شناسهٔ خبر: 21895385 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

برجام لغو نمی‌شود، تحریم تازه‌ای درکار نیست

کاخ سفید در بیانیه‌ای رئوس کلی استراتژی ترامپ درباره ایران را اعلام کرد. بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در سخنرانی خود درباره رویکردهای جدید دولتش نسبت به ایران با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران، خواستار افزایش فشار بر تهران برای توقف اقدامات «مخرب» در منطقه خواهد شد.

صاحب‌خبر -
مقامات آمریکایی اعلام کردند ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود بر این نکته تاکید خواهد داشت که برجام در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

به گزارش اعتدال به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی و مشاوران دولت این کشور اعلام کردند دونالد ترامپ قصد دارد در سخنرانی روز جمعه خود انتقاد گسترده و عمیقی از توافق هسته‌ای با ایران به عمل آورد و تاکید کند این توافق به نفع امنیت ملی آمریکا نیست.

چهار مقام و مشاور دولت ترامپ گفته اند سخنرانی ترامپ نقایص خاصی که وی در توافق هسته ای یافته را مشخص خواهد کرد اما همچنین بر یک سری فعالیت‌های غیرهسته‌ای «دردسرساز» ایران نیز تمرکز خواهد داشت.

این موارد شامل برنامه موشکی، حمایت از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، جنبش حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌هایی است که به زعم آمریکا منطقه را بی‌ثبات می‌کنند.

به گفته مشاوران و مقامات دولت ایالت متحده ترامپ قصد دارد در سخنرانی آتی بگوید ایران به متن برجام پایبند بوده است اما این را نیز خواهد گفت که این توافق نقص‌های بزرگی دارد و اینکه رفتار غیرهسته‌ای ایران روح ثبات منطقه‌ای را که این توافق به دنبال آن بوده، نقض کرده است.

این مقامات و مشاوران اصرار بر فاش نشدن نام خود داشتند زیرا اجازه نداشتند علنا جزییات سخنرانی ترامپ را منتشر کنند. به گفته آنها ترامپ خواستار اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران نخواهد شد. وی از قانونگذاران آمریکایی خواهد خواست الزامات جدید سختگیرانه‌ای برای ایران مشخص کنند تا این کشور بتواند همچنان از مزایای رفع تحریم‌های حاصل از کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود بهره ببرد. ترامپ همچنین در سخنرانی خود از تمایل دیرینه‌ خود برای اعمال تحریم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی بر اساس یک فرمان اجرایی، رونمایی خواهد کرد.

به علاوه، ترامپ از کنگره درخواست خواهد کرد قانون کنونی اعلام پایبندی ایران به برجام که هر 90 روز یکبار باید از جانب رئیس جمهور آمریکا صورت گیرد، اصلاح یا جایگزین شود. طبق دو پیش‌نویسی که آسوشیتدپرس به آن دسترسی پیدا کرده، قانونگذاران جمهوریخواه به دنبال جایگزینی قانون کنونی اعلام پایبندی ایران (هر 90 روز یکبار) با دوره زمانی 6 ماه یکبار هستند.

بر اساس این گزارش، دستیاران کاخ سفید به دنبال محلی برای سخنرانی روز جمعه ترامپ بودند تا قدرت و قاطعیت آمریکا را نیز به رخ بکشاند. گفته می‌شود سفارت سابق ایران در واشنگتن نیز جزو گزینه‌های محل سخنرانی بوده که غیرمناسب تشخیص داده شد.

ترامپ قصد دارد متحدان اروپایی یعنی آلمان،‌ فرانسه و انگلیس را برای اصلاح نقایصی که به زعم وی در توافق هسته‌ای وجود دارد تحت تاثیر قرار دارد و بگوید رفتار ایران در منطقه در توافق مورد توجه قرار نگرفته است.

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که سیگنالهایی در خصوص مذاکرات تکمیلی نشان داده موضوعی که با موضع قاطعانه ایران، روسیه و چین مواجه شده است.

