شناسهٔ خبر: 21895757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بارزانی پیشمرگان مسلح را به کرکوک اعزام کرد!

صاحب‌خبر -


رئیس اقلیم کردستان عراق هزاران نیروی پیشمرگ کرد را به کرکوک اعزام کرد تا مقابل نیروهای دولتی در صورت ورود به این شهر، بایستند.
«مسعود بارزانی» که در روزهای منتهی به همه‌پرسی غیرقانونی سوم مهر در اقلیم کردستان، اعلام کرده بود که باید بر سر تسلط بر کرکوک بجنگیم، هزاران پیشمرگ مسلح را به این شهر اعزام کرد. بارزانی این اقدام را در واکنش به اظهارات برخی مقامات بغداد مبنی بر اعزام نیروهای ارتش عراق به کرکوک، صورت داده است.
به گزارش ایسنا، «همین هورامی» مشاور «مسعود بارزانی» در ارتباط با این تحرکات اربیل، اعلام کرد که ده‌ها هزار نیروی پیشمرگ کرد برای مقابله با تهدیدات ارتش عراق، در کرکوک مستقر شده‌اند.
دولت خودمختار اربیل در حالی مدعی استان نفت‌خیز کرکوک است که ترکیب جمعیتی این استان، متشکل از کردها، عرب‌ها و ترکمن‌هاست و بارزانی برای عملی کردن این خواسته خود، باید صدها هزار عرب و ترکمن را آواره کند.
واکنش نخست‌وزیر عراق
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، در واکنش به این اقدام بارزانی، دستور توقف ورود نیروهای عراقی به شهر کرکوک را به مدت 48 ساعت صادر کرد.
البته، نیروهای پیشمرگ نیز پرچم کردستان عراق را پایین آورده و از دو روستا در استان کرکوک عقب‌نشینی کردند.
عبادی پیش از این نیز تقویت نیروهای پیشمرگ در کرکوک را اقدامی خطرناک خوانده بود. وی دیروز در اظهاراتش، تأکید کرد که ارتش عراق به هیچ وجه وارد جنگ علیه شهروندان کرد نخواهد شد. وی گفت: اجازه بازگشت به خانه اول و از سرگیری (سیاست‌های) فرقه‌گرایانه و تجزیه‌طلبانه را نخواهیم داد.
نخست‌وزیر عراق گفت: ما ارتش خود را علیه مردم سرزمین خود، بکار نمی‌گیریم و علیه شهروندان کرد، وارد عمل نمی‌شویم. وظیفه ما حفظ یکپارچکی کشور و اجرای قانون اساسی و حفظ شهروندان و دارایی‌های ملی است.
در صورتی که اربیل از خواسته‌های جدایی‌طلبانه کوتاه نیاید، کرکوک تبدیل به نخستین بستر نبرد و درگیری میان اربیل و بغداد خواهد شد.
موضع‌گیری عمار حکیم
به گزارش تسنیم، «عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق، در دیدار با رهبران صنفی و کارگری کشورهای عربی در بغداد، اظهار داشت: اسرائیل تنها برنده فروپاشی کشورهای عربی و اسلامی و ورود این کشورها به درگیری‌های داخلی است. وی خاطرنشان کرد که دولت عراق با آرامش و تدبیر و (در چارچوب‌های مصرح در) قانون، با بحران همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان (عراق) تعامل می‌کند.
درخواست فرزند طالبانی
«پاول طالبانی» پسر «جلال طالبانی» رهبر فقید «اتحادیه میهنی کردستان عراق» از نمایندگان کرد پارلمان عراق خواست به پارلمان برگردند. وی همچنین، خواستار اداره مشترک کرکوک مطابق نتایج آخرین روند انتخابات در عراق شد.
طالبانی که از تلویزیون منطقه کردستان عراق سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «قانون اساسی عراق تحت نظر جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق نوشته شده و ما از این طریق و با همکاری با جامعه جهانی می‌توانیم حقوق مردم خود را تضمین
کنیم».
وی همچنین خواستار تشکیل شورای جدید برای کرکوک شد و گفت: که این استان از همه شخصیت‌ها و احزاب سیاسی بزرگ‌تر است.
پسر رئیس جمهور فقید عراق در مورد مناطق مورد مناقشه نیز گفت که برای اجتناب از درگیری‌ها، این مناطق نیاز به اداره مشترک دارند.
وی از حکومت منطقه کردستان و دولت عراق خواست مشکلات خود در خصوص نفت، گاز و منابع طبیعی را به گونه‌ای شفاف حل کنند، به گونه‌ای که در راستای خدمت به مردم کردستان و (مردم) عراق باشد.
طالبانی گفت، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی باید زیر نظر و سیطره کردستان عراق باشند و کارمندان این نهادها نیز کرد بوده و حقوق آنها تضمین
شود.
پسر طالبانی همچنین از حزب اتحادیه میهنی خواست به راه و روش پدرش پایبند باشد.
در همین ارتباط، «هیرو ابراهیم»، همسر جلال طالبانی و عضو دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی، نیروهای عراقی و پیشمرگ کرد را به خویشتن‌داری دعوت کرد و خواستار ادامه گفت‌وگوها براساس قانون اساسی عراق شد.
 سایر رویدادها
* در پی افزایش تنش میان اربیل و بغداد، جاده موصل به کرکوک، چند ساعت مسدود و سپس بازگشایی شد.
* یک سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش گفت که این ائتلاف به حضور خود در عراق ادامه می‌دهد.

نظر شما