شناسهٔ خبر: 21962486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

طرح ايجاد سازمان مبارزه با فساد در مجلس خاک می‌خورد

صاحب‌خبر -
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: هرگاه قوه قضائيه با پرونده دانه‌درشت‌ها برخورد مي‌كند، صداي «برادران صاحبان قدرت» بلند مي‌شود. 
به گزارش مهر، محمد دهقان اظهار داشت: دولت براي رونق اقتصاد كشور كاري انجام نمي‌دهد و مجلس هم تا الان اقدام جدي انجام نداده است. 
وي ادامه داد: براي رونق اقتصاد بايد تكليف واردات بي‌حساب كه بخش مهمي از درآمد ارزي كشور را به خود اختصاص داده و براي كارگران خارجي اشتغال ايجاد و كارگران وطني را بيكار كرده است، روشن شود. 
نماينده مردم چناران و طرقبه با بيان اينكه مجلس هنوز براي جلوگيري از واردات بي‌رويه اقدامي انجام نداده است، گفت: قاچاق كالا از موانع مهم رونق توليد و اشتغال است، سالانه بيش از ۳۰ ميليارد دلار كالاي قاچاق وارد كشور مي‌شود. 
دهقان با اشاره به ادعاي دولت مبني بر قاچاق سالانه ۱۲ ميليارد دلار به كشور تصريح كرد: در آستانه انتخابات و بعد از آن دولت ادعا كرد سالانه ۱۲ ميليارد كالاي قاچاق وارد كشور مي‌شود اما اخيراً آقاي شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده تنها در بخش پوشاك ۱۲ ميليارد دلار قاچاق وارد كشور مي‌شود و قاچاق رسمي كالا به كشور ۲۲ ميليارد دلار است كه بايد به آن 7 ميليارد دلار قاچاق كولبران و قاچاق ته‌لنجي‌ها و نيز قاچاق كالاي همراه مسافر را اضافه كرد. 
نماينده مردم چناران و طرقبه واردات بي‌حساب كالاها و قاچاق كالا را نمونه مديريت ناكارآمد در كشور خواند و گفت: اين ميزان قاچاق كالا، اشتغال كشور را نابود كرده است. 
عضو كميسيون حقوقي و قضايي يكي از مشكلات كشور را فساد خواند و گفت: بر اساس آمارها، فساد در كشور نگران‌كننده است، نه اراده‌اي در مسئولان براي مبارزه با فساد وجود دارد و نه سازمان و ساز‌و‌كاري براي مبارزه رسمي با فساد طراحي شده است. 
دهقان ادامه داد: هرگاه قوه قضائيه با پرونده دانه‌درشت‌ها برخورد مي‌كند، صداي برادران صاحبان قدرت بلند مي‌شود و با سياسي خواندن برخورد قضايي با مفسدان، اجازه نمي‌دهند به پرونده نزديكانشان رسيدگي شود. 
وي هرج و مرج در مديريت محيط‌زيست را از مشكلات مهم كشور خواند و گفت: از يك طرف شاهد حركت ميليون‌ها خودروي فاقد استانداردهاي زيست‌محيطي در كشور هستيم و از سوي ديگر توليد اين محصولات ادامه دارد و شهرهايي مثل تهران به قفس‌هاي دودي تبديل شده است. 
نايب رئيس فراكسيون نمايندگان ولايي با انتقاد از بي‌تفاوتي مسئولان نسبت به اين مشكل عنوان كرد: در ايام زمستان و روزهايي كه آلودگي هوا افزايش مي‌يابد، به هيچ عنوان اعلام نمي‌شود كه آلودگي هوا چه خطراتي دارد و به نوعي آلودگي هوا را پنهان مي‌كنند تا دولتمردان تحت فشار قرار نگيرند، اين در حالي است كه روزانه صدها نفر در تهران به خاطر مشكلات ناشي از آلودگي هوا فوت مي‌كنند. 
اين عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس ادامه داد: طرح مبارزه با فساد در مجلس نهم به تصويب رسيد و شش سال است كه خاك مي‌خورد اما اهتمامي براي تصويب آن در صحن علني وجود ندارد. 
بايد افراد صاحب نفوذ از ظرفيت خود براي ساماندهي اين موضوعات استفاده كنند. اگر رئيس مجلس افراد مؤثر و نمايندگان صاحب نفوذ را توجيه و از طرح‌هاي مهم دفاع كند، فساد در كشور كاهش مي‌يابد. وي بيان كرد: رتبه ايران در زمينه فساد از ميان۱۸۰ كشور دنيا، بين رتبه ۱۳۳ تا ۱۴۲در اين چند سال در حال نوسان بوده است.

نظر شما