شناسهٔ خبر: 21938876 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

چند خبر اسلامی؛

منچستر میزبان سومین نمایشگاه سبک زندگی اسلامی است

بزرگترین نمایشگاه انگلیس ویژه عرضه و نمایش انواع محصولات بازار پرسود سبک زندگی اسلامی برای سومین دوره پیاپی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، بزرگترین نمایشگاه انگلیس ویژه عرضه و نمایش انواع محصولات بازار پرسود سبک زندگی اسلامی برای سومین دوره پیاپی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه 6 و 7 آبان ماه گسترده‌تر از دوره‌های قبل، این‌ بار در شهر منچستر برگزار خواهد شد.

رئوف میرزا، از برگزارکنندگان این نمایشگاه گفت: برنامه امسال نقش و مشارکت مثبت مسلمانان در سطوح مختلف جامعه انگلیس را نیز معرفی می‌کند.

نمایشگاه سبک زندگی اسلامی در انگلیس مصرف‌کنندگان را با کسب‌وکارهایی که به دنبال رشد در این بازار هستند مرتبط می‌کند.

میرزا می‌گوید: هدف ما نشان دادن سبک زندگی اسلامی به شیوه‌ای جذاب است.

شهردار منچستر نیز در این برنامه شرکت خواهد کرد و تابلوی نقاشی ویژه‌ای از سوی یکی از هنرمندان مسلمان به نشانه همبستگی با قربانیان حادثه تروریستی منچستر دریافت خواهد کرد.

میرزا افزود: ما به دنبال آن هستیم که این برنامه خانوادگی به بهترین شکل برگزار شود و بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را داشته باشد.

دراین نمایشگاه صاحبان کسب‌وکارها، برندها، کارآفرینان و استارت‌آپ‌های سراسر جهان برای یادگیری، ارتباط‌گیری و پیدا کردن فرصت‌های تجاری گرد هم می‌آورد.

سمینارهای متعددی با حضور متخصصان بخش‌های سبک زندگی اسلامی از جمله غذای حلال، پوشاک اسلامی، بازاریابی، رسانه، برندسازی، امور مالی و تجارت بین‌المللی نیز در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

بازار سبک زندگی اسلامی یکی از سریع‌ترین عرصه‌های اقتصادی در حال رشد در جهان است که ارزش آن در سال ۲۰۱۴ حدود یک تریلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۱ به حدود ۳ تریلیون دلار خواهد رسید.

دو دوره پیشین این نمایشگاه با حضور گسترده مسلمانان و غیرمسلمانان در شهرهای کاونتری و لندن برگزار شد. 

استقبال پرشور از تعزیه‌خوانی در فرانکفورت

ششمین و هفتمین برنامه گروه تعزیه قزوین در اروپا که در غرفه رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اجرا شد، استقبال و تشویق مخاطبان و بازدیدکنندگان را در پی داشت.
 
این اجراها با سخنرانی سیف‌الله شکری، پژوهشگر موسیقی آیینی و تعزیه همراه بود و وی در سخنان خود به ریشه‌های موسیقی سنتی در سیصد سال اخیر پرداخت.
 
محور هفتمین تعزیه گروه قزوین در اروپا شبیه‌خوانی داستان مسلمان‌شدن قنبر، یکی از یاران حضرت علی(ع) در سالن غرفه ایران نمایشگاه فرانکفورت بود و در این برنامه سیف‌الله شکری چند موسیقی عرفانی اجرا کرد که با استقبال حاضران مواجه شد.

همچنین گروه تعزیه قزوین در مرکز فرهنگی ایرانیان مقیم فرانکفورت با شکوه و استقبال خاصی با حضور ایرانیان و دوست داران اهل بیت(ع) برنامه اجرا کرد.
 
این برنامه پس از نماز مغرب و عشاء اجرا شد و هنرمندان ایرانی با اجرای شبیه خوانی، گفت وگوی حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و آوردن امان‌نامه یزید از سوی شمر برای حضرت ابوالفضل(ع) را در چادری که به همین مناسبت در مرکز فرهنگی ایرانیان برپا شده بود برای ایرانیان و دوستداران اهل بیت(ع) به اجرا گذاشتند.
 
تحسین و تشویق ممتد با ذکر صلوات حاضرین با چشم‌های اشک‌آلود آنان ویژگی اصلی فضای حاکم در پایان این اجرا بود.
 
در ابتدای این برنامه مخبر، معاون و مدیر امور فرهنگی مرکز فرهنگی ایرانیان ضمن خیر مقدم به میهمانان از سیدعلی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در برلین به خاطر تدارک و برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرای گروه تعزیه در مرکز فرهنگی ایرانیان قدردانی و تشکر کرد.
 
رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان نیز در این مراسم ضمن معرفی گروه تعزیه، مطالبی در خصوص این آیین ایرانی شیعی بیان کرد.
 
 گفتنی است، گروه تعزیه استان قزوین که در اقدامی مشترک و به همت رایزنی فرهنگی ایران و اداره کل همکاری‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کشورهای آلمان و لهستان عزیمت کرده است، اجراهای بسیار موفقی را در این دو کشور داشته و برنامه‌های آنها با استقبال مخاطبان در شهرهای برلین، هامبورگ، ورشو و نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت مواجه شده است.

