شناسهٔ خبر: 21888253 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزارت کشاورزی:

انار کم نداریم/نوبرانگی دلیل گرانی است

71214

در حالی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی کمبود انار ناشی از سرمازدگی را علت گرانی این محصول دانسته بود، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی اعلام کرد که با وجود سرمازدگی بخشی از باغ‌های انار، هیچ کمبودی وجود ندارد و نهایتا بخشی از صادرات این محصول تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد نوبرانه بودن، دلیل گرانی این محصول است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، انار جزو معدود میوه‌هایی است که با افزایش قیمت غیرمنطقی در بازار مواجه شده و از کیلویی حدود ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود که به گفته حسین مهاجران - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی- کمبود انار به دلیل سرمازدگی و کم بار بودن باغات علت گرانی و افزایش قیمت سرسام‌آور این محصول است که سبب شده هر کیلوگرم از این محصول در بازار عمده‌فروشی از ۲۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان عرضه شود و در بازار مصرف از بیش از ۸۰۰۰ تومان تا ۱۲۰۰۰ تومان به مردم فروخته شود.

این اظهارات در حالی مطرح شد که ابوالقاسم حسن‌پور - مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی- در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: گرچه بخشی از باغ‌های انار با کاهش تولید ناشی از سرمازدگی مواجه شده‌اند اما هیچ کمبودی برای مصرف داخلی وجود ندارد و نهایتا بخشی از صادرات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه نوبرانه بودن و برخی سودجویی‌ها دلیل گرانی و افزایش قیمت انار است که به زودی برطرف می‌شود، افزود: سالانه حدود یک میلیون تن انار در کشور تولید می‌شود که برآورد امسال ما حدود ۸۰۰ هزار تن است. در حالی که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن در کشور مصرف می‌شود و به همین دلیل هیچ نگرانی بابت کمبود انار در کشور نداریم.

حسن‌پور با اشاره به اینکه برداشت انار تا نیمه آبان‌ماه ادامه دارد و هیچ مشکلی هم تاکنون در حوزه تولید گزارش نشده است، گفت: هم‌اکنون هر کیلوگرم انار از تولیدکنندگان حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود اما یکی از دلایل بالا بودن قیمت این محصول نوبرانه بودن آن است که البته در برخی مقاطع شاهد سودجویی توزیع‌کنندگان و فروشندگان این محصول هستیم.

انتهای پیام

نظر شما