شناسهٔ خبر: 21944364 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

واکنش کنایه‌آمیز دکتر «فیروز نادری» به سخنان ضدایرانی ترامپ
ایسنا: دکتر فیروز نادری از مدیران ارشد ناسا با انتشار عکسی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا را که از واژه جعلی «خلیج ع ر ب ی» به جای خلیج فارس استفاده کرده بود مورد تمسخر قرار داد. نادری در توضیح تصویری که منتشر کرده بود خطاب به دونالد ترامپ نوشت: «برای آنهایی که “خلیج فارس″(persian gulf)را با “گلف بازی عربی”(arabian golf) اشتباه می‌گیرند.» گفتنی است فیروز نادری که در ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد و تحصیلات متوسطه خود را در ایران به پایان رساند، در مدت همکاری خود با ناسا مشاغل فنی و مدیریتی متعددی را برعهده داشت و در فروردین ۱۳۷۹ به سمت مدیر پروژه‌های اکتشاف مریخ منصوب شد. در خبری دیگر در پی انتشار سخنان ضد ایرانی دونالد ترامپ، کاربران ایرانی با درج بیش از ۲ میلیون کامنت، نسبت به این سخنان واکنش نشان دادند. از آنجایی که در این اظهارات، ترامپ با تحریف نام خلیج فارس از آن با عنوان جعلی خلیج عربی یادکرد، کاربران ایرانی با به کارگیری هشتگ هایی چون persian_gulf_for_ever ، persiangulf، خلیج فارس، لبیک یا خامنه ای و trump_is_stupidدر صفحه رسمی وی، اعتراض خود را به این اظهارات ایران ستیزانه اعلام کردند.

فوتبالسیت های آلمانی در اعتراض به نژاد پرستی پلیس آمریکا، زانو زدند
ایرنا: بازیکنان تیم فوتبال هرتابرلین آلمان به نشانه همبستگی با بازیکنان لیگ ملی فوتبال آمریکایی که در اعتراض به نژاد پرستی پلیس آمریکا هنگام نواخته شدن سرود ملی زانو بر زمین می زنند، زانو بر زمین زدند. دربیانیه ای که از سوی این تیم بر روی شبکه اجتماعی توییترقرارگرفت، آمده است که این اقدام به منزله همبستگی با بازیکنان لیگ ملی فوتبال آمریکایی است که در اعتراض به قساوت پلیس (سفید پوست آمریکا) که به نام ایستادن در برابر تبعیض نژادی است و هنگام نواخته شدن سرود ملی آمریکا زانو بر زمین می زنند، صورت گرفت.

افراد مسلح یک کاهن ایتالیایی را در نیجریه ربودند
فارس: منابع خبری از ربوده شدن یک کاهن ایتالیایی در جنوب نیجریه توسط یک گروه از شبه‌نظامیان خبر دادند. سر اسقف جنوب نیجریه از ربوده شدن «موریتسیو بالو» کاهن ایتالیایی خبر داد و گفت که نیروهای امنیتی تمامی تلاش خود را برای پیدا کردن وی به کار بسته‌اند. خبر ربوده شدن کاهن موریتسیو بالو در نیجریه به پاپ فرانسیس هم ابلاغ شد و وی برای پیدا شدن این کاهن دست به دعا برداشت. وزارت خارجه ایتالیا نیز در بیانیه‌ای خبر ربوده شدن این شهروند خود در جنوب نیجریه را تأیید کرد.

انتقاد پوتین از مبارزه با تروریسم به سبک آمریکایی
تسنیم: رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد، مبارزه با تروریسم باید بدون استاندارد دوگانه، بدون ارسال پنهانی تسلیحات و بدون استفاده از گروه‌های افراطی برای رسیدن به اهداف سیاسی باشد.ولادیمیر پوتین گفت: ما بر این عقیده هستیم که مبارزه با تروریسم تنها بصورت جمعی و با تشریک مساعی نتیجه بخش خواهد بود. رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد که تلاش برای مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، منجر به هرج و مرج خواهد شد، همانطور که در منطقه خاورمیانه باعث بی ثباتی اوضاع و گسترش تروریسم شده است.وی تاکید کرد: در جهان امروزی نمی توان برای توسعه دموکراسی، الگوی یکسانی را در همه کشورها استفاده کرد.

