شناسهٔ خبر: 21966057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس قوه قضائیه:

بسیار تأسف‌آور است که برخی تحلیل‌های افراد و رسانه‌های داخلی شبیه دشمن است

صاحب‌خبر -


رئیس قوه قضائیه گفت: هرآنچه از رذائل در دیگران وجود داشته در شخصیت ترامپ یکجا جمع است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره استراتژی جدید این کشور در قبال ایران، اظهار داشت: سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نشانگر شخصیت نامتعادل، غیرمنطقی، نادان، فحاش و بذیّ‌اللسان او بود، هرآنچه از رذائل در دیگران وجود داشته در شخصیت این فرد، یکجا جمع است.
آملی لاریجانی با اشاره به گزافه‌گویی‌های ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: سردمداران کفر از ضرباتی که بابت مجاهدت‌های سپاه در سوریه و عراق خورده‌اند ناراحت هستند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در بحبوحه پیشروی‌های گروه تروریستی داعش به کمک برادران خود در سوریه و عراق شتافت و با مجاهدت‌های این رزمندگان، بنیان داعش در آستانه ریشه‌کن شدن است. همین امر موجب ناراحتی  کشورهای سلطه قرار گرفت زیرا آنها خود داعش را با اغراض مختلف ایجاد کرده‌اند و با یک ائتلاف ظاهری مدعی مبارزه با داعش شدند در حالیکه از این گروه تروریستی حمایت همه‌جانبه می‌کردند. اعتراف به خلق داعش توسط خود آنها در سخنان آقای ترامپ در زمان انتخابات به کرّات آمده بود. از سوی دیگر اعلام کردند که20 سال زمان برای مبارزه با داعش و نابودی آن لازم است در حالیکه جمهوری اسلامی با حمایت از برادران خود در سوریه و عراق در کمتر از دو سال داعش را در آستانه نابودی قرار داده است و واضح است که این برای حامیان تروریست‌ها قابل تحمل نیست.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مسئله برجام نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و آبروی خود را بیش از پیش در سطح جهان بردند، افزود: البته پیشتر نیز مقام معظم رهبری و هم برخی مسئولان نسبت به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا هشدار می‌دادند اما خوشبختانه امروز برای جهان و حتی برای خود آمریکایی‌ها روشن شده است که دولت این کشور قابل اعتماد نیست و حتی برخی از اعضای هیئت حاکمه آمریکا نیز به آقای ترامپ اعتراض می کنند.
آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم شناخت و اتکا هرچه بیشتر به توان داخلی، تجربه برجام را تجربه‌ای بسیار مهم و عبرت‌آموز توصیف کرد و با تأکید بر لزوم هوشیاری هرچه بیشتر در برابر سیاست‌های خصمانه آمریکا، سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به اظهارات ترامپ را شجاعانه، قاطعانه و به هنگام توصیف کرد.
نباید دشمن را بزک کرد
وی با اخطار به برخی افراد و رسانه‌ها بابت انتشار تحلیل‌های همسو با دشمن خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی تحلیل‌ها شبیه تحلیل‌های دشمن است و این بسیار تأسف‌آور است که ما بین خودمان نیز سخنانی نظیر سخنان دشمن بر زبان بیاوریم. امروز مردم نیاز به انسجام هرچه بیشتر و شناخت صحیح از دشمن دارند بنابراین نباید دشمن را بزک کرد.
تصفیه نزدیک به 98 درصد سپرده‌های موسسات مالی و اعتباری
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد موسسات مالی و اعتباری و بعضی از بانک‌ها گفت: به واسطه عملکرد این موسسات و بانک‌ها، برخی سپرده‌گذاران گرفتار مشکلاتی شده‌اند. اولاً باید بپذیریم که بانک مرکزی در گذشته به وظایف خود درست عمل نکرده و کم‌کاری‌هایی داشته است. با این حال با بروز برخی مشکلات، بانک مرکزی، مجلس، دولت و قوه قضائیه برای حل این مشکلات وارد میدان شدند و جلساتی داشته‌ایم که بانک مرکزی اخیراً تلاش‌های خوبی داشته است.
آملی لاریجانی افزود: برخی موسسات مالی با سوءاستفاده از اعتماد مردم وجوهی را جمع‌آوری کرده‌اند اما این وجوه را در جایی غیر از محل خود سرمایه‌گذاری کرده و سودهای غیرعادی  و غیرمعقول هم پرداخت می‌کردند. مردم باید هوشیار باشند که نفس پرداخت سودهای کلان و خارج از چارچوب مقررات بانکی کشور، نشان‌دهنده یک مشکل است و چنین سودهایی غالباً از طرق طبیعی حاصل نمی‌شود بلکه بخشی از سپرده‌های مردم است که در قالب سود پرداخت می شود.
وی با اشاره به اقدامات اولیه دستگاه قضایی در برخورد با مواردی که سپرده‌گذاران دچار مشکل شده‌اند، اظهار داشت: ما در گام اول تلاش کردیم که با توقیف اموال این موسسات، جلوی حیف و میل اموال مردم را بگیریم. گرچه برخی افراد متأسفانه همین قدم صحیح، قانونی و شرعی را معکوس جلوه داده‌اند و در برخی از شعب این موسسات در پاسخ به سپرده‌گذاران که وجه خود را مطالبه کرده‌اند پاسخ داده می‌شود که نمی‌توانیم پول شما را بدهیم زیرا قوه قضائیه آن را توقیف کرده است،! این در حالی است که اگر ما طبق قانون اقدام به توقیف این اموال نمی‌کردیم، همین میزان از دارایی‌های موجود موسسات نیز که متعلق به مردم است توسط مدیران این موسسات حیف و میل می‌شد و از بین می‌رفت. در حال حاضر با تلاش‌های بسیار، نزدیک به 98 درصد سپرده‌ها تصفیه شده است و تنها 2 درصد باقیمانده که البته به لحاظ مبالغ سپرده‌ها میزان قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.
کشور چه نیازی
به این همه بانک خصوصی دارد؟
رئیس قوه قضائیه گفت: در جلساتی که با مسئولان بانک مرکزی و مقامات عالی نظام داشته‌ام این موضوع را مطرح کرده‌ایم که واقعاً کشور چه نیازی به این همه بانک خصوصی دارد؟ بانک‌ها حتی اگر مصداق بنگاه اقتصادی هم باشند نباید همچون بنگاه‌های اقتصادی که ساختمان‌سازی می‌کنند یا وارد تجارت خارجی می‌شوند، عمل کنند. بانک‌ها باید خدمات بانکی ارائه کنند و کارهای اقتصادی کشور را با پرداخت تسهیلات حمایت کنند، نه اینکه خود وارد کارهای اقتصادی آنچنانی شوند. متأسفانه یک تلقی نادرست از  دوران سازندگی به جا ماند که بانک‌های خصوصی مورد حمایت زیاد قرار گرفتند و تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی خاص شدند. این نادرست‌ترین کار در نظام بانکی کشور بود زیرا بانک باید صرفاً حافظ پول و اموال مردم و ارائه‌دهنده خدمات بانکی و تسهیلات در حد مجاز باشد. علاوه براین، بانک‌ها باید کفایتشان برای پرداخت دیون مردم در حد استاندارد باشد. لذا با توجه به مجموع این مسائل باید مانع ایجاد بی‌حساب و کتاب بانک‌ها باشیم، بانک‌های فعلی برای ارائه خدمات بانکی به مردم کفایت می‌کنند.

نظر شما