نشست «بررسی مبانی اندیشه اجتماعی اسلام» در صربستان

نشست علمی بررسی مبانی انديشه‏ اجتماعی اسلام در دانشکده‏ فلسفه‏ بلگراد، پایتخت صربستان برگزار شد.

 این نشست با محوريت ابن خلدون به عنوان فيلسوف و نظريه‏‌پرداز تاريخ، در دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد، پايتخت صربستان، برگزار شد.
 
در اين نشست که از سوی مرکز تئوری تاريخ، وابسته به دانشکده‏ فلسفه بلگراد، ترتيب يافته بود، «معمر خليلويچ»، رئيس گروه تمدن‏ پژوهی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد سخنرانی کرد.
 
در ابتدای اين نشست، «الکساندر ساويچ»، رئيس مرکز تئوری تاريخ دانشکده‏ فلسفه‏ بلگراد، ابن خلدون را از معروف‌‏ترين ميراث‏‌داران فلسفه‏ اجتماعی اسلامی در غرب دانست و گفت: ديدگاه‏‌ها و تحليل‏‌های تاريخی ابن خلدون امروز هم می‏‌تواند در راستای شناخت عميق‌‏تر حقايق و حوادث جهان اسلام مورد استفاده‏ پژوهشگران قرار گيرد.
 
معمر خليلويچ نیز که چندی قبل کتاب جديد وی در حوزه‏ فلسفه‏ اجتماعی اسلام با عنوان «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» به زبان صربی و از سوی مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد منتشر شد، نخست به تحليل پشتوانه‌‏های تاريخی و معرفتی انديشه‌‏های ابن خلدون پرداخت و در ادامه به اختصار اصلی‏‌ترين چارچوب‏‌های محتوايي نگارش «مقدمه»ی ابن خلدون را تشريح کرد.
 
پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد در بخش دوم از توضيحات خود، انديشه‏ ابن خلدون را متعلق به فضای معرفتی حکمت مشاء در جهان اسلام دانست.

وی فلسفه‏ اجتماعی اسلام را ميراثی غنی و معطوف به کمال هستی‏‌شناختی و سعادت حقيقی جامعه دانست و اضافه کرد: فلسفه‏ اجتماعی اسلام در ادوار متأخر، گستردگی و عمق کم‏‌نظيری در سايه‏ تأملات بديع نمايندگان حکمت اشراق و حکمت متعاليه يافت.
 
خليلويچ به تحليل بنيان‏‌های انديشه‏ مترقی اجتماعی خواجه نصيرالدين طوسی و ملاصدرا پرداخت و تأکيد کرد که محققان و اساتيد مغرب‏ زمين هنوز به اندازه‏ کافی با تعاليم اين حکمای سترگ آشنايي دقيق پيدا نکرده‌اند.
 
وی ابراز اميدواری کرد که دانشکده‏ فلسفه دانشگاه بلگراد، به عنوان يکی از قديمی‏‌ترين و مهم‏‌ترين مراکز دانشگاهی اروپای جنوب ‏شرقی، در راستای معرفی روشمند حکمای بزرگ اسلام به ویژه در ضمن مکتب حکمت متعاليه‏ صدرالدين شيرازی، گا‌م‏های مؤثری را در آينده بردارد.
 
پس از سخنان معمر خليلويچ، دانشجويان، اساتيد و رؤسای چند گروه علمیِ حاضر در جلسه به بحث و گفتگو درباره اهميت فهم و تحليل دقيق مبانی انديشه‏ فلسفی و اجتماعی اسلام و لوازم معرفتی و فرهنگی آن در جهان معاصر پرداختند. 

حفظ کل قرآن در 86 روز از سوی نوجوان بنگلادشی

یاسین عرفات 11 ساله با حفظ قرآن در 86 روز، موجب شگفتی مردم بنگلادش به ویژه علاقمندان به حفظ قرآن و محافل قرآنی شده است.
 
این نوجوان بنگلادشی در هر روز هفت صفحه از قرآن را حفظ و بخش‌های قبلی حفظ شده را نیز مرور می‌کرد.
 
یاسین در کلاس پنجم به حفظ قرآن روی آورده و از شاگردان ممتاز مدرسه‌اش بوده است.

وی در کنار حفظ قرآن و شرکت در کلاس مدرسه، از فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی مدرسه نیز غافل نبود.
 
یاسین عرفات اکنون در مدرسه تنظیم الامه در شهر کاکس بازار (نقطه مرزی میانمار و بنگلادش) در کلاس ششم مشغول به تحصیل است.
 
به منظور تکریم و تقدیر از این حافظ خردسال، مراسمی از سوی مؤسسه بین‌المللی تلاوت قرآن کریم بنگلادش موسوم به «اقرأ» در داکا، پایتخت این کشور برگزار شد.
 
احمد بن‌یوسف، قاری برجسته و بین‌المللی بنگلادش و رییس مؤسسه «اقرأ» در این مراسم با اظهار شگفتی از موفقیت این پسر نوجوان گفت: 37 سال است که توفیق یافته‌ام که در خدمت قرآن کریم باشم. به بسیاری از کشورها سفر و در محافل قرآنی بین‌المللی شرکت کرده‌ام؛ اما تاکنون چنین حافظ قرآن با استعدادی را ندیده‌ام.
 
وی افزود: یاسین عرفات، نه تنها باعث افتخار و مباهات شهر کاکس بازار، بلکه مایه مباهات بنگلادش است. او هنوز برای موفقیت راه‌های زیادی را در پیش دارد.
 
گفتنی است، در میان کشورهای اسلامی، بنگلادش از جمله کشورهایی است که بیشترین حافظان قرآن (دختر و پسر) در آن تربیت می‌شوند. 

تشریح هشت فعالیت قرآنی ایران در فیلیپین

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین در ارتباط تصویری با برنامه رصد شبکه قرآن و معارف سیما، اعلام کرد: رایزنی فرهنگی در هشت بخش برنامه های قرآنی در فیلیپین اجرا می‌کند که بدین شرح است:
 
1. نخست اعزام قاریان و حافظان فیلیپین به ایران برای شرکت در مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کشورمان است، که در سال‌های اخیر تعدادی از آنان مقام‌های خوبی را در این رقابت‌ها کسب کرده‌اند.
 
2. دعوت شخصیت‌های قرآنی و گروه‌های قرآنی ایرانی به فیلیپین.
 
3. اهدای قرآن به مساجد شهرهای مختلف فیلیپین که در این خصوص در سال جاری بیش از 400 جلد ترجمه قرآن به انگلیسی به مساجد اهدا شد و مورد استقبال مسلمانان شهرهای جنوبی این کشور قرار گرفت. 

4. حمایت از فعالیت‌ها و برنامه‌های دارالقرآن حضرت محمد(ص) در مانیل و تقویت این برنامه‌ها.

5. تأسیس دارالقرآن ویژه خواهران در ساختمان رایزنی فرهنگی که بر اساس نیاز و درخواست بانوان فیلیپینی تأسیس شد و هر هفته در این مرکز بیش از 10 نفر از بانوان علاقمند فیلیپینی قبل از آغاز قرائت دعای کمیل، آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن می‌بینند.
 
6. تأسیس دارالقرآن ویژه دانشجویان ایرانی مقیم مانیل.
 
7. بازچاپ قرآن به زبان‌های «سیبوانا» و «تاگالوگ»(از زبان‌های پراستفاده در جنوب فیلیپین)؛ این قرآن‌ها قبلا ترجمه، چاپ و منتشر شده است و به دلیل نایاب‌بودن و با توجه به درخواست مسلمانان جنوب فیلیپین، رایزنی فرهنگی در حال مذاکره با ناشران و مترجمین برای چاپ مجدد است و امیدواریم تا پایان سال جاری قرآن به زبان سیبوانا را بازچاپ کنیم.
 
8. پیگیری درخواست کمیسیون امور مسلمین فیلیپین مبنی بر تأسیس دارالقرآن جدید در حومه شهر مانیل.

آغاز تصویربردای «اسلام‌هراسی» در آنتالیا

«اسلام‌هراسی» عنوان فیلمی است که «عمر ساری کایا»، نویسنده و کارگردان ترکیه، بر مراحل تولید و تصویربرداری آن در اماکن تاریخی و گردشگری شهر «آنتالیا»(جنوب غرب ترکیه) نظارت دارد.

مراحل تصویربرداری فیلم «اسلام‌هراسی» هم‌اکنون با نظارت «عمر ساری کایا»، نویسنده و کارگردان ترک و با مشارکت هنرمندان و ستارگان سینمایی از 48 کشور جهان در شهر آنتالیا واقع در جنوب ترکیه ادامه دارد. 

عمر ساری کایا در این باره گفت: حدود 85 درصد از این فیلم در آنتالیا تصویربرداری می‌شود و بخش پایانی آن در هلند تصویربرداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: این پروژه هنری با شعار «صلح و بخشش» در حال انجام است و هدف از تولید این اثر، تبیین جنبه رحمانی اسلام برای جهانیان است و ما تلاش می‌کنیم با تولید این فیلم ثابت کنیم که مسلمانان تروریست نیستند. 

عمر ساری کایا در ادامه گفت: درآمد حاصل از فروش این فیلم قرار است صرف فعالیت‌های انسانی و امدادرسانی در کشورهای مختلف جهان شود. 

کارگردان فیلم «اسلام‌هراسی» در ادامه توضیح داد: ما تلاش می‌کنیم از طریق تولید این فیلم که با همکاری بازیگرانی از کشورهای مختلف جهان صورت می‌گیرد، حقانیت اسلام را به همه جهانیان نشان دهیم و تأکید کنیم که اسلام دین امنیت، رحمت، شفقت و صلح است.

وی در پایان گفت: این فیلم برای نخستین بار در سال 2018 میلادی اکران خواهد شد و پیش از اکران، جشن‌ها و مراسم‌های مختلفی در آنتالیا و آمریکا برای معرفی آن برگزار می‌شود. 

مرکزی که قرآن‌های کهنه را نو می‌کند

اخیرا مرکزی در عربستان تأسیس شده که قرآن‌های کهنه را با استفاده از ابزارها‌یی خاص، نو و قابل استفاده می‌کند.

اداره امور مصاحف و کتب تولیت امور مسجدالحرام و مسجدالنبی در عربستان مرکز ویژه اهتمام به قرآن‌های کهنه، بررسی و بازنگری آن‌ها را تأسیس کرده است.

این مرکز با عنایت ویژه به قرآن‌های پاره، کهنه، آسیب‌دیده و قرآن‌های دارای نقص در تعداد صفحات، آن‌ها را نو کرده و در دسترس مردم قرار می‌دهد.

مرکز اهتمام به قرآن‌های کهنه، پس از اطمینان از تعداد صفحات، ترتیب سوره‌ها و سالم‌بودن صفحات، آن‌ها را یک بار دیگر جلد کرده و قابل استفاده می‌کند.
 
صفحات آسیب‌دیده قرآن‌های کهنه طبق موازین شرعی در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته و مرمت می‌شود.

خواندن دعا در جلسات پارلمان روسیه

رییس کمیته کنترل و مقررات دومای روسيه ضمن قابل تأمل‌خواندن مسأله دعاخوانی در جلسات دوما گفت که این موضوع به منظور تصمیم‌‌گیری اعضای کمیته، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در شماره 100 هفته‌نامه «جامعه و فرهنگ روسیه امروز» رایزنی فرهنگی ایران در مسکو با اعلام این خبر آمده است: «اولگا ساواستیانوا»، رییس کمیته کنترل و مقررات دوما در مصاحبه با ریانوستی اعلام کرد مسأله خواندن دعا در آغاز و پایان جلسات گروه‌های کاری را با اعضای کمیته مطرح خواهد کرد.

گفتنی است که در جلسه کارگروه بین احزاب در خصوص دفاع از ارزش‌های مسیحیت دوما، نمایندگان در آغاز و پایان جلسه به صورت دسته جمعی مراسم دعاخوانی برگزار کردند و این مراسم در تمامی جلسات این گروه اجرا می‌شود.
  
اولگا سواستیانوا افزود: در مقررات کنونی چنین قانونی نوشته نشده است، به این دلیل که این مسئله هیچ‌گاه مطرح نشده بود، اما مسئله‌ای قابل تأمل است.
 
وی در پایان گفت این مسئله را برای تصمیم‌گیری با اعضای کمیته، مطرح و بررسی خواهد کرد.  

پیشنهاد وزیر آلمانی برای به رسمیت شناختن تعطیلات اسلامی

توماس دمایزیر، وزیر کشور آلمان در جریان یک نشست انتخاباتی در ایالت «نیدرزاکسن» از لزوم به رسمیت شناخته شدن تعطیلات اسلامی سخن گفت.

این وزیر ارشد عضو حزب دمکرات مسیحی که آنگلا مرکل رهبری آن را به عهده دارد، اعلام کرد آماده است تا در مورد به رسمیت شناختن تعطیلات اسلامی مذاکره کند.

وی افزود: در مناطقی که مسلمانان زیادی زندگی می‌کنند، چرا ما نباید تعطیلات اسلامی داشته باشیم؟

دمایزیر گفت: کاتولیک‌ها یا پروتستان‌ها در مناطقی که جمعیت زیادی دارند، مناسبتهای دینی خود را جشن می‌گیرند.

این پیشنهاد وزیر کشور با آن‌که چندان حمایت هم‌حزبی‌هایش را به دنبال نداشت، با استقبال و خوشحالی مسلمانان مواجه شد.

ایمان مزیک، رییس شورای مرکزی مسلمانان آلمان گفت: چنین حرکتی به ادغام بهتر مهاجران مسلمان در متن جامعه آلمان  کمک می‌کند.

وی افزود: این اقدام مشکلات کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان را برای گرفتن مرخصی به منظور شرکت در اعیاد و جشن‌های بزرگ دینی حل می‌کند.

حدود 5 میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند که 6 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

ساخت نرم‌افزار «مستندسازی اسلام‌هراسی» در آمریکا

گروهی از دانشجویان مسلمان دانشگاه کارولینای شمالی نرم‌افزار جدیدی را طراحی کرده‌اند که وقوع اسلام‌هراسی در دانشگاه را مستند و درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کند.

حمزه باتلر، از اعضای انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه کارولینای شمالی گفت: این نرم‌افزار با مستندسازی حوادث، به مردم نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی تا چه اندازه در جامعه شیوع یافته است.

ایده ساخت این نرم‌افزار پس از حادثه تیراندازی و کشتار سه دانشجوی مسلمان شهر چپل هیل کارولینای شمالی  توسط همسایه 44 ساله در سال 2015، شکل گرفت.

عایشه فیصل، رییس انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه کارولینای شمالی گفت: پس از کشته شدن این دانشجویان مسلمان، شنیدن سخنان ناشی از نفرتی که علیه مسلمانان گفته می‌شد، وحشتناک بود.