بر اساس گفته یکی از مقامات آمریکایی ترامپ در سخنرانی خود امیدوار است اروپایی ها را در پیوستن به راهبر گسترده خود در قبال ایران همراه کند به ویژه در خصوص در نظر گرفتن مجازاتهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

طبق اعلام سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید ترامپ قصد دارد ساعت 12:45 بعد از ظهر جمعه به وقت واشنگتن (20:15 به وقت تهران) درباره سیاست جدید آمریکا در قبال ایران سخنرانی کند.


کاخ سفید: ترامپ، عدم پایبندی آمریکا به برجام را اعلام نخواهد کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شامگاه امروز جمعه بدون تایید یا عدم تایید پایبندی واشنگتن به توافق هسته‌ای خواستار تشدید نظارت بر تعهدات ایران و بازرسی از مراکز نظامی این کشور خواهد شد.

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید صبح جمعه در بیانیه‌ای رئوس کلی استراتژی ترامپ درباره ایران را اعلام کرد. بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب در سخنرانی خود درباره رویکردهای جدید دولتش نسبت به ایران با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران، خواستار افزایش فشار بر تهران برای توقف اقدامات «مخرب» در منطقه خواهد شد.

بر اساس اعلام کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا پس از رایزنی با تیم امنیت ملی خود استراتژی جدیدش در قبال ایران را مشخص کرد که شامل تشدید نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای و رویکردی سخت‌تر در قبال تهران است. بنابراین انتظار می رود که وی دیگر خواستار کنار گذاشتن این توافق نشود.

این استراتژی جدید آمریکا علیه ایران که براساس ادعاهای واشنگتن تعیین شده است حاصل 9 ماه بررسی و محاسبه با کنگره، متحدان نزدیک آمریکا و تیم امنیت ملی این کشور درباره چگونگی حفظ منافع امنیتی آمریکا به بهترین شکل ممکن است.

به گزارش رویترز، این استراتژی جدید شامل سه هدف کلیدی است. تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای به گونه‌ای که دستیابی ایران به یک سلاح را سخت‌تر می‌کند، رسیدگی به برنامه موشکی بالستیک ایران و مقابله با فعالیت‌های ایران که واشنگتن می‌گوید منجر به بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که این توافق سرانجام به ایران اجازه خواهد داد تا به سلاح هسته‌ای دست یابد بنابراین می‌خواهد سیاست‌های آمریکا را سخت‌تر کند تا مانع از چنین اتفاقی شود.

قصد ترامپ در استراتژی جدیدش این است که سیاست آمریکا را به موضوعاتی فراتر از توافق هسته‌ای بسط دهد و گام‌هایی را برای رسیدگی به دیگر رفتارهای ایران بردارد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران روی خنثی سازی نفوذ بی‌ثبات کننده دولت ایران و مقابله با رفتارهای تجاوزگونه این کشور به ویژه در حمایت از شبه نظامیان و تروریسم متمرکز است.

در ادامه این بیانیه آمده است که ترامپ برای جلوگیری از سرمایه گذاری برای دولت ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش خواهد کرد.

بنا بر متن این بیانیه، ترامپ، عدم پایبندی آمریکا به برجام را اعلام نخواهد کرد و در مقابل خواستار تشدید نظارت بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود خواهد شد. به علاوه، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواهد خواست تا از مراکز نظامی این کشور بازدید به عمل آورد.

به گفته کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا همچنین با انتقاد شدید از رویکرد دولت باراک اوباما درباره ایران و منطقه، بر حمایت از متحدان سنتی ایالات متحده در خاورمیانه به‌عنوان سپری در برابر اقدامات «مخرب» ایران پافشاری خواهد کرد. ترامپ همچنین از نقش سپاه پاسداران در جنگ علیه داعش انتقاد خواهد کرد.

ترامپ در متن این بیانیه که از سوی کاخ سفید منتشر شده، عناصر کلیدی استراتژی جدید خود را منتشر و اعلام کرده است: ما از جامعه بین‌الملل می خواهیم تا  نقض گسترده حقوق بشر توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی و دیگر شهروندان خارجی به اتهامات جاسوسی را محکوم کنند.

ترامپ همچنین آورده است: مهمترین موضوع این است که ما تمام مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا به علاوه آورده است: اکنون زمان آن است که تمام جهان به ما بپیوندند و از دولت ایران بخواهند تا به تخریب و پیگیری‌اش برای کشتن پایان دهد.


نظر شما