شناسهٔ خبر: 21902261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

370 هزار حاشیه‌نشین کرمانشاه، زخمی عمیق بر جان شهر/ 7000 میلیارد تومان پروژه «نیمه کاره» در استان

استاندار کرمانشاه از وجود370 هزار حاشیه‌نشین کرمانشاه به عنوان زخمی عمیق بر جان این شهرستان هشدار داد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ بازوند در آیین هم‌اندیشی شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای استان کرمانشاه که با حضور معاون امور عمرانی وزیر کشور برگزار شد،گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی شوراها هر یک از شهرها و روستاهای کشور صاحب یک پارلمان محلی شدند که با تشکیل و راه‌اندازی آنها بخشی از وظایف دولت به مردم واگذار شد.
 
وی با اشاره به انتخاب اعضای شورا توسط مردم گفت: عمده انتظار و توقع مردم عمران و آبادانی شهر و روستا است و در حقیقت مردم به عمران و آبادانی رای می‌دهند و انتظار از شوراها این است که جواب اعتماد مردم را در همین راستا بدهند.
 
استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: شوراها برای موفقیت در این زمینه باید همدلی و همسویی با استانداری و دستگاه‌های اجرایی داشته باشند تا بتوانند به موفقیت در مدیریت شهری رسیده و انتظار مردم در زمینه عمران و آبادانی را فراهم کنند.
 
370 هزار حاشیه‌نشین کرمانشاه، زخمی عمیق بر جان شهر
 
بازوند حاشیه‌نشینی و نبود درآمد پایدار برای شهرداری ها را عمده چالش‌های مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: متاسفانه در کرمانشاه این نگرانی‌ها و چالش‌ها شدت بیشتری دارد.
 
استاندار کرمانشاه با اشاره به وجود 370 هزار حاشیه‌نشین در شهر کرمانشاه گفت: حاشیه نشینی زخم عمیقی بر پیکره شهر کرمانشاه ایجاد کرده و بحران جدی است که باید سریعا مداوا شود و اگر درمان نشود آن موقع هزینه سنگینی بر شهر تحمیل خواهد کرد، کما اینکه هم‌اکنون نیز ترکش‌های آن به پیکره شهر اصابت می‌کند.
 
استاندار کرمانشاه به سرانه درآمدی پایین مردم کرمانشاه اشاره کرد و افزود: متاسفانه این سرانه درآمدی پایین موجب‌شده شهرداری‌ها نیز درآمد پایینی داشته باشند و همه این مشکلات ناشی از نرخ بالای بیکاری در استان است.
 
وی افزود: در همین راستا شورا و شهرداری باید اولویت کاری خود را اشتغال‌زایی و رفع بیکاری قرار داده و شرایطی ایجاد کنند که جریان سیال سرمایه در شهرها حرکت داشته باشد.
 
 شهرداری‌ها از درآمدهای "سنتی" عبور کنند
 
وی با بیان این‌که شورا و شهرداری باید موانع سر راه سرمایه‌گذاری در شهرها و روستاها را بردارند، گفت: زمان آن رسیده که شهرداری‌ها از کسب درآمدهای سنتی عبور کرده و به دنبال کسب درآمدهای  جدید باشند.
 
بازوند یادآور شد: کسب درآمد از محل ماده ۱۰۰ عملاً فروش جسم شهر و به نوعی فروش قانون است و این امر به نفع شهر نیست.
 
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه راه‌های فراوانی برای کسب درآمد شهرداری‌ها وجود دارد، گفت: شهرداری‌ها باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار و انجام پروژه‌ها به صورت مشارکتی باشند.
 
وی افزود: شهرداری موفق است که سرانه درآمد شهروندان آن بالا باشد و برای مدیریت شهری تحقق این امر امکان پذیر است.
 
دخل و خرج کرمانشاه با هم نمی‌خواند
 
بازوند در ادامه حقوق معوقه کارکنان شهرداری را یکی از چالش‌های جدی شهرداری ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه شاهد هستیم که معوقات حقوق شهرداری ها در استان وجود دارد و باید این موضوع مدیریت شده و در این زمینه از وزارت کشور انتظار کمک داریم.
 
استاندار کرمانشاه با اشاره به وضعیت نامطلوب سرانه درآمدی شهرداری‌ها، گفت: با این درآمدها اگر شهرداران ما هنر کنند تنها هزینه خدمات را بتوانند پرداخت کنند و قطعا قادر به انجام کارهای عمرانی و توسعه‌ای نیستند.
 
بازوند با بیان این‌که تنها سالانه بیش از 30میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری زباله شهر کرمانشاه است، اظهار کرد: قطعا با این سرانه درآمدی و این مخارج امکان توسعه برای شهر وجود ندارد.
 
استاندار کرمانشاه قضیه کلانشهر شدن شهر کرمانشاه را یکی دیگر از درخواست‌های استان از وزارت کشور عنوان کرد و افزود: امیدواریم با اعلام کلانشهر شدن کرمانشاه بتوانیم از امتیاز کلانشهرها برای توسعه کرمانشاه بهره بگیریم
 
7000 میلیارد تومان پروژه «نیمه کاره» داریم
 
استاندار کرمانشاه در ادامه گریزی به پروژه‌های نیمه کاره استان داشت و اظهار کرد: در حال حاضر هفت هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره در استان وجود دارد که تخصیص اعتبار بسیاری از این پروژه‌ها اندک است.
 
بازوند با بیان این‌که در سطح کشور به پروژه‌های عمرانی استانی توجه چندانی نمی‌شود، گفت: سازمان برنامه و بودجه در خصوص پروژه‌های عمرانی استان‌ها نسخه می‌پیچد، اما این نسخه برای 31 استان قابل تعمیم نیست و نمی‌شود همان نسخه که برای تهران اجرا می‌شود را برای کرمانشاه نیز لحاظ کرد.
 
وی تصریح کرد: برای استان کرمانشاه که در حال حرکت  و توسعه است، تنها تخصیص اعتبار به پروژه‌های بالای 80 درصد پیشرفت، عملاً سم مهلک است و نباید نسخه دیگر استان‌ها را برای کرمانشاه پیچید.
 
استاندار کرمانشاه در پایان ابراز امیدواری کرد وزارت کشور نگرانی‌های استان کرمانشاه را مدنظر قرار داده و گامی در راستای بهبود مشکلات استان بردارد.

نظر شما