شناسهٔ خبر: 21962988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه نگاربرزیلی:ایران اولین جایی بودکه مورد تبعیض نژادی قرارنگرفتم

تهران - ایرنا - گلوریا ماریا روزنامه نگار برزیلی که به گفته خود برای پی بردن به اسراریکی از کشورهای پر خبر جهان به ایران سفر کرده بود پس از بازگشت، گفت: ایران اولین جایی در دنیا بود که من به علت سیاه پوست بودن مورد تبعیض نژادی قرار نگرفتم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سفارت ایران در برازیلیا پایتخت برزیل، «گلوریا ماریا» که برای تهیه یک برنامه ویژه تلویزیونی با عنوان گلوبو رپورتر به ایران سفر کرده بود، در گفت وگویی با مجله کاراس از تجربیات این سفر پرده برداشت.
درمطلب مجله کاراس امده است: این روزنامه نگار که قبلاً به دیگر کشورهای مسلمان نشین دنیا سفر کرده بود، مسحور پذیرایی مهمان نوازانه مردم ایران شد.
او درخصوص سفرش به ایران به مجله کاراس گفته است: 'آدم ابتدا فکر می کند که جای بد و مخروبه ای است ولی باور نکردنی است. ایران کشوری است که مردمش قابل تحسین، پرمحبت و شاد هستند. مثل این است که داخل یک کتاب تاریخ پنج هزار سال پیش شده باشید'.
این روزنامه نگار برزیلی در جریان سفر خود به ایران از بقایای پرسپولیس که توسط یونسکو بعنوان آثار میراث فرهنگی شناخته شده و همچنین از باغی در اصفهان شهری در منطقه مرکزی ایران بازدید کرده است.
به گفته او، غذاهای محلی یک فصل جداگانه ای است،در ایران غذاهایی که خورده می شود پنج برابر ارزانتر از برزیل است؛ از همه غذاها چشیدم، غذا خیلی عالی است. حبوبات و میوه های خوشمزه زیادی وجود دارد. ایران بطور شگفت آوری مدرن و دارای رستوران های خیلی خوب است.
گلوریا ماریا درادامه در خصوص مردم ایران گفته است: این نکته خیلی جالب است آنها مصراً می گویند جزو کشورهای عربی نیستند بلکه پارسی (ایرانی) هستند.
یکی از تاثیرات فرهنگی مهم این سفر بر گلوریا ماریا این است که او این سفر را یک تجربه فراموش نکردنی می نامد زیرا برای نخستین بار توانسته است وارد یک مسجد شود.
به گفته او، 'قبلا در کشورهای مسلمان زیادی بودم و برای اولین بار توانستم در کنار زنان دیگر داخل یک مسجد بروم؛ 'در برخی از کشورهای مسلمان فقط مردان می توانند وارد مسجد شوند؛ به طور تعجب آوری به من در ایران اجازه دادند وارد مسجد شوم. این فرصت را داشتم در کنار آنها شاهد مراسم دعا باشم. آنها به من کمک کردند و گفتند چه کار باید بکنم. رفتار ایرانی ها به گونه ای محبت آمیز و مهربانانه بود که من خیلی وقت بود نظیر آن را در دنیا ندیده بودم.
او گفت: 'نمی توانم احترام به شخصیت انسانی را در فهرست موارد شگفتی این سفر قرار ندهم؛ ایران، اولین جا در دنیا بود که من به علت سیاه پوست بودن مورد تبعیض نژادی قرار نگرفتم، خودم را یک انسان کامل احساس کردم، برای آنها همه با هم برابرند.'
در ادامه مطلب مجله کاراس می خوانید: گلوریا ماریا به عنوان ناظر وقتی مشاهده کرد زنان رفتار آزادانه تر از آن دارند که تصور می رفت احساس مسرت و تحسین کرده است.
بنا به گفته او زنان ایرانی وقتی شوهر نکرده اند برای انجام هر کاری که می خواهند انجام دهند، آزادند؛ چنانچه شوهر کنند برای برخی از امور مانند مسافرت لازم است اجازه شوهرشان را داشته باشند. آنها زنان خود را سرگرم می کنند، برای زندگی مانعی ندارند، تحصیل می کنند، مهندس معماری هستند. در طول سفرم یک مورد دشواری و سختگیری مشاهده نکردم.
مجله کاراس آورده است: او با وجود اینکه در کشوری نزدیک سوریه و عراق - جاهایی که خشونت گروههای افراطی در خبرها دنیا را به وحشت انداخته است – بوده، گفته است که در ایران هیچ موقع احساس خطر نکرده است.
'نزدیک مرز نرفتیم. آنجا خیلی خطرناک است. بطور باورنکردنی در ایران هیچ علایمی از اینکه این کشور در کنار کشورهایی است که در جنگ هستند، وجود ندارد. ایران کشوری آرام، امن و صلح آمیز است و باغات و امکان زیبای زیادی دارد.'
اروپام**1346** نشر: رحمت الله خدادادی - انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما