شناسهٔ خبر: 21888586 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری اولین کنگره بین‌المللی تغذیه ورزشی به میزبانی اصفهان

حضوری: تغذیه ورزشی جایگاه پررنگی در کشور ندارد

90047

مسئول کمیته‌ تغذیه فدراسیون پزشکی ـ ورزشی گفت: با برگزاری اولین کنگره بین‌المللی تغذیه ورزشی از ۲۶ تا ۲۸ مهر به میزبانی اصفهان به دنبال این هستیم تا بین اساتید تربیت ‌بدنی، فدراسیون پزشکی ـ ورزشی و مربیان تیم‌های ورزشی ارتباط برقرار کنیم و جایگاه تغذیه ورزشی را در کشور پررنگ‌تر کنیم.

صاحب‌خبر -

محمد حضوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به استقبال بالای پژوهشگران، دانشجویان، اساتید تربیت‌بدنی و اساتید خارجی از برگزاری اولین کنگره بین‌المللی تغذیه ورزشی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: تصور نمی‌کردم در اولین تجربه برگزاری کنگره بین‌المللی تغذیه ورزشی استقبال خوبی از سوی اساتید تربیت ‌بدنی، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید خارجی صورت بگیرد. به طوری که تا الان بیش از ۵۰۰ مقاله در قالب پوستر و سخنرانی به دبیرخانه کنگره ارسال شده که تصور دریافت این همه مقاله در اولین دوره برگزاری کنگره تخصصی تغذیه ورزشی نداشتیم. واقعاً من خودم تعجب کردم که در اولین تجربه برگزاری چنین کنگره‌ای استقبال خوبی صورت بگیرد.

وی گفت‌: تمام تلاش ما از برگزاری چنین کنگره‌ای این است که در ابتدا بتوانیم ارتباط تنگاتنگی را بین اساتید علوم ورزشی و تیم‌های ورزشی ایجاد کنیم تا متخصصان این رشته بتوانند بدون هیچ گونه دغدغه‌ای در تیم‌های ورزشی فعالیت داشته باشند. متاسفانه در حال‌ حاضر این ارتباط ضعیف است و هنوز متخصصان تغذیه نتوانسته‌اند به معنای واقعی در تیم‌های ورزشی نفوذ پیدا کند و هنوز هم مربیان تیم‌ها در نقش متخصصان تغذیه در تیم‌های ورزشی ایفای نقش می‌کنند.

مسئول کمیته‌ تغذیه فدراسیون پزشکی - ورزشی هم‌چنین از برپایی ۹ کارگاه تخصصی در این کنگره در رشته‌های مدال آور و مطرح کشور خبر داد و گفت‌: در این کنگره به دنبال این هستیم که با برپایی کارگاه‌های تخصصی در رشته‌هایی همچون کشتی، فوتبال، والیبال و سایر رشته‌هایی که مدال آور هستند، در زمینه پررنگ کردن جایگاه متخصصان تغذیه ورزشی این رشته ها گام موثری برداریم تا مربیان این فدراسیون‌ها به اهمیت تغذیه ورزشی ورزشکاران خود شناخت بیشتری پیدا کنند.

وی از حضور ۱۲ مهمان خارجی از کشورهای اروپایی در این کنگره خبر داد و افزود: انتظار نداشتم که این همه اساتید خارجی که اکثرا از متخصصان خوب تغذیه ورزشی هستند از این کنگره استقبال کنند. ما سعی می‌کنیم در طی دو روز برگزاری این کنگره تبادلات علمی خوبی بین اساتید تربیت ‌بدنی داخل کشور و خارج ایجاد کنیم تا بتوانیم جایگاه تغذیه ورزشی را که در کشور تقریبا فراموش شده است، پررنگ تر کنیم تا بتوانیم در اعزام های آینده که اهمیت زیادی به متخصصان تغذیه ورزشی داده نمی‌شود، این جایگاه را تقویت کنیم.

حضوری با بیان این که کنگره بین‌المللی تخصصی تغذیه ورزشی بعد از این هر دو سال یک بار برگزار خواهد شد، افزود: امسال اولین دوره کنگره بین‌المللی تخصصی تغذیه ورزشی به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود و در دو سال آینده بنا داریم این کنگره را در تهران برگزار کنیم. بدون شک اساتید، پژوهشگران و دانش پژوهان وقتی در جریان برگزاری چنین کنگره هر دوسال یکبار قرار بگیرند، سعی می‌کنند در زمینه تغذیه ورزشی مقالات علمی خوب و به روزی را ارائه دهند که این امر می‌تواند دستاورد بسیار خوبی را برای این حوزه به دنبال داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد: در طی یک سال و اندی که مسئولیت کمیته‌ تغذیه فدراسیون پزشکی - ورزشی را بر عهده گرفتم، ضعف‌های زیادی در این کمیته‌ وجود داشت و ما از وجود متخصصان تغذیه ورزشی در بخش مردان و به ویژه‌ زنان با کمبودهای زیادی مواجه بودیم. اما در حال‌ حاضر با برگزاری کلاس‌های آموزشی و تربیت مربیان متخصص در این زمینه به جرات می‌توانم بگویم که دیگر با کمبود مربیان متخصص تغذیه ورزشی برخوردار نیستیم. من امیدوارم در آینده همکاری خوبی را با فدراسیون‌های ورزشی در خصوص بکارگیری متخصصان تغذیه در کنار تیم‌های ورزشی داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما