شناسهٔ خبر: 21965458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -


افغانستان
تسنیم: گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده مقر فرمانداری و فرماندهی پلیس شهرستان «معروف» در ولایت قندهار را هم تصرف کرده‌ است.«قاری یوسف احمدی» سخنگوی طالبان گفته این گروه در حمله به شهرستان «معروف» در ولایت «قندهار» 17 پلیس را اسیر کرده و 12 پلیس دیگر را کشته است.
سوریه
سانا: سازمان هلال احمر اعلام کرد، نخستین کاروان کمک‌های بشردوستانه وارد محله «القابون» در شهر دمشق شده است. این کمک‌ها شامل ۳۰۰ بسته مواد غذایی، ۳۰۰ بسته لوازم بهداشتی، ، ۳۰۰ بسته مواد پخت و پز، ۳۰۰ کیسه آرد ، ۱۵۰۰ پتوی پشمی، ۳۰۰ لباس زمستانی و ۶۰۰ ورق پلاستیک است. محله القابون در ماه‌های نخست سال جاری میلادی شاهد عملیات تروریستی گسترده‌ای بود که با سیطره ارتش بر این محله پایان یافت و میان گروه‌های تروریستی و نظام سوریه توافق برقرار شد و شماری از تروریست‌های مسلح از محله القابون به ادلب رفتند و شرایط دیگران در آن جا حل و فصل شد.
مصر
روسیاالیوم: در پی وقوع حمله تروریستی در منطقه «کرم‌القوادیس» و «الخروبه» شمال سینای مصر، 6 نظامی مصری کشته و چندین نفر زخمی شدند. ارتش مصر در بیانیه‌ای اعلام کرده در این حمله تروریستی 24 تروریست نیز کشته شدند. در پی تمدید سه ماهه وضعیت فوق‌العاده در سراسر مصر، دولت این کشور، پنجشنبه شب، قانون منع آمد و شد را در برخی از مناطق دو شهر «رفح» و «العریش» در استان شمال «سینا» تمدید کرد.
اتریش
اسپوتنیک: با شمارش بیش از 96 درصد آراء، حزب مردم اتریش به رهبری سباستین کورتز 31 ساله پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شد. براساس آخرین نتایج از آرای شمرده شده، حزب مردم موفق شده بیش از 31 درصد کرسی‌های پارلمانی را تصاحب کند. تاکنون همه آرای اخذ شده به غیر آرایی که با استفاده از ایمیل ارسال شده شمرده شده است. با این اوصاف سباستین کورتز صدراعظم بعدی اتریش خواهد شد و اگرچه کرسی لازم برای تشکیل دولت واحد را ندارد اما می‌تواند یک دولت ائتلافی با دیگر احزاب دست راستی به رهبری حزبش تشکیل دهد.
الجزایر
فارس: دادگاه جنایی شهر «وهران» در غرب الجزایر، بلمختار و 8 عضو القاعده را به اتهام برنامه‌ریزی برای ربودن تعدادی از کارگران خارجی یک شرکت اسپانیایی در وهران در سال2011 محاکمه و به اعدام محکوم کرد. دادگاه علاوه بر صدور حکم غیابی اعدام برای بلمختار، 3 متهم دیگر را که به همراه بلمختار متواری گشته‌اند، به 20 سال حبس اجرایی محکوم کرد. همچنین 34 متهم دیگر این پرونده به 8 سال حبس و نفر پنجم نیز به دلیل نبودن ادله کافی از اتهامات تبرئه شد. بلمختار از اهالی شهر غردایه در جنوب الجزایر است و در رابطه با بیش از 10 قضیه مرتبط با تروریسم تحت تعقیب دستگاه قضایی محلی و امنیتی است.
پاکستان
دیلی پاکستان: طرفداران پرویز مشرف رئیس‌جمهور و حاکم نظامی اسبق پاکستان به سرپرستی حزب مسلم لیگ برای همه مردم پاکستان (حزب مشرف) با تظاهرات در کراچی از ارتش این کشور حمایت کردند. تظاهرات حامیان مشرف از خیابان «طارق» در شهر کراچی تا مقبره «قائد اعظم» رهبر پاکستان ادامه داشت. مشرف خطاب به حامیان خود و مردم پاکستان گفت: حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف (حزب حاکم) علیه دادگاه و ارتش وارد عمل شده است که این رفتار قابل پذیرش نیست...
برکناری نواز شریف توسط دادگاه قانونی بود بنابراین اعضای حزب مسلم لیگ باید این موضوع را بپذیرند.

نظر شما