شناسهٔ خبر: 21900093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش مقامات بلندپایه اسلام آباد به سخنان نخست وزیر و وزیر خارجه پاکستان در خصوص آمریکا

اسلام آباد - ایرنا - سخنان شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان و خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه این کشور در خصوص اینکه 'آمریکا وابستگی‌های گذشته این کشور را فراموش کند'، با واکنش هایی از سوی مقامات بلندپایه این کشور مواجه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه آمریکا وابستگی‌های گذشته ما را به خود فراموش کند گفت:هیچ کشوری به اندازه پاکستان در مبارزه با تروریسم قربانی نداده است.
شاهد خاقان عباسی نخست‌وزیر پاکستان اخیرا در مصاحبه با عرب نیوز تاکید کرد آمریکا وابستگی‌های گذشته ما را به خود فراموش کند زیرا اینک ما یک کشور کاملا مستقل هستیم.
شاهد خاقان عباسی گفت: تهدید و تحریم پاکستان از سوی آمریکا در اصل بی‌توجهی و سهل‌انگاری در خصوص مبارزه با تروریسم است زیرا هیچ کشوری مانند پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم جدیت به خرج نداده است.
نخست‌وزیر پاکستان افزود: در راه مبارزه با تروریسم همراه افغانستان خواهیم بود ولی نیازی به وسایل و تجهیزات کشورهای دیگر نداریم و ارتش پاکستان را کاملا مجهز می‌دانیم.
وی با بیان اینکه بخش‌های زیادی از خاک افغانستان در اختیار دولت وحدت ملی کابل نیست تصریح کرد: متاسفانه تروریست‌ها با عبور از مرزهای افغانستان وارد خاک ما شده و ایجاد نا‌امنی می‌کنند.
عباسی با رد این ادعا که سرمایه گذاری چین در پاکستان موجب وابستگی کامل اسلام آباد به پکن می‌شود گفت: این یک تعامل دوجانبه است که سود آن نیز برای طرفین خواهد بود.
****
خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان نیز هفته جاری با شرکت در برنامه سیاسی «تا فردا» اعلام کرد:نیازی به کمک مالی ناچیز آمریکا نداریم و در صورت افزایش فشارهای واشنگتن ایران، چین،روسیه و ترکیه در کنار ما هستند.
وی افزود: همیشه در معامله با آمریکا ضرر کرده‌ایم اما این بار چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
خواجه آصف تأکید کرد: پاکستان در جنگ مبارزه با تروریسم پیروز شد اما آمریکا در افغانستان شکست خورد و سعی دارد با استفاده از نام شبکه حقانی ناکامی خود را به اسلام‌آباد نسبت دهد.
وی افزود: ما به آمریکا پیشنهاد دادیم که با تبادل اطلاعات بین سرویس‌های امنیتی مواضع شبکه حقانی را مشخص کند تا علیه آنها وارد عمل شویم.
روزنامه اردو زبان 'اکسپرس ' پاکستان با انتشار این سخنان، در گزارشی نوشت:شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان گفت که دوران وابستگی پاکستان به آمریکا به سر آمده و هرگونه تحریم علیه پاکستان موازنه امنیت و قدرت در منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.
به گزارش این روزنامه، نخست وزیر پاکستان ادامه داده است که دوران وابستگی نظامی به آمریکا و درخصوص دیگر بخش ها تمام شده و اگر ما نیاز به چیزی پیدا کردیم از دیگر مسیرها نسبت به تامین آن اقدام خواهیم کرد.
تمایل آمریکا برای الحاق هند در تحولات افغانستان تبعات منفی درپی خواهد داشت، در سیستم نظامی ارتش پاکستان وسایل های زیادی متعلق و ساخت آمریکا است اما اکنون ما این سیستم را متنوع کرده و تنها به آمریکا ختم نمی شود، ما نیازهای نظامی را از اروپا و همچنین از روسیه نیز فراهم می کنیم.
خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این خصوص می گوید:ما آماده عملیات مشترک با آمریکایی علیه شبکه حقانی هستیم اما هیچ فرمان یا دیکته نویسی را قبول نخواهیم کرد.
این در حالی است که سخنگوی ارتش پاکستان با رد هرگونه تفاهم با آمریکا برای انجام عملیات مشترک نظامی در خاک پاکستان گفت: حتی فکر این تصمیم را هم در سر نداریم.
سرلشکر آصف غفور که اظهاراتش نفی مواضع وزیر خارجه پاکستان و تمایل طرف آمریکایی دیده می شود، افزود: ما آماده همفکری با نهادهای اطلاعات-امنیت آمریکا هستیم اما هیچ گونه عملیات مشترک در خاک پاکستان انجام نخواهد شد.
ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان نیز در دیدار هیات عالی رتبه دیپلماتیک آمریکا که روز گذشته به اسلام آباد سفر کرد، نگرانی جدی پاکستان درخصوص اوضاع امنیتی منطقه و البته رویکرد آمریکایی ها در قبال پاکستان و مسئله افغانستان را به اعضای هیات آمریکایی ابلاغ کرد.
به نوشته رسانه های پاکستان، چودری نثار علی خان وزیر کشور سابق در دولت نواز شریف که از اعضای مهم حزب مسلم لیگ نواز نیز محسوب می شود، نسبت به اظهارات درباره انجام عملیات مشترک با آمریکا علیه شبکه حقانی عمیقا ابراز نگرانی کرد و گفت:هیچ کشور آزاد و مستقلی اجازه چنین چیزی را در خاک خود نخواهد داد.
به عقیده وی، ارتش پاکستان توانایی لازم را برای انجام هرنوع عملیات به طور مستقل در خاک این کشور دارد.
آساق*274*6125*3404*انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما