شناسهٔ خبر: 21947488 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اسم رمز تنش روابط ترکیه و آمریکا چیست؟

تنش روابط ترکیه و آمریکا همچنان سیر صعودی دارد و روز به روز بر وخامت آن افزوده می‌شود تا جایی که باید پرسید دلیل واقعی این وضعیت چیست؟ آیا آمریکا ترکیه را رها خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -

اسم رمز تنش روابط ترکیه و آمریکا چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،شدت تنش روابط ترکیه و آمریکا تا آنجا پیش رفته است که آنکارا، واشنگتن را به تلاش برای از هم پاشیدگی ترکیه شبیه اتحاد جماهیر شوروی سابق متهم کرده است در نتیجه باید پرسید دلیل واقعی تنش روابط این دو چیست؟

به نظر نمی رسد دستگیری کارمند محلی سفارت آمریکا در آنکارا به اتهام ارتباط با فتح الله گولن، دلیل اصلی وخامت روابط ترکیه و آمریکا باشد، بلکه چه بسا این موضوع به مثابه موضوعی است که صبر دو طرف را تمام کرده و تنش روابط را کاملا برملا ساخت.

وخامت بی سابقه روابط ترکیه و آمریکا

روابط ترکیه و آمریکا از زمان بحران قبرس در سال 1974 تا کنون هیچ گاه تا این اندازه متشنج نشده بود و اکنون توقف صدور روادید بین دو طرف یکی از نشانه های وضعیت بد و متشنج دو طرف است .

در بحران شمال قبرس نیز ترکیه توافق دفاعی مشترک با آمریکا را لغو کرد و نیروهای ترک بر بیش از 20 پایگاه و تاسیسات دفاعی آمریکا در خاک ترکیه تسلط یافتند و زمانی که آمریکا در تکاپوی مقدمات حمله به عراق بود پارلمان ترکیه اجازه نداد هواپیماهای این کشور ا از پایگاه نظامی آنجرلیک در شرق ترکیه استفاده کنند.

اسم رمز تنش روابط ترکیه و آمریکا چیست؟

نکته قابل توجه اینکه «اسم رمز» این تنش این بار حمایت نظامی روزافزون آمریکا از کُردها و تمایلات جدایی خواهانه آنان چه در شمال سوریه و چه در عراق و طبیعتا در شرق ترکیه است زیرا ترک ها معتقدند برخلاف آنچه مسئولان آمریکایی می گویند، هدف از این حمایت که شامل سلاح و تجهیزات نظامی سنگین است، مبارزه با داعش نیست.

نگرانی ترکیه از تحرکات مشکوک آمریکا

ترکیه از تحرکات مشکوک متحد آمریکایی نگران است و این نگرانی هنگامی افزایش یافت که فرماندهی نظامی آمریکا با فروش موشک های پاتریوت به ترکیه مخالفت کرد و علاوه بر این هیچ گونه نقش ترکیه در نبرد موصل و الرقه را نپذیرفت و در این خصوص نقش اصلی را به کُردها بخشید و پشتیبانی زمینی و هوایی را برای آنان فراهم ساخت.

به عقیده رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، این موضع حمایت جویانه آمریکا از کُردها به مثابه خنجری از پشت است و بر این اساس بود که در صدد برآمد برای خرید سامانه موشکی اس -400 به سمت روسیه گرایش پیدا کند و قسط اول آن را نیز پرداخته است تا جدیت خود را در این خصوص نشان دهد اما این اقدام تسلیحاتی ترکیه که موجب خشم پنهان آمریکا شد، واشنگتن را به فروش موشک های پاتریوت به آنکارا وانداشت در حالی که در مورد عربستان چند روز پس از سفر ملک سلمان پادشاه سعودی به روسیه و گفت وگو برای خرید موشک های اس 400 ممنوعیت فروش سامانه دفاعی تاد به ریاض را حذف کرد.

عصبانیت آمریکا از نزدیک شدن روابط ترکیه با ایران و روسیه

در این میان نزدیک شدن روابط ترکیه-ایران- روسیه که موجب آرامش اوضاع و برپایی چند منطقه کاهش تنش در سوریه از جمله ادلب شده است، فاصله ترکیه و آمریکا را عمیق تر کرد زیرا از نظر دولت آمریکا این رویکرد ترکیه به معنی تحرک علیه کُردها است.

به هر حال تنش روابط ترکیه و آنکارا به جایی رسید که روزنامه صباح ترکیه نزدیک به اردوغان و حزب حاکم عدالت وتوسعه، آمریکا را به محاصره کشورشان از طریق مجموعه پایگاههای نظامی و تسلیحات سنگین در رومانی، بلغارستان و نیز سوریه متهم کردند ؛اتهامی بسیار خطرناک که بر اساس آن هشدار داده شد آمریکا در پس تحرکاتی قرار دارد که هدف از آن تقسیم و از هم پاشیدگی ترکیه است درست شبیه آنچه در مورد اتحاد جماهیر شوروی سابق رخ داد.

از پشت خنجر زدن، ویژگی ثبت شده در پرونده آمریکا

اینکه این اتهامات چقدر جدی و درست است، مشخص نیست اما آنچه کاملا روشن است اینکه دولت آمریکا همواره به محض پایان منافع خود با متحدانش از پشت به آنان خنجر زده و رهایشان کرده است و این کاری است که با شاه ایران و انور سادات و نیز حسنی مبارک در مصر انجام داد؛ البته این موارد فهرست طولانی دارد اما باید پرسید چرا آمریکا به نفع کُردها به عنوان متحد جدید از ترکیه دست برنمی دارد؟

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

دلیل تنش بین آمریکا و ترکیه چیست؟

نظر شما