شناسهٔ خبر: 21912768 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

فضای مجازی موجب تغییر سبک زندگی در جامعه امروز شده است

کلاس‌های آموزشی دوره تربیت مربی و مهارت‌های سواد رسانه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی با تدریس استادان به نام کشور در حوزه سواد رسانه‌ای در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی دوره تربیت مربی و مهارت‌های سواد رسانه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدصادق افراسیابی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در پنجمین روز برگزاری این دوره در جمع دانشجویان، معلمان و مربیان سواد رسانه ای حاضر در دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی گفت: فضای مجازی و رسانه در زندگی امروز افراد جامعه رسوخ اجتناب ناپذیری پیدا کرده است و در تمامی ابعاد زندگی افراد اثرگذار است.
وی با اشاره به اثر گذاری رسانه‌ها در سبک زندگی افراد گفت: هر رسانه ای سبک زندگی خاصی را با خود همراه داشته است. رادیو باعث شد تا حس شنوایی ما توسعه یابد، تلویزیون حس بینایی را گسترش داد و امروز فضای مجازی باعث فردگرایی و تقویت قوه تخیل و تضعیف رویکرد واقع گرایانه نسبت به جهان اطرافمان شده است.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران خاطر نشان ساخت: اینستاگرامی شدن جهان و اکتفا به مشاهده تصاویر مختلف به جای روبرو شدن با واقعیتهای مختلف جهان، به اشتراک گذاری برخی اطلاعات درست و نادرست به جای تلاش برای جست و جوی حقیقت و گسترش حس لامسه و بینایی و تضعیف سایر حواس و کم شدن قدرت عضلانی بدن از جمله خصوصیات فضای مجازی است.
افراسیابی تاکید کرد: بالا رفتن اطلاعات عمومی مردم و بی توجهی برخی اساتید و دانشجویان دانشگاه های کشور به ضرورت افزایش سواد تخصصی از جمله فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی در عرصه علمی و تخصصی است.
وی افزود: شواهد امر حاکی از آن است که متاسفانه ما در ایران نتوانستیم سواد رسانه ای عموم مردم را افزایش دهیم و طی سه سال اخیر تنها 15 هزار نفر از اولیاء و مربیان در دوره های تخصصی سواد رسانه ای موسسات و سازمانهای فرهنگی شرکت کرده اند و تنها پنج میلیون نفر از طریق رسانه های جمعی آموزش دیده اند که این عدد نسبت به جمعیت 80 میلیون ایرانی ناچیز است.
افراسیابی با اشاره به نامه نگاری های انجام شده با مدیران تلگرام و اینستاگرام طی سه سال اخیر تاکید کرد: علاوه بر مسئولین جمهوری اسلامی ایران برخی سازمانهای مردم نهاد هم با مدیران تلگرام و اینستاگرام وارد مذاکره شدند و تلگرام هیچ همکاری برای افزایش سواد رسانه ای مردم انجام نداد اما اینستاگرام همکاری کرد و به خاطر همین بعید نیست تلگرام طی روزهای آتی فیلتر شود چون نه با مسئولین همکاری کرد و نه با نخبگان و مدیران سازمان های مردم نهاد.
دبیر کل دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای افزود: سال گذشته همین موقع هیچ یک از ما به فیلتر شدن تلگرام راضی نبودیم ولی وقتی دیدیم مدیران تلگرام برای افزایش سواد رسانه ای مردم ایران هیچ همکاری انجام ندادند رفته رفته ما هم نسبت به این امر راضی شدیم البته هنوز امیدوارم تغییر رویه ای در شیوه مدیریت پاول دورف مشاهده کنیم.
وی در ادامه انگاره سازی را از دیگر تاثیرات مهم رسانه ها در سبک زندگی عموم مردم دانست و خاطر نشان ساخت: من اگر بخواهم به زبان بسیار ساده و عامیانه انگاره سازی را تعریف کنم خواهم گفت انگاره سازی همان ایجاد تصاویر ذهنی از واقعیت های موجود جهان پیرامون ما توسط رسانه های جمعی و فضای مجازی است که بحث بسیار مهمی است.
رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: طی یک ماه اخیر مدیر گروه ارتباطات دانشگاه صدا و سیما به همراه هیئتی از میان اساتید سواد رسانه ای از برخی کشورهای آفریقایی دیدن کردند و متوجه شدند هم انگاره ای که ما ایرانی ها از آفریقا داریم اشتباه است و هم انگاره آفریقایی ها نسبت به ما خلاف واقع است و این امر باعث شده است فرصت های طلایی تبادلات تجاری ایرانیان و آفریقایی ها از دست برود و این انگاره سازی ها همگی دست پخت رسانه های خارجی و داخلی و فضای مجازی است.
افراسیابی افزود: چندی پیش خبری منتشر شد که نمره سواد رسانه ای کشورمان 12 از 100 است و این امر نشان دهنده این است که جامعه ما در سه سال گذشته زمان را برای استفاده از فرصت های مجازی از دست داده است.
وی گفت: البته پیمایشی که در خصوص تعیین نمره سواد فضای مجازی مردم ایران انجام شده است مربوط به 3 سال قبل است و الان وضعیت بهتر است اما هنوز گرفتاری هایی در حوزه فضای مجازی داریم و در همین دو سال گذشته بسیاری از مردم در گروه ها و کانال های فاقد نشان شامد در تلگرام فریب خوردند و جمعا میلیاردها تومان از ثروت خانواده های ایرانی به سرقت رفته است و پلیس فتا هم قبلا هشدار داده بود که خانواده های ایرانی نباید به کانال ها و گروه های تلگرامی فاقد نشان شامد اعتماد کنند.
مدرس درس سواد رسانه ای دانشگاه های تهران تاکید کرد: تمام اندیشمندان غربی و شرقی تاکید کرده اند که امروزه به وسیله فضای مجازی سبک زندگی افراد بسیار متفاوت شده است که خود جای تامل و برنامه ریزی های بسیار دارد و بهترین راهکار، افزایش سواد رسانه ای است که در دوره تربیت مربی و مهارتهای سواد رسانه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور اساتید برجسته و شناخته شده کشور در حال انجام است و میتواند در تامین نیروی مورد نیاز مدارس برای تدریس درس سواد رسانه ای در مقطع متوسطه موثر واقع شود.
لازم به ذکر است دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی تنها مجری دوره های دانشگاهی تربیت مربی و مهارتهای سواد رسانه ای در کشور است که علاقه مندان برای ثبت نام در دوره های مذکور می‌توانند به نشانی اینترنتی  www.gofteman-ac.ir مراجعه نمایند.

نظر شما