شناسهٔ خبر: 21927747 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کم آبی کشاورزان را ناامید نکرد؛

پسته لبخند رضایت بر لبهای کشاورزان نشاند/تغییر الگوی کشت راه نجات

بشرویه- خشکسالی های چندین ساله در خشک‌ترین شهر کشور کشاورزان این منطقه را ناامید نکرده و با تغییر الگوی کشت از زراعت به باغداری و تولید پسته، لبخند رضایت بر لبان آنها نقش بست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: تقریباً کسی نیست که نداند مهم‌ترین چالش این روزهای استان خراسان جنوبی مسئله آب است. این استان به خاطر ۱۸ سال خشکسالی پی در پی که داشته میانگین بارندگی سالانه آن به ۶۸ میلی لیتر رسیده است و بسیاری از شهرهای استان از جمله بشرویه که سال گذشته خشک‌ترین شهر کشور معرفی شد را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.

در این میان کشاورزی بیش از دیگر بخش‌ها متهم ایجاد وضع بحرانی کنونی است. آنطور که کارشناسان حوزه منابع آب می‌گویند در کشور ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

 باتوجه به خشکسالی های چند سال اخیر در شهرستان بشرویه و کمی بارندگی‌ها در این شهرستان وضعیت کشاورزی این منطقه نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

با وجود مشکلات خشکسالی اما تنها محصولی که امید کشاورزان را زنده نگاه داشته است محصول مقاوم پسته است.

خوشبختانه محصول پسته با وجود مقاومت در برابر شرایط اقلیمی بشرویه از جمله کمی بارندگی‌ها و نیز شوری آب و خاک همچنان در شهرستان بیشترین سطح زیر کشت و تولید استانی را به خود اختصاص داده است.

لبخندی که بر لب کشاورزان کویری نشست

علی باقری یکی از پسته کاران شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: خوشبختانه برداشت پسته امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: خدا را شاکریم که شوری منابع آبی و خاکی تاثیری بر کاهش عملکرد محصول پسته ما نداشته و ما حتی هر سال بهتر از سال گذشته این محصول مقاوم را برداشت می‌کنیم.

باقری گفت: در سال جاری از ۳ هکتار باغ پسته خود بیش از ۱۲ تن پسته تر را برداشت خواهم کرد.

محمد یزدانی نیز پسته کار دیگری بود که در گفتگو با خبرنگار مهر از وضعیت پسته شهرستان رضایت داشت و افزود: چهار سال است که برداشت پسته وضعیت بهتری در شهرستان دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه با عمل به توصیه های جهاد کشاورزی و دادن سم و کود به موقع به درختان و باغات هزینه های تولید این محصول برای ما کاهش پیدا کرده است.

یزدانی گفت: در طی چهار سال اخیر هر سال موفق به برداشت بیش از ۱۰ تن پسته از سطح ۲ هکتار از باغات پسته خود شده ام که این میزان نه تنها کاهش نداشته بلکه هر سال افزایش پیدا می‌کند.

یزدانی بیان کرد: در فصل برداشت پسته روزانه ۲۵ الی ۳۰ کارگر در باغات پسته مشغول به کار می‌شوند و به طور دائم نیز در طول سال برای ۴ نفر در این باغات اشتغالزایی صورت گرفته است.

طاووسی یکی از کارگران باغات پسته شهرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خداراشاکریم که در فصل برداشت پسته مشغول به کار می‌شویم و هر نفر در طول هشت ساعت کار خود می‌توانیم حدود ۲۰۰ کیلو پسته را از باغات جمع آوری کنیم.

وی افزود: در باغات پسته بانوان نیز در کنار همسر و فرزند خود برای کار حاضر می‌شوند و همه از ایجاد این اشتغال در فصل برداشت رضایت کامل دارند.

فراوری ظرفیتی که فراهم شد

حسین ارشاد یکی از ترمینال داران این شهرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از سال گذشته اقدام به راه اندازی ترمینال ضبط پسته کرده‌ایم و خوشبختانه در هر روز حدود ۳ تن پسته به کارخانه تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: در این کارخانه ۷ الی ۸ نفر و در سطح باغات حدود ۲۲ نفر مشغول به کار هستند و خوشبختانه درکنار ایجاد اشتغال برای دیگران، وضعیت اقتصادی بسیار مطلوبی را داریم.

رضا امیری ترمینال دار دیگری بود که در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: این ترمینال ظرفیت فراوری سالانه یک هزار تن پسته تر را دارد.

