شناسهٔ خبر: 21964269 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

بررسی شکایت واردکنندگان خودرو در مجلس

عضو کمیسیون اصل ۹۰ گفت این کمیسیون نتیجه جمع‌بندی شکایات انجمن‌های صنفی واردکننده خودرو و پاسخ‌های مطرح شده به سازمان بازرسی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان را به نهادهای ذی‌ربط ارائه می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره جزییات جلسه امروز کمیسیون اصل 90 گفت: جلسه امروز با شکایت تعدادی از اعضای انجمن‌های صنفی واردکننده خودرو تشکیل شد.

وی با اشاره به حضور نمایندگانی از وزارت صنایع، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در جلسه امروز کمیسیون اظهار داشت: شکایت انجمن‌های صنفی واردکننده خودرو مطرح شد و نمایندگان نهادهای ذیربط پاسخ‌های خود را ارائه دادند که جمع‌بندی از سوی کمیسیون به سازمان‌های مرتبط ارائه خواهد شد.

پارسایی گفت: شرکت‌کنندگان از وزارت صنعت اظهار می‌داشتند که دلیل اینکه جلوی ثبت شکایت گرفته شده است جلوگیری از خروج ارز و نظارت بر توزیع و پیش‌فروش ارز است.

وی ادامه داد: جمع‌بندی شخص بنده این است که انحصاری کردن واردات به ضرر مردم است و با محدود کردن و انحصار این واردات در دست چند شرکت میزان واردات ما کاهش پیدا نخواهد کرد، چرا که میزان تقاضا هر چقدر باشد وارد می‌کنند پس روی بحث عرضه هیچ اثری ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در مدت گذشته هم که جلوی واردات خودرو گرفته شده قیمت خودروهای خارجی به شدت افزایش پیدا کرده که از جیب مردم هزینه شده است و دلیل قانع‌کننده‌ای برای انحصاری که به وجود آمده و نحوه نظارتی که برای آن وجود داشته است، نیست.

وی عنوان داشت: شکایت از خدمات پس از فروش هم درباره بخشی از خودروهای وارداتی و هم خودروهای داخلی زیاد است و بخش زیادی از شکایت شهروندان مربوط به نحوه پاسخگوی شرکت‌های تولیدکننده و یا بخش واردکننده است که به تعهدی که داده‌اند عمل نمی‌کنند.

پارسایی با تأکید بر آن که انحصار به ویژه وقتی نظارت روی آن نباشد و حذف رقابت باعث افزایش قیمت خواهد شد گفت: ما صراحتاً مخالف انحصار هستیم، اما باید نظارت هم به نحو احسن باشد و به علت فقدان فضای رقابتی از جیب مردم هزینه نشود.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون اصل 90 حامی تولید ملی هستیم، اما تولیدی که واقعاً داشته و توان ما باشد و بتوانیم با بازار خارجی رقابت کنیم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: صنعت خودروی ما علیرغم حمایتی که شده است نتوانسته است متناسب با پولی که مردم بابت خودرو می‌پردازند، خدمات،‌ امنیت و کیفیت در خودروهای داخلی بدهد.

وی تصریح کرد: چند دهه است که بار خودروسازی داخلی را به دوش 70، 80 میلیون نفر منتقل کرده‌ایم؛ حال اگر بعد از این فشاری که به مردم می آید تحولی در صنعت خودروسازی رخ می‌داد، جای نگرانی نبود، اما هیچ تغییری در این روند به وجود نیامده است.

پارسایی با اشاره به اینکه خودروی داخلی توان رقابت با خودروی خارجی را ندارد، گفت: فقط با محدودیت‌های ایجاد شده برای واردات خودروهای خارجی است که خودروهای داخلی توان رقابت پیدا کرده‌اند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در تشریح بخش دیگری از نشست امروز کمیسیون اصل 90 گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری راجع به رسیدگی به تصادفات، کمیسیون اصل 90 معتقد است که ریشه آن در خودروهای ناامن و ناایمن داخلی است و امیدواریم مجلس راهی برای این موضوع پیدا کند.

نظر شما