این تنها حمله‌ای نیست که علیه مسلمانان در چپل هیل صورت گرفته و می‌گیرد. با این حال چند ساعت پس از این حادثه تلخ، برخی از مردم با بیان اینکه «مسلمانان تروریست هستند»، کشتار این دانشجویان بی‌گناه را توجیه می‌کردند.

این نرم‌افزار که هنوز منتشر نشده، مورد حمایت مثلث تحقیقاتی کارولینای شمالی قرار گرفته و در وبسایت انجمن دانشجویان مسلمان دانشجویان قرار خواهد گرفت.

بررسی آیات قرآن در نشست کالج نیویورک

کالج «فینگر لیکس» وابسته به دانشگاه ایالتی نیویورک میزبان نشستی شد که در آن آیات قرآنی درباره اشتراکات اسلام با دیگر ادیان ابراهیمی مورد بررسی قرار گرفت.

صلاح‌الدین کفراوی، استاد مطالعات دینی دانشگاه‌های آمریکا در این نشست با عنوان «اسلام و چالش جهان معاصر» سخنرانی کرد.

کفراوی گفت: اسلام به معنی دین صلح و تسلیم در برابر پروردگار است و قرآن برعکس آنچه در غرب تصور می‌شود، یک راهنمای کامل و جهانی برای زندگی شاد و سعادتمند در دنیا است.

وی توضیح داد که در قرآن، به یهودیت و مسیحیت و پیامبران آن‌ها به عنوان پیامبران الهی اشاره شده است و از مسلمانان خواسته شده که همانند پیروان این ادیان وحدانیت خدا را بپذیرند.

این نشست با هدف افزایش آگاهی‌ها در مورد اسلام از طریق شناخت بیشتر قرآن کریم برگزار شد و در آن تعداد قابل توجهی از دانشجویان شرکت کردند.

توزیع 4 هزار نسخه قرآن به خط بریل از سوی مؤسسه قطری

قرآن‌های مؤسسه خیریه «قطر» به خط بریل که با نام «مصحف بصیرت» شناخته می‌شوند با همکاری یک شرکت مالزیایی از سال 2013 میلادی وارد بازار شده و دارای فهرست آیات به خط بریل، قلم الکترونیکی صوتی است که امکان انتخاب آیات و شنیدن آن را برای نابینایان فراهم می‌کند.

در این محصول قرآنی امکان شنیدن تلاوت‌های قاریان مشهور، شناخت معانی واژگان، اسباب نزول آیات و گوش دادن به متون مختلف نیز فراهم است.

مؤسسه خیریه قطر ضمن بیان اهمیت این محصول قرآنی و وجود 35 میلیون روشندل در جهان اسلام از توزیع 4 هزار نسخه از این قرآن‌ها در میان نابینایان کشورهای تونس، ترکیه، بریتانیا و مغرب خبرداد.

این موسسه افزود: به علت هزینه بالای تولید و حجم این تعداد از نابینایان، متأسفانه امکان دسترسی به این محصول برای همگان فراهم نیست.

مؤسسه خیریه «قطر» از سال 2014 میلادی تاکنون، 6 هزار نسخه قرآن به خط بریل با عنوان مصحف «بصیرة» در میان روشندلان کشورهای اندونزی، سودان، بنگلادش و قطر توزیع کرده است.

روز عصای سفید هر ساله در ۱۵ اکتبر مصادف با اغلب (23) مهر و در برخی سال ها (۲۴ مهر) به‌عنوان روز روشندلان جشن گرفته می‌شود و از دستاوردها و تلاش و همت بالای این قشر از جامعه تقدیر می‌شود.

شیلی میزبان ششمین نمایشگاه «محصولات حلال» می‌شود

نمایشگاه محصولات حلال برای ششمین سال متوالی از 15 تا 17 آبان‌ماه سال جاری در سانتیاگو، پایتخت شیلی برگزار می‌شود.

سازمان بین‌المللی غذاهای حلال و مرکز صدور گواهینامه حلال شیلی در برپایی نمایشگاه «اکسبو حلال» در سانتیاگو همکاری دارند.
 
تعدادی از سفارتخانه‌ها و دفاتر تجاری و شرکت‌های بین‌المللی و داخلی وابسته به کشورهای مختلف در نمایشگاه حلال شیلی شرکت خواهند داشت.
 
گفتنی است شیلی، برزیل، آرژانتین و اروگوئه بزرگ‌ترین منابع گوشت و محصولات حلال در جهان هستند و تعدادی از کشورهای اسلامی همچون مالزی و اندونزی و همچنین برخی کشورهای اروپا، آفریقا و خاورمیانه به آمریکای جنوبی(آمریکای لاتین) به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تولیدات حلال در جهان توجه ویژه‌ای دارند.
 
رصدخانه الازهر در گزارشی با موضوع تجارت محصولات حلال، برپایی نمایشگاه حلال در شیلی را نشان‌دهنده افزایش حجم تجارت محصولات حلال در آمریکای لاتین برشمرد.
 
