شناسهٔ خبر: 21965214 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شرکت های تعاونی مظلوم واقع شده اند

صاحب‌خبر -
یزد- خبرنگار اطلاعات: ۲۰۰۰تعاونی با ۷۰۰ هزار عضو در استان یزد فعالیت دارند که بخش عمده ای از آنها متعلق به مسکن مهر هستند .
احمد زاهد پناه رئیس اتاق تعاون استان یزد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ۵۰۰۰شرکت تعاونی در این استان به ثبت رسیده است که ۲۰۰۰ واحد آن فعال هستند.وی با اشاره به این که ۲۰وظیفه برای بخش تعاون تعریف شده است ، گفت: در استان یزد تعاونی ها در قالب ۱۶ اتحادیه تعاونی فعالیت دارند و بر مبنای ماده ۷۶ قانون تعاون ، هر شرکتی که برای بروز رسانی اطلاعات اقدام نکرده باشد ، نمی تواند از خدمات اداره تعاون استفاده کند.زاهد پناه با اعلام این که بزودی تمامی کارت ‌های تعاونی‌ها الکترونیکی خواهد ‌شد، افزود: مرجع صدور کارت بازرگانی برای شرکت های تعاونی اداره تعاون است و هم اکنون از بین کارت های صادره ۱۳۶ کارت بازرگانی تعاونی فعال است. وی آموزش را مهمترین وظایف این مجموعه دانست وگفت: واحد آموزش اداره تعاون استان یزد از سال ۹۳ حدود ۱۱ هزار نفر ساعت کلاس آموزشی برگزار کرده و تقویم آموزشی امسال نیز در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفته است.سیدحسین بقایی
نایب رئیس اتاق تعاون استان یزد و مسئول واحد داوری این اتاق نیز ، گفت: شرکت های تعاونی با توجه به وظایف تعریف شده در قانون ، مظلوم واقع شده‌اند ضمن آنکه مسئولان به جای تعاونی بیشتر به بخش خصوصی توجه دارند.
وی با اشاره به این که ساماندهی و رسیدگی به امور شرکت‌های تعاونی یکی از مهمترین رسالت های اتاق تعاون در استان است ،افزود: در اساسنامه شرکت‌های تعاونی آمده که اتاق تعاون به عنوان مرجع قانونی می‌تواند نسبت به رفع مشکلات شرکت‌های تعاونی اقدام کند و از این رو مرکز داوری اتاق تعاون یزد فعال شده است. او گفت :
در نیمه نخست امسال به ۳۶ پرونده داوری وپار سال نیز به ۸۵ پرونده داوری رسیدگی شد .مسئول واحد داوری اتاق تعاون یزد یاد آورشد : این مرکز فقط زمانی می‌تواند برای داوری مشکلات پیش آمده ورود کند که حتما یکی از طرفین تعاونی باشد. همچنین سیداحمد میرزایی عضو کمیسیون صادرات اتاق تعاون ایران و عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون یزد از برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی محصولات کشاورزی مانند نان و شیرینی و صنایع وابسته استان یزد خبر داد.وی با اشاره به این که استان یزد در تعاون و در حوزه های اقتصادی و صادراتی ظرفیت های بالایی دارد، افزود: با توجه به این ظرفیت ها توسعه صادرات یکی از اولویت‌های اجرایی اتاق تعاون استان یزد به شمار می آید و در این راستا نمایشگاه بین المللی توانمندی های غذایی طراحی شده است. به گفته او این نمایشگاه با حضور تجاری از قطر، عمان، عراق، پاکستان و روسیه از ۱۱ تا۱۵ دی در یزد برگزار می‌شود.
میرزایی توسعه صادرات غیر نفتی، تحول و ایجاد تنوع صنایع غذایی یزد را از جمله مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بین المللی اعلام کرد و گفت: بخش تعاونی با شرکت در نمایشگاه مواد غذایی یزد از تخفیف های ویژه ای برخوردار خواهد شد.او افزود :استان یزد در حوزه صنعت مقام چهارم و در حوزه معدن جایگاه دوم کشور را دارد و در بخش صادرات جزو ۱۰استان برتر کشور است .

نظر شما