکت‌ها نسبت به ارائه اطلاعات اقدام کنند. بیگ‌زاده با بیان اینکه تاکنون این موضوع برای بیش از 300 شرکت اعمال شده است، گفت: استفاده از ضمانت زمان اجرایی پیش‌بینی شده در قانون، به‌عنوان آخرین راه‌حل از سوی این مدیریت دنبال می‌شود بنابراین برای جلوگیری از اعمال محدودیت‌ها مدیران هلدینگ‌های مشمول این قانون باید هر چه سریع‌تر نسبت به اجرایی شدن این قانون اقدام کنند. وی تصریح کرد: ضمانت‌های اجرایی بسیار خوبی برای عملیاتی شدن این قانون پیش‌بینی شده است ازجمله اعمال محدودیت‌هایی شامل جلوگیری از ثبت تمام صورت‌جلسات، انسداد حساب‌های بانکی اعضای هیات‌مدیره (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) و در صورتی که مدیران اشخاص حقوقی مشمول از اجرای تکالیف قانونی تخلف کنند، متخلف محسوب و به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

بازار مشتقه ریسک‌های بازار ارز را مدیریت می‌کند: سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه راه‌حل مدیریت نوسانات بازار ارز تشکیل یک بازار مشتقه است، گفت: مصوبات تشکیل این بازار صورت گرفته اما اجرایی شدن آن منوط به الزامات و شرایطی است که عهده‌دار آن بانک مرکزی است و در صورت فراهم شدن این الزامات، ما هم آماده اجرا هستیم. حامد سطانی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر مدیریت بازار ارز در بورس گفت: به‌عنوان مجری بازار، زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی را فراهم کردیم تا ریسک‌های کنونی در بازار ارز را پوشش دهیم، کسانی که در این بازار می‌خواهند فعالیت کنند در واقع به نوعی سرمایه‌گذار در ارز و پوشش نوسانات هستند، مانند کسانی که تامین مالی کرده و ماشین‌آلاتی را وارد و هم‌اکنون باید اقساط را با ارز پراخت کنند. یا سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند به‌طور حتم این افراد پوشش نوسانات ارز برای‌شان مهم است. به گزارش اقتصاد آنلاین، مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه این افراد به‌دنبال فیریک ارز نیستند، تصریح کرد: آنها می‌خواهند با منابع ریالی در بازار ارز سرمایه‌گذاری و ریسک نوسانات ارز را پوشش دهند؛ از این‌رو این زیرساخت در بورس کالای ایران فراهم است و می‌توان به سمت تشکیل یک بازار مشتقه حرکت کرد. این مقام مسوول به انتقاد برخی دوستان نسبت به اینکه روند دلار در مقابل ریال یک روند افزایشی بوده و جایی می‌توانید بازاری تشکیل دهید که نوسانات مثبت و منفی با هم وجود داشته باشد این‌طور پاسخ داد و اظهار کرد: درست است در بلندمدت یک روند افزایش دلار نسبت به ریال را شاهد بودیم اما همیشه با نوسانات در بازار مواجه هستیم از این رو بازار مشتقه ارزی محل پوشش چنین نوساناتی است. وی به تجربه راه‌اندازی بازار مشتقه در کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: بورس کالا مجری است و بازار سرمایه وظیفه دارد این زیرساخت‌ها را آماده کند، البته اینکه چه زمانی قرار است برای تشکیل این زیرساخت‌ها به نتیجه برسند ما نمی‌توانیم مداخله کنیم. مدیرعامل بورس کالای ایران آخرین مذاکرات برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارز را اوایل سال ۹۵ در جلسه شورای عالی بورس اعلام و خاطرنشان کرد: مصوبات لازم برای راه‌اندازی این بازار صورت گرفته اما اجرایی شدن آن منوط به الزامات و شرایطی است که عهده‌دار آن بانک مرکزی است و در صورت فراهم شدن این الزامات ما هم آماده اجرای آن هستیم.