این مرکز اعلام کرد: حجم تجارت حلال روز به روز در حال افزایش است و مشتریان محصولات حلال تنها مسلمانان نیستند؛ بلکه به دلیل رعایت موازین بهداشتی و استانداردهای کیفیت، غیرمسلمانان هم از این محصولات استقبال می‌کنند. 

تشرف کشیش کنیایی به اسلام و تبدیل کلیسا به مسجد

چارلز اوکوانی کشیش کنیایی که پس از تشرف نامش را به اسماعیل اوکوانی تغییر داد، می‌گوید: کلیسای ما که نامش کلیسای دعوت خدا بود اکنون یک مسجد است.

وی افزود: در دوران خدمتم به عنوان یک کشیش برای دعوت و تبلیغ به شهرهای مومباسا، مالیندی، و نایروبی در کنیا و نیز کشور تانزانیا سفر می کردم.

اوکوانی توضیح داد: عادت داشتم که از این فرصت استفاده کنم و نحوه زندگی مسیحیان و  مسلمانان این مناطق را مورد بررسی قرار دهم که این امر سبب گرایش من به اسلام شد.

وی گفت: نحوه پوشش محجوبانه مسلمانان یکی از دلایل مهم گرایش من به اسلام بود.

اوکوانی سفر خود به سوی اسلام را با ملاقات با چند نفر از پیشوایان مسلمان کنیا و گفت‌وگو با آنان آغاز کرد.

وی روز 26 ماه سپتامبر مسلمان شد و 23 نفر از اعضای کلیسای او نیز در تشرف به اسلام به او پیوستند.

در حال حاضر این مسجد، 63 عضو دارد که شماری از آن‌ها تازه‌مسلمانان و بقیه هم مسلمانان منطقه هستند.

اوکوانی پس از مسلمان شدن مطالعات بیشتری در مورد اسلام را آغاز کرده تا در مورد دین جدیدش بیشتر بداند.

لازم به ذکر است، مسیحیت دین غالب در کنیا است و اسلام دومین دین بزرگ این کشور است که پیروان آن 10 درصد جمعیت کنیا را تشکیل می‌دهند.

تظاهرات لس آنجلسی‌ها علیه فرمان جدید ترامپ

حامیان شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی و ائتلافی سازمان‌های همسو در لس‌آنجلس، امروز در اعتراض به فرمان ضدمهاجرتی جدید ترامپ در این شهر تظاهرات می‌کنند.

تظاهرکنندگان که اعضای کمپین «منع مسلمانان هرگز» (#NoMuslimBanEver) هستند بعد از ظهر یکشنبه در محل موزه ملی آمریکایی ـ ژاپنی تجمع خواهند کرد. 
 
سخنرانان در این مراسم در مورد شباهت‌ها میان فرمان ضدمهاجرتی جدید ترامپ و سیاست‌های انحصاری آمریکا در طول تاریخ این کشور از جمله فرمان محرومیت، اخراج و بازداشت شهروندان ژاپنی-آمریکایی در خاک این کشور در دوران جنگ جهانی دوم صحبت خواهند کرد. 
 
همچنین سخنرانان فرمان ضدمهاجرتی ترامپ را که آن‌ها استفاده دولت از قوانین کیفری و سیاست‌های مهاجرتی برای سرکوب اقلیت‌ها می‌نامند، مورد بررسی قرار خواهند داد. 
 
رهبران مسلمان فرمان ضدمهاجرتی جدید ترامپ را نقض قانون اساسی، ناعادلانه و غیراخلاقی عنوان کرده‌اند. 
 
کمپین منع مسلمانان هرگز که تا روز 26 مهر ادامه دارد، تلاش می‌کند تا از طریق برگزاری برنامه‌های مختلف، گردهمایی‌ها، نشست‌ها، راهپیمایی‌ها و تجمعات، آگاهی عمومی نسبت به این مسئله را افزایش داده و اعتراض مسلمانان به این تبعیض‌ها شنیده شود.

مسابقه پژوهشی الازهر درباره حقوق زنان در قرآن

مرکز اسلامی الازهر، یک دوره مسابقه‌ بین‌المللی پژوهشی با موضوع «اعجاز علمی قرآن و سنت درباره حقوق زنان» برگزار می‌کند.

این مسابقه در قالب ارسال مقالات به زبان‌های عربی و انگلیسی و به همت کمیته اعجاز علمی قرآن و سنت الازهر و با همکاری بانک اسلامی «فیصل» مصر برگزار خواهد شد.

از جمله شروط شرکت در مسابقه این است که پژوهش‌‌های ارائه‌شده باید کمتر از 100 صفحه و بیشتر از 200 صفحه نباشد و قبلا در جای دیگری منتشر نشده باشد و همچنین، دربردارنده جنبه‌های اعجاز علمی قرآن و سنت درباره حقوق زنان باشد.

کمیته اعجاز علمی قرآن و سنت الازهر همچنین، از پژوهشگران و صاحب‌نظران علاقه‌مند به شرکت در این مسابقه پژوهشی خواسته است که مقالات خود را تا 27 آذرماه سال 97 به دبیرخانه مسابقه واقع در شهرک اسلامی «البعوث» قاهره ارسال کنند.

