شناسهٔ خبر: 21961540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

بوستون گلوب گزارش داد

چهره‌های صهیونیستی که با حفظ برجام موافقند

خبرگزاری فارس

رسانه آمریکایی در گزارشی به معرفی برخی صاحب منصبان سابق رژیم اسرائیل که بعد از توافق هسته‌ای به مدافعان حفظ آن پیوستند، اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» با اشاره به دو دستگی بین مقام‌های آمریکا در پذیرش یا رد برجام، در گزارشی به وجود چنین وجه تشابهی بین مقام‌های ارشد رژیم اسرائیل اشاره کرد و به معرفی مدافعان صهیونیستی برجام پرداخت.

*ایهود باراک

وزیر جنگ و نخست وزیر سابق اسرائیل در اکتبر سال 2017 گفت: «عدم اعلام پایبندی ایران به برجام از سوی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا اشتباه بزرگی خواهد بود و در صورت کنار کشیدن آن‌ها از توافق، هیچکس نه روس‌ها، نه چینی‌ها و نه اروپایی‌ها به آن‌ها ملحق نخواهند شد.»

*یوزی ایلام

مدیر سابق کمیسیون اتمی اسرائیل در جولای 2016 گفت: «به خاطر برجام ایران ذخایر اورانیوم خود را تا 98 درصد کاهش داده و این میزان باقی مانده مناسب ساخت بمب اتمی نیست. آن‌ها 12 هزار سانتریفیوژ را نیز برچیده‌اند و با افزایش حضور بازرسان آژانس در کشورشان موافقت کرده‌اند. این توافق موفقیتی بزرگ است.»

*یوزی آراد

رئیس سابق موساد و مشاور امنیتی این رژیم نیز در اکتبر 2017 گفت: «موضع من حفظ و تقویت توافق است و خارج شدن از آن گزینه مناسبی نیست.»

*کارمی گیلون

رئیس اسبق شین بت (سازمان اطلاعاتی داخلی اسرائیل) در جولای 2017 درباره برجام گفت: «در حالی که هیچ توافقی کامل نیست، این توافق را نیز نباید دست‌کم گرفت. سران و کارشناسان اسرائیل و متحدان ما برای چندین دهه اقداماتی برای محدود ساختن یا نابودی برنامه هسته‌ای ایران را در نظر گرفتند که شامل عملیات نظامی بالقوه بود و شاید موجب افزایش تنش و هزینه‌های بسیار می‌شد و البته تضمینی نیز در موفقیت آن وجود نداشت.»

*افرایم هالوی

دیگر رئیس سابق موساد و شورای امنیت اسرائیل در سپتامبر 2015 گفت: «ایران بدون یک توافق هرچه را که بخواهد آزادانه انجام می‌دهد و ساز و کار تحریم‌ها نیز در هر صورت فرو می‌ریزد. »

*گادی آیزنکات

یکی از فرمانده‌هان ارشد ارتش این رژیم در مارس 2016 گفت: «بی‌شک توافق هسته‌ای بین ایران و غرب نقطه عطف تاریخی است. این امر تغییر بزرگ در زمینه جهت قبلی ایران و مسیری است که شاهد بودیم.»

*عاموس یادلین

رئیس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل نیز در مارس 2016 اظهار داشت: «این توافق برنامه هسته‌ای ایران را برای ساخت بمب اتمی به عقب راند. محدوده این برنامه را کاهش و آن‌را تحت ساز و کار تائید و رسیدگی قرار داد .این توافق نقش هجومی دارد و دسترسی به تاسیسات نظامی ایران را شامل می‌شود. این توافق برای دستکم 10 سال آینده تهدید سلاح اتمی ایران را کاهش داده است.»

*شاموئل معیر

تحلیلگر سابق ارتش رژیم اسرائیل در نوامبر 2016 درباره برجام گفت: «توافق ایران برای امنیت اسرائیل سودمند است و بنابراین باید حفاظت شود. نخست، تهدید را از اسرائیل رفع کرد. این توافق همچنین مسیر ایران به ساخت جنگ افزار اتمی را متوقف کرد و مانع بروز مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شد. بدون سلاح اتمی ایران، عربستان سعودی و مصر هیچ انگیزه‌ای برای دستیابی به چنین جنگ افزاری ندارند. بنابراین توافق اتمی مانع از یک سناریوی دومینو می‌شود. این توافق همچنین سناریوهای حمله‌های پیشدستانه به اهداف نظامی ایران را بسته و خطرهای ناشی از جنگ جدید و بلندمدت منطقه‌ای را کاهش داده است. »

*آمرام میتزنا

معاون سابق موساد و کنست در اوت 2017 درباره برجام گفت: «بدترین حالت سناریو این است که ایران شاید احساس کند در عدم پیروی از توافق آزاد است. این خیلی بد است. تهدید به عدم تایید مجدد این توافق ممکن است به ایرانیان احساس را بدهد که آمریکا مایل به شرکت در جریان‌های خاورمیانه نیست. برای اسرائیل نیز ایده پیگیری ساخت بمب اتمی از سوی ایران همچون توفانی بزرگ است.»

 

نظر شما