ایده «تعطیلات رسمی مسلمانان» در آلمان جنجال به پا کرد
ایسنا: اظهارات وزیر کشور آلمان مبنی بر اجرای تعطیلات مسلمانان در برخی از نقاط کشور آلمان با مخالفت شدید برخی از احزاب این کشور مواجه شد. توماس دومزیر، وزیر کشور آلمان اعلام کرد که وی خواهان گفتگو درباره احتمال اعلام تعطیلات مسلمانان در بخشی از کشور است. در حال حاضر آلمان میزبان نزدیک به بیش از ۴ میلیون مسلمان است که بسیاری از آنها از ترکیه رفته اند. دومزیر در سخنرانی خود در یک راهپیمایی گفت: آیا در مناطقی که مسلمانان بسیاری ساکن هستند نباید تعطیلات مهم مسلمانان در نظر گرفته شود؟ با این حال حزب اتحاد سوسیال مسیحی در بایرن مخالفت شدید خود را با این ایده اعلام کرد.

عضوگیری داعش در قرقیزستان
ایسنا: خبرها حاکی از آن است که داعش میان جوانان قرقیزستان یارگیری می‌کند و مردم آن در پی چاره‌ هستند. به گزارش دویچه‌وله، در بیشکک تقریبا همه در این باره صحبت می‌کنند، به جز سیاستمداران. سرویس امنیتی قرقیزستان بعد از انفجار بمب در متروی سن ‌پترزبورگ روسیه مرتب افرادی را به اتهام همکاری با داعش دستگیر می‌کند. نام قرقیزستان پس از این انفجار در رسانه‌های بین‌المللی در ارتباط با داعش بیشتر مطرح شده است. فقر یکی از عوامل اصلی گرایش جوانان قرقیز به داعش است. عده‌ای هم از روی اعتقاد یا به صورت اتفاقی جذب داعش شده‌اند. این درحالی است که دیروز انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شد.

مدیرکل جدید یونسکو: آمریکا و اسرائیل را بازمی‌گردانم
ایسنا: کاندیدای فرانسه که کرسی مدیرکلی یونسکو را از آن خود کرد، تاکید کرد که اطمینان دارد در بازگرداندن آمریکا و اسرائیل به این سازمان و عضویت دوباره آنها موفق می‌شود. «اودره ازوله» با انتقاد از تصمیم آمریکا و اسرائیل برای خروج از این سازمان گفت: ما باید در این مقطع زمانی مشارکت داشته باشیم و از یونسکو حمایت کنیم و به جای ترک این سازمان در راستای اصلاح آن تلاش کنیم. ازوله که پیشتر به عنوان وزیر فرهنگ فرانسه فعالیت داشت، افزود: اولین کاری که انجام خواهم داد تلاش برای بازگرداندن اعتبار یونسکو و اطمینان بخشی به کشورهای عضو برای فعالیت سازنده و موثر است. گفتنی است ازوله که یک یهودی مغربی الاصل است، جمعه گذشته با کسب ۳۰ رای در برابر ۲۸ رای حمد بن عبد العزیز الکواری، رقیب قطری‌اش در انتخابات مدیرکلی یونسکو پیروز شد.

اساسنامه حزب کمونیست چین اصلاح می‌شود
ایسنا: حزب حاکم کمونیست چین با اصلاح اساسنامه حزبی موافقت کرد و انتظار می‌رود تفکرات سیاسی شی جینپینگ در اصلاح آن گنجانده شود. این اقدام در آستانه برگزاری کنگره حزبی پنج‌ساله که سلطه رئیس‌جمهوری چین را بیش از پیش تقویت می‌کند، صورت می‌گیرد. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین یک پیشنهاد از پیش اعلام شده برای اصلاح اساسنامه حزبی را تایید کرد و اکنون می‌تواند آن را برای تایید رسمی به کنگره ببرد. در اعلامیه مفصل این حزب، اقدامات پنج سال گذشته تحت رهبری شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین خصوصا در مبارزه با فساد ستوده شده است، با این حال این اعلامیه مشخص نکرده چه مطالبی به اساسنامه حزبی افزوده خواهد شد.

تجمع ناسیونالیست‌های اوکراینی در سالگرد «ارتش شورشی»
ایسنا: هزاران تن از فعالان راستگرای افراطی برای گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل “ارتش شورشی اوکراینی” (UPA)، در مرکز کی‌یف گردهم آمدند. این ارتش برای مردم اوکراین نشانی از ناسیونالیسم و مقاومت است. شرکت‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پرچم‌های قرمز و سیاه ارتش شورشی که نماد جنبش ناسیونالیسم است و نیز پرچم آبی و زرد اوکراین به سمت مرکز شهر کی‌یف حرکت کردند. برخی از مردم عکس استپان باندرا، رهبر ناسیونالیست‌های اوکراین در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی را در دست داشتند و فریاد “باندرا قهرمان ما است” و “درود بر اوکراین” سر دادند. باندرا، رهبر ایدئولوژیک مبارزان ارتش شورشی اوکراینی بود که در کنار نیروهای آلمانی در طول جنگ جهانی دوم جنگید.

نظر شما