شناسهٔ خبر: 21889212 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

مقامات آمریکا: ترامپ روی فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران متمرکز می شود

ایسنا

صاحب‌خبر -

مقامات و مشاوران دولت آمریکا می‌گویند که رئیس‌جمهور ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود اعلام خواهد کرد که توافق هسته‌ای دیگر به نفع امنیت ملی آمریکا نیست اما از این توافق خارج نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چهار مقام و مشاور دولت آمریکا می‌گویند که سخنرانی روز جمعه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از کاخ سفید نقاط ضعفی را که وی در توافق هسته‌ای پیدا کرده، مشخص خواهد کرد اما ترامپ در این سخنرانی روی فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران نیز متمرکز خواهد بود.

این فعالیت‌ها عبارتند از: برنامه موشکی بالستیک ایران، حمایت از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، جنبش حزب‌الله لبنان و گروه‌های دیگری که واشنگتن ادعا می‌کند منطقه را از جمله یمن، بی‌ثبات می‌کند.

طبق قوانین آمریکا ترامپ باید تا روز یک‌شنبه آینده گزارشی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد، ارائه دهد تا مشخص کند که آیا این توافق کماکان اولویت امنیت ملی آمریکا هست یا خیر.

به گفته این مقامات و مشاوران، اگرچه ترامپ تصدیق خواهد کرد که ایران به متن توافق پایبند است، وی اعلام خواهد کرد که این توافق به شدت ناقص است و فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران روح ثبات منطقه‌ای را نقض خواهد کرد که قرار بود ارتقا یابد.

این مقامات و مشاوران آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، همچنین گفتند که ترامپ خواستار وضع مجدد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران نخواهد شد و در ازاء از قانون‌گذاران خواهد خواست تا تمهیداتی سخت را علیه تهران اتخاذ کنند. ترامپ علاوه بر این طرح خود برای وضع تحریم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از طریق تروریستی اعلام کردن این سازمان تحت یک فرمان اجرایی موجود، اعلام خواهد کرد.

کاخ سفید در ساعات ابتدایی روز جمعه پیش از برگزاری سخنرانی ترامپ بیانیه‌ای منتشر و در آن عناصر کلیدی راهبرد جدید رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که رفتار خصمانه ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات علیه منافع آمریکا و ثبات منطقه است.

این بیانیه که در آن تصمیم ترامپ مشخص نشده، در ادامه دولت اوباما را به دلیل تمرکز کوته‌نظرانه‌اش روی برنامه هسته‌ای ایران و بی‌توجهی به دیگر فعالیت‌های مخرب این کشور محکوم کرده و آورده است که این اشتباهات دیگر تکرار نخواهد شد.

همچنین در این بیانیه آمده است که سیاست دولت ترامپ در قبال ایران به طور کامل به تمام این تهدیدات از سوی دولت ایران رسیدگی و تلاش خواهد کرد تا در رفتار حکومت ایران تغییر حاصل شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ در سخنرانی‌اش از کنگره خواهد خواست تا قانونی که از وی می‌خواهد هر 90 روز یک‌بار پایبندی ایران را مورد تایید قرار دهد، اصلاح کند یا قانون را جایگزین کند. به گفته این مقامات آمریکایی ترامپ از اینکه باید هر سه ماه یک‌بار موضعی را اتخاذ کند که پیش از این بارها در آن برجام را بدترین توافق در طول تاریخ آمریکا خوانده بود، متنفر است. این تکرار همچنین مشاوران را به انتقاد واداشته است چراکه می‌گویند آنها مجبورند به جای رسیدگی به دیگر مسائل زمان زیادی را برای تایید پایبندی صرف کنند.

یک مقام گفت که ترامپ امیدوار است در سخنرانی‌اش بتواند اروپایی‌ها را برای پیوستن به استراتژی جامع خود به ویژه برای مجازات کردن سپاه پاسداران متقاعد کند.

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در راستای اعلامیه‌های ترامپ نسخه‌ای جدید از قانون تایید پایبندی ایران ارائه داده‌اند که چارچوب زمانی 90 روز را به هر 6 ماه یک بار تغییر می‌دهد.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا، روز جمعه گفت که هیات وی روی شاخصه جدید تایید پایبندی توافق کرده‌اند که شامل مواردی است که هم بر مبنای ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و هم از جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌خواهد تا مشخص کنند که ایران در تاسیساتی که آژانس به آنها دسترسی ندارد، دست به فعالیت‌های غیرقانونی می‌زند یا خیر.

این تاییدیه همچنین از جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌خواهد تا درباره فعالیت‌های ایران که توافق هسته‌ای آن را پوشش نمی‌دهد، شامل آزمایش و توسعه موشک‌ها، حمایت از حزب‌الله و اسد و تهدیدات علیه اسرائیل ارزیابی‌هایی ارائه کند.

نظر شما