شناسهٔ خبر: 21964699 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مسئولان توسعه صادرات به عراق را جدی بگیرند

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از توقف روند روبه رشد صادرات به عراق در سه سال اخیر خبر داد.

صاحب‌خبر -

مسئولان توسعه  صادرات به عراق را جدی بگیرندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ سید حمید حسینی افزود: در این مدت روابط تجاری ایران با عراق در حد هشت میلیارد دلار ثابت مانده است.
وی اظهار داشت : اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از ابتدای سال جاری به دنبال این بوده است که بتواند به نوعی تحول اساسی در حوزه روابط تجاری بین دو کشور ایجاد کند.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: این اتاق امسال برای افزایش صادرات به عراق و تسهیل روابط تجاری طرح ها و برنامه های مختلفی را در دستور کار خود قرار داد که برگزاری همایش بزرگ تجاری ایران و عراق از این موارد است.
وی افزود : این همایش با سه هدف مهم یعنی یادآوری و تاکید بیشتر به مقامات دو کشور در جهت اهمیت و اولویت دادن روابط تجاری ، ارتقای روابط عراق و ایران از مرحله تجاری به مرحله همکاری و مشارکت و در نهایت معرفی ظرفیت های صنعتی ایران به سرمایه گذاران عراقی در تهران برگزار شد.
حسینی تصریح کرد: هرچند مقامات دو کشور به اهمیت روابط تجاری ایران و عراق اگاهند اما در برخی مواقع اهمیت لازم را به روابط نمی دهند و در جهت رفع مشکلات و چالش های بخش خصوصی گام بر نمی دارند.
وی با تاکید بر اینکه روابط دو کشور از مرحله تجاری باید به مرحله همکاری و مشارکت ارتقا پیدا کند، گفت: در حال حاضر بغدادنشینان نقشی زیادی در روابط تجاری ایران و عراق ندارند بلکه بیشتر شرکت های کوچک، مرز نشینان و پیله وران در حال سر وسامان بخشی به روابط تجاری بین دو کشور هستند.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: پای تجار بزرگ و سرشناس عراق باید به این روابط باز شود چرا که نقش آفرینی آنان در جهت تسهیل و رفع مشکلات و مسائل مختلف با دولت عراق از جمله بی ثباتی قوانین و مقررات بسیار مهم است.
وی اظهار داشت : طرح های توسعه روابط تجاری ایران با عراق از حضور شرکت های بزرگ و افراد با تجربه خالی بوده و بیشتر مبتنی بر تجارت اقوام، عشایر، مرزنشینان و پیله وران است.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود بازار عراق را بسیار با اهمیت دانست و یادآور شد : مسئولان و دست اندرکاران باید نگاه ویژه ای به این کشور داشته باشند و بسترهای لازم را برای فعالیت بازرگانان فراهم کنند.

نظر شما