شناسهٔ خبر: 21950132 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

منابع روس: عربستان به یک شرط با ابقای اسد موافقت کرده است

71516

بعد از حدود 10 روز از سفر ملک سلمان به مسکو و دیدارش با رئیس‌جمهور روسیه خبرهای زیادی درباره جایگاه پرونده سوریه در این سفر و موضع عربستان نسبت به بشار اسد وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، منابع نزدیک به سفارت روسیه در دمشق جزئیاتی از مذاکرات ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را درباره بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فاش کردند. این منابع می‌گویند که ملک سلمان به پوتین گفته است، هیچ مشکلی با ابقای بشار اسد در قدرت در مرحله انتقالی یا بیشتر از آن ندارد اما مشکل در روابط مستحکمی است که اسد با ایران دارد.

این منابع تأکید کردند: ملک سلمان از آمادگی کشورش برای حمایت از روند سیاسی که در آن اسد به عنوان رئیس‌جمهور باقی بماند، خبر داده است به این شرط که مسکو به کاهش روابط عمیق بین تهران و دمشق کمک کند تا نفوذ ایران در سوریه و لبنان کاهش یابد.

منابع مذکور می‌گویند، در مقابل موضع جدید عربستان، پوتین نوعی بی‌طرفی نسبت به روابط میان دمشق و تهران از خود نشان داده است. به گفته همین منابع پوتین به ملک سلمان گفته که تنها راه مسکو این است که خود را از روابط میان اسد و تهران دور نگه دارد حتی اگر از بخش‌هایی از این روابط ناراضی باشد.

بنا بر این گزارش، پوتین از اصل واقع گرایی سیاسی صحبت می‌کند که به این معناست که مسکو قادر نیست اسد را مجبور به دور شدن از ایران کند و این مسئله از اولویت‌های مسکو نیست. همچنین امکان ندارد که بر تهران برای کاهش روابط میان دو طرف فشار بیاورد. مسکو هرگز برای پایان دادن به این نوع روابط خود را درگیر نمی‌کند اما می‌تواند به بهتر شدن تأثیر این روابط در پرونده‌های منطقه‌ای کمک کند.

این منابع می‌گویند که گروهی در ریاض با رهبری محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان به تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه با اختیارات گسترده‌تر فکر می‌کنند که یکی از افراد نزدیک به محور سعودی رهبری آن را برعهده داشته باشد و بتواند در روابط میان دمشق و تهران تأثیر بگذارد و بعدا به خروج کارشناسان و حضور نظامی ایران در سوریه به ویژه در جنوب این کشور و شهر حلب کمک کند.

اما مشاوران محمد بن سلمان در مقابل معتقدند که حتی اگر چنین دولتی تشکیل شود مادامی که نهادهای امنیتی و نظامی و حزبی سوریه بازسازی نشده‌اند، شاهد هیچ‌گونه نتایج جدید نخواهیم بود و حتی تأثیر آن بر سیاست‌های خارجی اسد و مشخصا در قبال تهران و حزب‌الله قوی نخواهد بود.

این تحولات در موضع عربستان درحالی فاش شده که الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان پیشتر گفته بود که مواضع عربستان کاملا واضح است و ریاض خواهان راهکار سیاسی است و از خواسته خود درباره سرنگونی نظام اسد کوتاه آمده است.

وی فاش کرد که تنها مشکل عربستان ایران است و عربستان خواهان خروج ایران از سوریه است.

انتهای پیام

نظر شما