کمیته اعجاز علمی قرآن و سنت الازهر مبلغ 55000 پوند مصری به‌عنوان جایزه برای 23 پژوهش برتر در نظر گرفته که پس از ارزیابی پژوهش‌ها از سوی کمیته داوران، به صاحبان مقالات برتر اهدا خواهد شد.

محقق اسلامی مصری خواستار توقف ترجمه انگلیسی قرآن کریم از سوی الازهر شد

محمد حسانین محقق اسلامی مصری در گفت‌وگو با برنامه امنیت مصری در شبکه ماهواره ای دریم گفت: برخی ترجمه های انگلیسی قرآن کریم که مهر تایید الازهر را نیز با خود دارد، اشتباهاتی فاجعه بار در آن رخ داده که از سوی مؤسسه ای مانند الازهر به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی افزود: الازهر باید چاپ و انتشارهای قرآن های انگلیسی را کاملا متوقف کند و پس از آن ملاک ها و قوانین ترجمه خود را مورد بازنگری قرار دهد و ترجمه ای یکپارچه و کارشناسی شده به بازار ارائه کند.

این محقق اسلامی با اشاره به وجود خطاهای فاحش در ترجمه انگلیسی قرآن کریم گفت: این ترجمه ها موجب تحریف معنای برخی آیات شده است.

فیلمساز بریتانیایی درآمدش را به جنبش ضد صهیونیستی اهدا کرد 

کن لوچ، فیلمساز بریتانیایی، در حالی که به دلیل نمایش فیلمش در سرزمینهای اشغالی توسط اسرائیل، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود، تمامی درآمدهای حاصل از نمایش آخرین فیلمش (من، دانیل بیلک) در مراکز اسراییلی را به منظور حمایت از مبارزه فلسطینیان برای آزادی، عدالت و برابری ، به جنبش ضد صهیونیستی BDS اهدا کرد و مورد تقدیدر این جنبش قرار گرفت. BDS بزرگترین ائتلاف جامعه مدنی فلسطین است.

کنت "کِن" لوچ کارگردان سینما و تلویزیون اهل انگلستان است که دوبار موفق به دریافت نخل طلای جشنواره فیلم کن شده؛ یک بار در سال ۲۰۰۶ برای فیلم بادی که کشتزار جو را تکان می‌دهد، و یک بار در سال ۲۰۱۶ برای فیلم من، دانیل بلیک. فیلم دیگرش، قوش، در نظرسنجی بنیاد فیلم بریتانیا رتبه هفتم از ۱۰۰ فیلم برتر بریتانیایی قرن بیستم را به‌دست‌آورد.

مسلمانان انگلیسی ۱۲۶ هزار یورو برای پناهندگان روهینگیا جمع کردند 

مسلمانان جامعه اسلامی اسلاو در برک‌شایر انگلستان، کمک مالی بیش از 126 هزار یورو  برای کمک به پناهندگان روهینگیا جمع آوری کردند.

اعضای انجمن «اعتماد اسلامی» در مسجد جامع غوثیه در انگلستان با شنیدن اخبار مربوط به قتل عام و نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار از اوایل سپتامبر اقدام به جمع آوری کمک‌های مالی برای آنان کردند. این داوطلبان در نمازهای جمعه و سرتاسر شهر مردم را تشویق به اعمال خیریه می‌نمودند. در پایان این نهاد موفق به گردآوری مبلغ 126.720 هزار یورو شد و محمد افضل امام جماعت این مسجد قرار است روز یکشنبه همراه با پسرش محمد گروه کوچکی از داوطلبان را هدایت کرده و یک سفر 10 روزه برای رساندن پول به مسلمانان روهینگیا در بنگلادش انجام دهند.

آن‌ها قصد دارند موقع رسیدن به داکا،  پایتخت بنگلادش وسایل مورد نیاز پناهندگان از میانمار را خریداری کرده و برای کمک به آن‌ها به سوی مناطق مرزی به راه بیفتند. هدف آن‌ها راه اندازی اردوگاه، تهیه غذا و لباس برای پناهندگان و تشکیل مسجد است.

افضل مسلمان پاکستانی تبار در این باره می‌گوید: احساس می‌کردم باید به آنجا بروم زیرا این پناهندگان هیچ توجهی دریافت نمی‌کنند. ما اصلا خبر نداریم در مرزهای میانمار چه خبر است و این بسیار مهم است.

اصرار میرزا یکی از داوطلبانی که وی را در این سفر همراهی می‌کند می‌گوید: با هزینه خودمان به این سفر می‌رویم. ما انتظار نداشتیم چنین پول زیادی جمع شود ولی معجزه گاه گاه رخ می‌دهد.

نرم افزار گزارش اسلام هراسی در دانشگاه کارولینای شمالی به راه افتاد 

انجمن اسلامی دانشگاه کارولینای شمالی نرم افزاری راه اندازی کرده که با استفاده از آن دانشجویان مسلمان بروز اسلام‌هراسی درمحوطه دانشگاه را به گروه اسلامی گزارش داده و مستند می‌سازند.

