شناسهٔ خبر: 21962481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در جمع خبرنگاران

ولایتی: "برجام" مذاکره ثانویه ندارد

R1011173/P1011121/S1,17/CT11

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفـت: اعضای ۱+۵ در صورت عدم‌ اجرای تعهدات باید آمریکا را ملزم کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب "منظومه فکری مقام معظم رهبری" اظهار داشت: توافق برجام به هیچ وجه تجدید نمی‌شود و مذاکره ثانویه نداریم.

وی افزود: آمریکا متعهد است به تعهدات خود عمل کند و اعضای 1+5 در صورت عدم‌ اجرای تعهدات باید آمریکا را ملزم کنند.

ولایتی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت: سخنان او حرف تازه‌ای نیست و از او جز این بر نمی‌آید، زیرا بدون تعقل سخن می‌گوید و پس از سخنانش اطرافیانش می‌خواهند آن را ترمیم کند.

ولایتی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ به تعهدات خود عمل نکردند و عهدشکنی کردند، گفت: آنها باید به دلیل این رویکرد از سوی اعضای 1+5 مورد مواخذه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برجام نیازی به تایید آمریکا ندارد، خاطرنشان کرد: نیازی به اینکه آمریکایی‌ها بیایند و تعهدات ما را در برجام مورد تایید قرار دهند، نیست، چه بخواهند آن را تایید کنند و چه نخواهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اظهارات ترامپ درباره منطقه خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران متعلق به منطقه است و دلیل حضورش در منطقه خاورمیانه برای همه مشخص است. ما باید از آمریکایی‌ها بپرسیم که آنها در منطقه به چه دلیل حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه هدف حضور آمریکایی‌ها از حضور در منطقه تجزیه و تضعیف کشورهای منطقه است، یادآور شد: حضور آنها در عراق و سوریه نیز به همین منظور است و چون ایران با اقدامات آنها مخالف است و دعوت حکومت‌های قانونی را چه در منطقه و چه در عراق و چه در سوریه اجابت کردند با ایران مخالفت می‌کنند. کار ایران در پاسخگویی به این دولت‌ها اقدامی مشروعی است و ما به دعوت مشروع حکومت‌های قانونی پاسخ مثبت می‌دهیم.

ولایتی در همین زمینه افزود: اگر کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به حکومت‌های قانونی منطقه نبود، امروز در بغداد و دمشق تروریست‌ها سکونت می‌کردند.

وی با اشاره به تایید عملکرد ایران در برجام به شکل مشروط از سوی برخی دولت‌های اروپایی، گفت: اینکه برخی در کشورهای اروپایی گفته‌اند برجام معتبر است، اما برای آن تبصره قرار داده‌اند و آن را مشروط به مذاکره برای حضور منطقه‌ای ایران دانسته‌اند، درست نیست، زیرا حضور مشروع منطقه‌ای ایران و ساختن امکانات دفاعی به خصوص موشک‌ها قابل مذاکره نیست و توهینی که به مردم ایران شده‌ نیز پاسخ داده می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حوادث اخیر عراق تاکید کرد: مردم منطقه به خصوص مردم عراق پس از بازپس‌گیری کرکوک پاسخ محکمی به آمریکا دادند، زیرا آمریکایی‌ها دنبال تجزیه عراق هستند و این با خواسته مردم عراق و سوریه مطابقت ندارد.

ولایتی افزود: مردم منطقه پاسخ ترامپ را می‌دهند و مانند ویتنام دماغ آمریکا را به خاک می‌مالند و ترامپ با ذلت از منطقه خارج می‌شود.

وی به نقش اروپائیان در تایید برجام اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد تقسیم نقش صورت داده‌اند، به طوری که برخی علیه برجام سخن می‌گویند و برخی برجام را مشروط به حضور منطقه‌ای می‌کنند و برخی در مورد ساخت موشک‌ها سخن می‌گویند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایران نه در دفاع از امنیت، استقلال و نه در دفاع از تمامیت عرضی خود و کشورهای منطقه از کسی اجازه می‌گیرد، زیرا این مسائل مربوط به مردم منطقه است.

ولایتی درباره قرار دادن نام جعلی برای خلیج فارس از سوی دولتمردان آمریکایی، گفت: قرار دادن نام جعلی بر خلیج فارس فقط از سوی افرادی چون مسئولان رژیم صهیونیستی مورد استقبال قرار گرفت و به جای رجل سیاسی باید آنها را رجاله سیاسی نام برد، زیرا آنها دوره‌گرد منطقه شده‌اند و این کار از آنها بر می‌آید. صاحب‌نظران متین غرب از دخالت‌های بی‌جای او گریزانند و حامیان آنها نیز مرتجعین منطقه هستند که به دنبال احیای اصل جاهلیتند.

انتهای پیام/

نظر شما