وی افزود: پس از انجام عملیات فراوری بر روی پسته تر وارد شده به ترمینال، پسته مرغوب نهایی به کشورهای آسیای میانه، اروپا و اکثرا چین صادر می‌شود.

پیش بینی برداشت بیش از ۷۲۰۰ تن پسته در بشرویه

حسین سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: از مجموع سطح زیرکشت پسته این شهرستان، میزان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار بارور بوده و بیش از دو هزار و ۷۶۰ هکتار نیز غیربارور است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بشرویه از پیش بینی برداشت بیش از هفت هزار و ۲۰۰ تن پسته از سطح باغات بارور این شهرستان خبرداد و بیان کرد: این محصول امسال ۱۴۴ میلیارد تومان برای کشاورزان شهرستان درآمد خواهد داشت.

محصول پسته  امسال ۱۴۴ میلیارد تومان برای کشاورزان شهرستان درآمد خواهد داشت وی مهم‌ترین ارقام پسته تولیدی بشرویه را فندقی، احمدآقایی، کله قوچی، بادامی و سفید دانست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه اظهار داشت: برداشت محصول پسته در بشرویه از نیمه شهریور آغاز و تا نیمه مهرماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: بشرویه با میزان هفت هزار و ۲۶۰ هکتار باغ پسته مقام نخست سطح زیرکشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده است.

پسته بهترین الگوی کشت با توجه به خشکی منطقه و شوری آب

سرچاهی با بیان اینکه سازگاری محصول پسته با شرایط اقلیمی منطقه و استعداد و ظرفیت های کشاورزی بشرویه برای تولید این محصول باعث شده تا همواره تولید پسته مورد حمایت جهاد کشاورزی قرار گیرد گفت: باتوجه به خشکی منطقه و شوری آب پسته بهترین الگوی کشت برای کشاورزان بشرویه است.

وی اظهار داشت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و دامداری به رونق و شکوفایی بیش از پیش اقتصاد کشاورزی شهرستان کمک زیادی می‌کند و در زمینه فرآوری محصول پسته نیز برنامه ریزی مدون و اصولی همواره مورد توجه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه افزود: شهرستان بشرویه با ۹ ترمینال ضبط پسته و تعداد یک هزار و ۴۵۰ بهره بردار از لحاظ تولید نیز مقام اول استان را داراست.

سازگاری محصول پسته با شرایط اقلیمی منطقه و استعداد و ظرفیت های کشاورزی بشرویه برای تولید این محصول باعث شده تا همواره تولید  این محصول مورد حمایت جهاد کشاورزی قرار گیرد مدیرجهادکشاورزی شهرستان بشرویه گفت: این نهاد با برگزاری کلاس های آموزشی در خصوص تغذیه، آبیاری و نحوه مبارزه با آفات و بیماری های پسته با تدریس اساتید کشوری، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، نظارت و انجام مشاوره به باغدارات و نظارت برتوزیع نهال از نهالستان های دارای مجوز همواره در کنار فعالان این عرصه بوده است.

وی همچنین از فعالیت ۹ ترمینال ضبط پسته با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال در این شهرستان خبرداد.

سرچاهی بیان کرد: واحد های صنعتی بشرویه در زمینه فرآوری و بسته بندی محصول پسته در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی و آب و هوای این منطقه شرایط مساعدی را برای تولید محصول پسته مرغوب فراهم آورده است گفت: از دلایل استقبال کشاورزان از توسعه باغات پسته کاهش چشمگیر مصرف آب، مقاومت به شوری زمین و آب و همچنین صرفه اقتصادی این محصول است.

مدیرجهاد کشاورزی بشرویه تاکید کرد: کمک به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی به ویژه در زمینه فراوری محصول پسته از مهم‌ترین سیاست های این مدیریت بوده و تاکنون در راستای کمک و حمایت از کشاورزان تولیدکننده پسته اقداماتی نظیر اعطای تسهیلات طرح توسعه بخش کشاورزی صورت پذیرفته است.

مهم‌ترین اقدام بهبود دهنده بحران کم آبی در واقع شناخت استعدادهای منطقه‌ای یا همان آمایش سرزمین،مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی، تغییر نگرش کشاورزان در انتخاب محصول و شیوه کشت است که در سالهای اخیر در شهرستان کویری بشرویه به خوبی رقم خورده است.

نظر شما