دانشجویان مسلمان کارولینای شمالی نرم افزاری ساخته اند که بروز حوادث اسلام‌هراسی در محوطه دانشگاه را به صورت مستند درآورده و از همکلاسی‌های آن‌ها پشتیبانی می‌کند. این نرم افزار کاربردی با مستندسازی و جمع آوری حوادث اسلام‌هراسی در محوطه دانشگاه چپل هیل در کارولینای شمالی،  مردم را از شیوع گسترده اسلام‌هراسی آگاه خواهد ساخت.

این پروژه دانشجویان مسلمان را قادر می‌سازد اتفاقاتی را که ممکن است از نظر قانون جرم محسوب نشوند گزارش دهند. این نرم افزار کاربردی هم اکنون توسط انجمن اسلامی هدایت شده و با بیش از 300 عضو یکی از بزرگترین گروه‌های دانشجویی در این دانشگاه است.

حمزه بوتلر، معاون رییس سابق انجمن اسلامی چاپل هیل در کارولینای شمالی در این باره به خبرنگاران گفت: درنظر داشته باشیم که دانشجویان با گزارش دادن اسلام هراسی خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند و به همین جهت است که من تصور می‌کنم این پروژه ضرورت دارد.

وی افزود: این نرم افزار فضایی مجازی ایجاد می‌کند و به دانشجویان مسلمان کمک می‌کند مشکلاتشان را به جای پلیس و دیگر نهادهای دولتی به جامعه اسلامی گزارش دهند.

ایده راه اندازی این نرم افزار کاربردی در پی تیراندازی در فوریه 2015 آغاز شد که در این تیراندازی 3 مسلمان به دست همسایه قدیمی شان کشته شدند.

عایشه فیصل مدیر کنونی انجمن اسلامی این دانشگاه می‌گوید: به یاد دارم که پس از تیراندازی در نشستی حضور داشتم و سخنرانی نفرت‌محور تا اندازه‌ای وحشتناک بود که مغز انسان را منفجر می‌کرد. درحالی که تنها چند ساعت از این جنایت وحشیانه نمی‌گذشت عده‌ای با وقاحت می‌گفتند مسلمانان به حق کشته شده‌اند، زیرا آن‌ها تروریست هستند!

فاطمه احمد یکی از اعضای گروه حمایت از مسلمانان در کارولینای شمالی نیز در این باره می‌گوید: نفرت یکدفعه سر باز نمی‌کند. حوادث نژادپرستانه فردی روند وقوع طبیعی بدون یک سیستم فرهنگی زیرساختی ندارند و برخی نژادپرستان که مردم را احاطه کرده‌اند کار را تا جایی پیش می‌برند که فرد برای ارتکاب قتلی وحشیانه جسارت پیدا کند.

بازار داروی حلال تا سال ۲۰۲۱، نرخ افزایش سالانه ۲۲.۲۳% خواهد داشت 

طبق یک ارزیابی انجام شده، نرخ رشد مرکب سالانه محصولات دارویی حلال در سال‌های 2017-2021 افزایش 22.23 درصدی خواهد شد.

گزارش بازار دارویی حلال، روند بازار در حال رشد، سهم تولید کننده، تقسیم بندی بازار، چشم انداز منطقه‌ای و تجزیه و تحلیل جامعی در بخش‌های مختلف بازار حلال را تعیین کرده است. براساس این گزارش صنعت داروهای حلال با وجود اینکه عقب‌گردهایی که داشته اما در 4 سال گذشته همچنان رشد نسبتا قابل توجهی را حفظ کرده است و این بازار رشد میانگین سالانه 22.23% را از 115 میلیون دلار در سال 2013 به 210 میلیون دلار در 2016 را حفظ کرده است.

تحلیلگران بر این باور هستند که در چند سال آینده بازار داروهای حلال گسترش قابل توجهی پیدا کرده و تا سال 2021 ارزش این صنعت به 380 میلیون دلار برسد.

صنعت داروسازی حلال رشد قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه را در صنعت‌های غذایی به خود جذب کرده است. دیگر موارد تاثیرگذار در رشد صنعت داروسازی حلال عبارتند از نیاز به محدود کردن هزینه‌ها، رشد و استفاده افزایش یافته از تغییر قیمت کالاها، رقابتی شدن صنعت داروهای حلال و اهمیت ورود برند‌های دارای برچسب خصوصی در این بازار عنوان شده‌اند.

توزیع منطقه‌ای محصولات بازار داروهای حلال در سرتاسر مناطق جهان نیز در این تجزیه و تحلیل مورد نظر قرار گرفته و نتایج آن برای تخمین عملکرد بازار بین المللی از سال 2017 تا سال‌های آینده مورد استفاده قرار گرفته است.

مهمترین مناطقی که در این ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته‌اند شامل کشورهای آمریکای شمالی از جمله ایالات متحده و کانادا، آمریکای جنوبی، کشورهای آسیایی چون چین، ژاپن، هند و کره جنوبی، کشورهای اروپایی مانند: آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا و دیگر کشورهای خاورمیانه و آفریقا بودند./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

نظر شما