شناسهٔ خبر: 21963830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پیشگیری از فرار مجرمان با تعامل پلیس و قوه قضائیه

سردار فتحی زاده اظهار داشت: «در صورتی که پلیس و دستگاه قضائی به عنوان نهادهای متولی رسیدگی به پرونده ها، با یکدیگر هماهنگ باشند قطعاً به استقرار و تحقق عدالت که یکی از اهداف عالیه اسلامی است، نزدیکتر می شویم».

صاحب‌خبر -

 

به گزارش جماران؛ جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی، تعامل پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران با نهادها و سازمان های بین المللی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در بدترین شرایط سیاسی، پلیس اینترپل ناجا، بهترین رابطه را پلیس کشورهای دنیا داشته است.

سردار محسن فتحی زاده در نشست تخصصی پلیس بین الملل ناجا با قضات و کارشناسان قضائی، اظهارداشت: در سال های اخیر، تعاملات و ارتباطات بسیار مطلوبی را میان پلیس جمهوری اسلامی ایران به خصوص پلیس بین الملل با دستگاه قضا درعرصه های مختلف به ویژه در سطح بین الملل شاهد هستیم؛ به گونه ای که با برگزاری آموزش ها و دوره هایی در سطوح مختلف شاهد ارتقاء کمیت و کیفیت ارتباطات هستیم و این امر زمینه ای را فراهم کرد تا از فرصت ها ی بین المللی فراهم شده به نفع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

وی بر هماهنگی و تعامل بیش از پیش پلیس و دستگاه قضا تاکید و تصریح کرد: در صورتی که پلیس و دستگاه قضائی به عنوان نهادهای متولی رسیدگی به پرونده ها، با یکدیگر هماهنگ باشند قطعاً به استقرار و تحقق عدالت که یکی از اهداف عالیه اسلامی است، نزدیکتر می شویم.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا، تعقیب و مجازات مجرمان را یکی از مولفه های استقرار عدالت نام برد و گفت: مجرمان پس از ارتکاب جرم به منظور فرار از مجازات مترصد این هستند تا با شیوه های مختلف از کشور خارج شده و در پناه کشورهای دیگر بتوانند از مجازات فرار کنند اما با هماهنگی های صورت گرفته و نیز اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل و نیز ارتباط آن با نهادهای بین المللی، طی سال های اخیر توانستیم از این ظرفیت ها و فرصت ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: تعامل پلیس و قوه قضاییه می‌تواند تاثیر بسیاری در پیشگیری از فرار مجرمان و فرار آنها از دست عدالت داشته باشد و امیدواریم برگزاری این نشست‌ها به افزایش این تعاملات منجر شود.

سردار فتحی زاده به برگزاری نشست ها با نهادها و سازمان های بین المللی در حوزه پلیس در داخل و خارج از کشور اشاره و بیان کرد: طی سال های اخیر از ظرفیت های مزبور به منظور تعقیب و پیگیری موضوعاتی که در دستور کار پلیس است و نیز برای پیشگیری از تهدیدات و نیز دفاع از موقعیت نظام اسلامی، بهره برده ایم.

این مقام ارشد نیروی انتظامی ادامه داد: تهدیدات امنیتی که متوجه نظام ما است را می توانیم از ابعاد مختلف با استفاده از امکانات و ابزارهایی که بین نهادها و سازمان ها وجود دارد، پیشگیری کرده و به حداقل ممکن برسانیم.

فتحی‌زاده با اشاره به تعامل دستگاه قضائی با اینترپل ناجا، افزود: ما تهدیدات زیادی را از جانب استکبار جهانی و دیگر دشمنان مواجهیم و شناسایی ظرفیت موجود در حوزه پلیس بین الملل ایران و قوه قضائیه می تواند در احقاق حقوق کشور بسیار اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تهدیدات امنیتی بسیار سنگینی که پیرامون کشور ما وجود دارد، از لحاظ امنیتی در سطح مطلوبی قرار داریم که بخش زیادی از این امر مرهون زحمات نهادها و سازمان های مختلف از جمله دستگاه قضا و نیروی انتظامی است که به لطف الهی این کمبودها را جبران کرده است.

وی با اشاره به ارتقای توان پلیس بین الملل کشورمان، گفت: توانسته‌ایم ظرفیت‌های زیادی را در این بخش ایجاد کنیم و امروز پلیس بین الملل ما سعی دارد از این قابلیت‌ها به شکل مطلوب برای تامین منافع مردم و نظام استفاده کند.

جانشین معاون هماهنگ کننده ادامه داد: فراگیر شدن فضای مجازی و گره خوردن آن به زندگی و اقتصاد مردم باعث شده تا مجرمان ازاین فضا، سوء استفاده کنند در حالیکه تا رسیدن به سطح مطلوب در این حوزه، فاصله داریم.

سردار فتحی زاده با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و بیکاری جوانان، گفت: 70 درصد مرتکبان جرایم، فاقد شغل هستند؛ علاوه بر تاثیرات سوء بیکاری بر ارکان جامعه، زمینه ساز بروز انحرافات بسیاری در جامعه می شود البته رفع این معضل و از بین رفتن بسترهای این جرم نیازمند همکاری دستگاه ها و نهادها با یکدیگر است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: نیروی انتظامی و دستگاه قضا به عنوان نهاد متولی، وظایف سنگینی برعهده دارد که باید با هم افزایی و تعاملات تنگاتنگ، ضعف ها و مشکلات را حل کرده و آن را به حداقل ممکن برسانیم.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا ادامه داد: برقراری عدالت، مقابله با تهدیدات و برخورد سریع و قوی با مجرمان موجب می شود که نشاط و امید در مردم زنده شود لذا بایستی از این پشتوانه مردمی استفاده بکنیم.

سردار فتحی زاده تعامل پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران با نهادها و سازمان های بین المللی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در بدترین شرایط سیاسی، پلیس اینترپل ناجا، بهترین رابطه را پلیس کشورهای دنیا داشته است.

نظر شما