شناسهٔ خبر: 21948653 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

۱۰ اختراع مخترع‌کش

اختراع‌هایی که باعث ساده‌تر شدن زندگی انسان روی کره خاکی شده است، گاهی هم مرگ مخترعانش را رقم زده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :  مجله دانستنی‌ها فهرستی از ۱۰ اختراع را تهیه کرد؛ اختراع‌هایی که جان مخترعانش را گرفته است.

زیردریایی مشکل‌دار

مخترع: هوراس لاوسن هانلی

تاریخ مرگ: ۱۸۴۳ در چهل سالگی

دوران حرفه‌ای و زندگی این مهندس زیردریایی‌ساز آمریکایی زمانی به پایان رسید که زیردریایی ساخت او که با نیروی انسانی کار می‌کرد، غرق و باعث مرگ او و هفت نفر دیگر شد.

قرقره خطرناک

مخترع: توماس میجلی

تاریخ مرگ: ۱۹۴۴ در پنجاه‌وپنج سالگی

این شیمیدان مخترع که از بیماری فلج اطفال رنج می‌برد، سامانه‌ای قرقره‌ای ساخته بود تا برای برخاستن از تخت به او کمک کند اما به خاطر گیر کردن بین طناب‌های آن در اثر خفگی درگذشت.

موشک الکلی

مخترع: مکس والیر

تاریخ مرگ: ۱۹۳۰ در سی‌وپنج سالگی

این پیشتاز فناوری موشک اهل اتریش که همراه با «فریتس فن‌اپل» روی هواپیما و خودروهایی با پیشرانه موشکی کار می‌کرد، در اثر انفجار موشکی با سوخت الکل حین یکی از آزمایش‌ها کشته شد.

دستگاه چاپ قاتل

مخترع: ویلیام بولاک

تاریخ مرگ: ۱۸۶۷ در پنجاه‌وچهار سالگی

در سال ۱۸۶۵ این مخترع آمریکایی از نخستین دستگاه چاپ دواز (روتاری) رونمایی کرد که به طور پیوسته با رول کاغذ تغذیه می‌شد. دو سال بعد پای پولاک در دستگاه گیر کرد و باعث مرگ وی در حین تلاش برای قطع عضو و نجات جانش شد.

لباس غواصی خفه‌کننده

مخترع: سیور فرمینت

تاریخ مرگ: ۱۷۷۲ (سن نامعلوم)

هنگام آزمایش لباس غواصی که هوای استنشاق شده غواص را بازیافت می‌کرد، این مخترع فرانسوی تنها ۲۰ دقیقه پس از شروع آزمایش و در اثر ته کشیدن ذخیره اکسیژن دستگاهش دچار خفگی شد.

قطار جهمنی

مخترع: والرین آباکوفسکی

تاریخ مرگ: ۱۹۲۱ در بیست‌وپنج سالگی

«واگن هوایی AEROWAGEN» شبه‌قطاری بود که با موتور هواپیما کار می‌کرد. در مسیر بازگشت نخستین آزمایش، دستگاه از ریل خارج شد و باعث کشته شدن تمام سرنشینان (از جمله مخترع اهل لاتویا) شد.

گیوتین خائن

مخترع: جیمز داگلاس

تاریخ مرگ: ۱۵۸۱ در شصت وپنج سالگی

این مخترع اسکاتلندی را مخترع نوعی گیوتین اولیه موسوم به «دوشیزه » می‌دانند اما این اختراع به مخترعش وفا نکرد و چند سال بعد داگلاس به جرم نقش داشتن در قتل لرد دارنلی با همین گیوتین اعدام شد!

بالن پنچر

مخترع: ژان فرانکو دوروزیه

تاریخ مرگ: ۱۷۸۵ در سی‌ویک سالگی

این پیشرو هوانوردی فرانسوی به عنوان نخستین کشته سوانح هوایی جهان شناخته می‌شود. زمانی که هوای گرم بالن وی ناگهان تخلیه و باعث سقوط وی شد.

گلایدر بی‌وفا

مخترع: اوتو لی‌لینتال

تاریخ مرگ: ۱۸۹۶ در چهل‌وهشت سالگی

این مخترع آلمانی پیشرو ساخت هوابردهای بی‌موتور بود که چندین پرواز موفق هم در کارنامه داشت اما طی یکی از پروازها گلایدری که پیشتر با موفقیت آزمایش شده بود، در اثر پدیده «واماندگی» از ارتفاع پانزده متری سقوط کرد و باعث شکستگی گردن و مرگ مخترعش شد.

چتر نجات به درد نخور

مخترع: فرانتس رایچت

تاریخ مرگ: ۱۹۱۲ در سی‌ودو سالگی

خیاط و مخترع آلمانی - فرانسوی بود که تصمیم گرفت طرح خود را برای یک چتر نجات پوشیدنی با پرش از برج ایفل آزمایش کند. چتر کار نکرد و باعث سقوط و مرگ رایچت شد.

نظر شما