سرمایه‌گذاران خارجی در راه بازار سرمایه ایران: مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از گردهمایی مقامات سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف در ایران خبر داد و گفت: 9 آبان سال جاری، سازمان بورس و اوراق بهادار میزبان 45 مقام ارشد سیاسی و اقتصادی از 16 کشور جهان است. یاسر فلاح مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با سنا گفت: روز سه‌شنبه 9 آبان سال جاری، سازمان بورس و اوراق بهادار همایش بزرگ بین‌المللی «بازار سرمایه ایران، فرصت‌های بیشتر، بازده بالاتر» را همزمان با چهارمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و سرمایه‌گذاری در جزیره کیش، برگزار می‌کند و میزبان 45 مقام ارشد اقتصادی، مالی، سیاسی و سرمایه‌گذاران 16 کشور جهان است. به گفته یاسر فلاح، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران به‌عنوان مدیران ارشد بازار سرمایه ایران در این همایش حضور دارند. مشاور رییس سازمان بورس با ذکر این نکته که ورود به جزیره کیش نیاز به دریافت روادید ندارد و درنتیجه حضور میهمانان خارجی تسهیل می‌شود، ملیت شرکت‌کنندگان در این رویداد مهم بازار سرمایه را برشمرد و گفت: مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی آلمان، سوییس، ترکیه، هند، کره‌جنوبی، لبنان، انگلستان، یونان، فرانسه، قزاقستان، پاکستان، بلژیک، لوکزامبورگ، آفریقای‌جنوبی و اندونزی و چندین مقام ارشد از نهادهای ناظر و فدراسیون جهانی بورس‌ها و همچنین سفیر کره‌جنوبی، سفیر ترکیه و معاون اقتصادی سفارت فرانسه در این همایش حضور دارند و کیش پل ارتباطی سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان بازار سرمایه کشور می‌شود. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس ادامه داد: موسسات مالی و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی همچون دیلویت، ارنست‌اند یانگ، بلک راک، کی پی ان جی، اولما فاند، تامین سرمایه اشنیگ آلمان، هیات عالی‌رتبه مالی 10نفره کره‌جنوبی و هیات‌های عالی‌رتبه از نهاد ناظر هند، ترکیه، یونان و آلمان در همایش بزرگ بین‌المللی حضور خواهند داشت.

حضور بلندمدت سرمایه‌گذاران: ساز و کار ارائه شده در صندوق تثبیت بازار سرمایه این اطمینان را به سرمایه‌گذاران فعال در بازار می‌دهد که براثر شوک‌های ناگهانی و غیرمنطقی، سرمایه آنها به مخاطره نخواهد افتاد. محمودرضا الهی‌فرد با تاکید بر اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه یک ابزار و یک امکان برای ثبات‌بخشی به بازار سرمایه هنگام بروز بحران‌ها، مخاطرات و نوسانات شدید بازار سهام است، گفت: این نوسانات منفی یا شوک‌های فراساختاری خارج از حیطه اختیار شرکت‌ها و عمدتا بر اثر شرایط محیط پیرامونی بنگاه‌های اقتصادی و متاثر از بحران‌های به وجوده آمده یا شرایط سیاسی و اقتصادی است. مدیرعامل شرکت کارگزاری

سی ولکس با اشاره به اینکه امکاناتی شبیه صندوق تثبیت بازار سرمایه با ساز و کار تعریف شده قطعا موثر است، اظهار کرد: البته میزان تاثیر آن بستگی به حجم نقدینگی در اختیار صندوق یاد شده و مدیریت پویا و هوشمند آن دارد. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین تصریح کرد: به نظر می‌رسد صندوق مزبور با ساز و کاری که ارائه می‌دهد و با ایفای نقش ثبات‌بخشی به بازار سرمایه، به سرمایه‌گذاران فعال در این بازار اطمینان‌خاطر را خواهد داد که بر اثر شوک‌های ناگهانی و غیرمنطقی بازار سرمایه آنها به مخاطره نمی‌افتد و سرمایه‌گذاران احساس امنیت کرده و حضور بلندمدت آنها در بازار سرمایه بیمه شود.

 

 

نظر شما