شناسهٔ خبر: 21918949 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز حافظ با زنگ زورخانه در مسکو برگزار شد

مسکو - ایرنا - «ام گل او» دانشگاه زبانشناسی روسیه به مناسبت ۲۰ مهر میزبان گرامیداشت یاد شاعر شیرازی با هنرنمایی پهلوانان ورزش زورخانه ای در مسکو بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این برنامه با حضور شمار زیادی از روس های ایران دوست و آشنا با فرهنگ و ادب ایرانیان، ایرانشناسان و اساتید دانشگاه، دانشجویان زبان خارجی و هموطنان شامل بخش های مختلفی از جمله غزلخوانی، اجرای ورزش زورخانه ای و پهلوانی در دانشگاه مسکو بود.
دکتر ماریا گن از استادان مرکز زبان پارسی مسکو در این آیین که شامگاه جمعه با حضور رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران برگزار شد، حافظ و جایگاه والای شاعر شیرازی را در غزلسرایی ایران ستود و تاثیر سروده های ماندگار این اندیشمند ایرانی را فراتر از فرهنگ ها و ملت ها خواند.
پروفسور الکساندر پالیشوک مدیر گروه زبان پارسی دانشگاه ام گ او نیز حافظ را شاعری توصیف کرد که توانست با زبانی زیبا اندیشه های انسانی را بیان کند.
خانم ایرینا اسمالینکوا معاون دانشگاه زبانشناسی مسکو نیز در سخنانی کوتاه شیفتگی خود را نسبت به فرهنگ، تمدن و ادب ایران ابراز کرد و همکاری های فرهنگی را مایه پیوستگی ملت ها دانست.
همچنین در این مراسم میثم موحدفرد مدیرعامل موسسه فردوسی نشان زرین حماسه سرای بزرگ ایرانی را برای ارج گذاشتن به تلاش های فرهنگی و ایراندوستی اسمالینکوا به ایشان اهدا کرد.
در این مراسم فیلم جشن ثبت جهانی آیین های پهلوانی و زورخانه ای در یونسکو نیز به نمایش در آمد.
اجرای ورزش باستانی با هنرنمایی علی مومنی مقدم، احسان حدادی، سینا نوروزی، احسان رییس المحدثین و مربی گری فرهاد طلوع کیان با همکاری موسسه فرهنگی فردوسی و رایزنی فرهنگی سفارت ایران از دیگر
برنامه ها بود که به دلیل هماهنگی شعر و موسیقی با حرکات ورزشی، مورد توجه و تشویق های پیاپی حاضران قرار گرفت.
غزلخوانی «دل می رود ز دستم صاحب دلان خدا را» توسط یکی از زبان آموزان، پخش نماهنگ زنده یاد محمد نوری درباره ایران و سپس خواندن تصنیف میهنی «ای ایران» استاد روح الله خالقی با آوای مومنی مقدم مرشد زورخانه ای، پایان بخش برنامه روز حافظ در دانشگاه ام گل او مسکو بود.
موحدفرد مدیرعامل موسسه فردوسی نیز در باره اجرای ورزش زورخانه ای در روسیه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به استقبال گسترده از این برنامه، می توان گفت که دو ملت زمینه های زیادی برای ارتباط بیشتر و توجه به فرهنگ و تاریخ یکدیگر دارند.
وی افزود: برپایه دستاوردهای این سفر، تلاش می شود برنامه های بیشتر فرهنگی هنری بیانگر پیشینه والای تمدن و ادب ایرانیان و همچنین ویژگی های تاریخی در شهرهای مختلف روسیه و کشورهای منطقه اجرا شود.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

انتهای پیام /*

نظر شما