شناسهٔ خبر: 21954689 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

الکترونیک شدن انتخابات از حق و ناحق‌ها جلوگیری می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سیستم‌های الکترونیک رای گیری اثر بسیار خوبی در جهت تسریع و کاهش اشتباه در انتخابات دارد .

صاحب‌خبر -
محمد حسینی خوشرودی در گفت‌وگو به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص سفر هیأتی متشکل از دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان به این کشور، اظهار داشت: کشور قرقیزستان بعد از فروپاشی شوروی تشکیل شده است که در طی این سال‌ها علی‌رغم پیشرفت‌هایی که داشته است دو کودتا در این کشور صورت گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر این کشور با برقراری نظام جمهوری و رای گیری بر اساس دکوراسی نسبت به کشورهای منطقه خود در آسیا پیش است، گفت: جمهوری قرقیزستان درآستانه انتخابات ریاست جمهوری از 60 کشور دنیا برای مشاهده و نظارت برانتخابات تمام الکترونیک دعوت کرده بود.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارتباطات و مناسباتی که با این کشور دارد هیئتی را از مجلس شورای اسلامی به این کشور اعزام کرد، ادامه داد: این هیئت متشکل از آقای نجفی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سفیر سابق جهموری اسلامی ایران در کشور قرقیزستان و محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو هیئت دوستی پارلمانی ایران و قرقیزستان بود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به صدور کارت نظارت بر انتخابات در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردیم، بیان کرد: رئیس کمیسیون انتخابات کشور قرقیزستان توضیحاتی را ارائه کرد و یک روز قبل از جمع آوری آرا از چند حوزه رای گیری بازدید به‌عمل آوردیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما در مدت 38 سال بعد از انقلاب به‌صورت متوسط سابقه برگزاری سالانه یک انتخابات را داشته‌ایم، تصریح کرد: حضور نمایندگان حدود  کشور 35کشور در این انتخابات به‌عنوان ناظر نشان از آزادی و شفافیت در انتخابات و تبلیغاتی برای این کشور در کشور نمایندگان درخصوص شیوه‌های برگزاری انتخابات بود.

حسینی ادامه داد: حدود دو ماه قبل از برگزاری انتخابات افراد بر اساس منطقه محل سکونت شناسایی و ثبت نام شده بودند و در هر شعبه اخذ رای تنها افرادی که در آن شعبه ثبت‌نام کرده بودند می‌توانستند اقدام به رای دادن کنند، از بدو ورود افراد به‌ وسیله اثر انگشت تصویر شخص به‌همراه مشخصات در یک صفحه نمایش نشان داده می‌شد.

وی اضافه کرد: براساس برگه آرا که در یک دستگاه الکترونی قرار می‌گرفت بعد از ساعت 8 شب در شعب اخذ رای که بین 12 تا 15 ناظر در آن حضور داشتند بلافاصله بعد از پایان مدت زمان رای گیری شمارش و بعد از گذشت 5 دقیقه به‌واسطه الکترونیک بودن صندوق‌ها آرا شمارش و نفر پیروز اعلام شد.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتخابات با شفافیت و تعامل مردم در یک محیط آرام با رعایت قانون برگزار شد، بیان کرد: آرا اخذ شده بعد از اتمام ساعت برگزاری، شمارش و آقای جیم بایوف که از افراد همسو با دولت و نخست وزیر این کشور نیز بود با کسب 54 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور منتخب انتخاب شد؛ نفر دوم در این انتخابات آقای بایانوف 24درصد آرا را کسب کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه سیستم‌های الکترونیک رای گیری یک اثر بسیار خوب در جهت تسریع و کاهش اشتباه در انتخابات دارد و به‌عنوان یک الگو در انتخابات کشور که دربرخی از موارد حق و ناحق‌هایی صورت می‌گیرد جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: این سیستم‌ها به راحتی قابل تهیه است و نواقص آنها را نیز می‌توان با استفاده از تجربیات این کشورها برطرف کرد.

همچنین در این زمینه اعضای هیأت نظارت جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان بیانیه‌ای را به‌شرح زیر ارائه کردند:

 

بیانیه هیأت نظارت جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان

                                                                                                                                      بسمه تعالی

بنا به دعوت دولت جمهوری قرقیزستان هیأتی متشکل از دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آقایان علی نجفی خوشرودی (سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهور قزاقستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی) و محمد حسینی (عضو گروه دوستی پارلمانی دو کشور) به منظور نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان به این کشور سفر نمودند.

این هیأت همراه با نماینده‌ای از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک به عنوان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، کشوری که در زمینه دموکراسی و برگزاری انتخابات دارای پیشینه و تجارب فراوانی است طی روزهای 14 و 15 اکتبر سال جاری در تعدادی از حوزه‌های رأی گیری حاضر و روند آمادگی و چگونگی اخذ و شمارش آراء را مشاهده و بررسی کردند.

بر اساس مشاهدات هیأت جمهوری اسلامی ایران فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان با استفاده از فناوری‌های جدید تسهیل شده و در فضای آرام، شفاف، منضبط و قانونی برگزار گردید.

هیأت نظارت جمهوری اسلامی ایران امیدوار است نتیجه انتخابات به روند رشد و شکوفایی اقتصادی جمهوری قرقیزستان و رفاه و آرامش مردم این کشور کمک نموده و فصل جدیدی را در توسعه روابط و افزایش همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باز نماید.

هیأت نظارت جمهوری اسلامی ایران فرصت را مغتنم شمرده و رئیس جمهور دولت جمهوری قرقیزستان و همه عوامل برگزارکننده این انتخابات قدردانی نموده و ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب و مردم کشور دوست جمهوری قرقیزستان برای ایشان آرزوی موفقیت می‌نماید.

نظر شما