شناسهٔ خبر: 21888190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فلاح جوشقانی: طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از 28 مهر اجرایی می‌شود/میرنژاد: گوشی‌های فعال در طرح رجیستری مشکلی نخواهند داشت

رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی گفت: طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه از 28 مهر در کشور اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و على ميرنژاد مديركل دفتر صنايع برق وزارت صنعت با حضور در برنامه گفتگوى ويژه خبرى به بررسی اجراى طرح رجیسترى تلفن همراه پرداختند.

فلاح درباره دلايل تاخير اجراى طرح رجيسترى گفت: توضيحاتى درباره دستهاى پشت پرده كه دليل تاخير اجراى اين طرح شد توسط همكاران ما در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و بازار موبايل ارائه مي‌شود اما بنده مايلم درباره ابعاد فنى اين موضوع توضيحاتى بيان كنم.

وى افزود: اين طرح در گذشته به طور ناقص اجرا شد و دليل كپى شناسه يك تلفن همراه بر ساير موبايلها آن بود كه مطالعه كافى در اين زمينه انجام نشد زيرا كاربرد شناسه گوشى براى مبارزه با قاچاق نيست بلكه براى شناسايى تلفن در شبكه و زمانى كه گوشى به سرقت می‌رود، است.

معاون وزير ارتباطات ادامه داد: زمانى كه طرح اجراى رجيسترى در سال گذشته مطرح شد بررسی‌هاى زيادى را در اين زمينه انجام داديم و مباحث فنى اين حوزه را بررسی كرديم خوشبختانه به نتايج و اطمينان خوبی رسيديم تا بتوانيم نواقص گذشته را برطرف كنيم.

وى گفت: اكنون ساختارهاى فنى طرح رجيسترى آماده است، بنابراين براى گوشى‌هايى كه به صورت قانونى وارد كشور شده باشد امكان ثبت وجود دارد و براى گوشى‌های قاچاق اين امكان ثبت وجود ندارد.

فلاح تصريح كرد: تلفيقى از شناسه‌هاى مختلف گوشى را به عنوان شناسايى در شبكه تعريف كرديم و به اين روش امكان جعل تا اندازه قابل توجهى كاهش می‌يابد. همچنين به مديريت تقلب در طرح رجيسترى تلفن‌هاى همراه هم توجه ويژه كرده‌ايم.

در ادامه برنامه على ميرنژاد مدير كل دفتر صنايع برق وزارت صنعت درباره ايجاد دفتر پاسخگويى براى رفع مشكلات رجيسترى خاطر نشان كرد: وزارت صنعت سامانه‌اى به نام همتا ايجاد كرده است كه در اين سامانه واردكنندگان كالا شناسه كالا را ثبت و تاييديه دريافت می‌کنند.

وى افزود: آموزشهاى لازم را براى واردكنندگان و توليدكنندگان در نظر گرفتيم و توانستيم نواقص اجراى طرح رجيسترى و شناسه كالا را مرتفع كنيم.

ميرنژاد ادامه داد: وزارت صنعت با همكارى وزارت ارتباطات به صورت مشترك سامانه پاسخگويى ايجاد كرده است تا بتواند پاسخگوى مشكلات احتمالى طرح رجیسترى باشد.

مدير كل دفتر صنايع برق وزارت صنعت اضافه كرد: از بعد تجارى، اجراى طرح رجیسترى مشكلى ندارد اما در صورت وجود هرمشكل، ستادى راهبردى با كمك وزارت ارتباطات ايجاد كرديم تا مشكلات اين حوزه را برطرف كند.

وى درباره شناسايى موبايل قاچاق از موبايلى كه به صورت قانونى وارد كشور می‌شود، گفت: اگر كالايى به صورت قانونى وارد كشور شود، شناسه آن در سامانه" تجارت " ثبت شده است، بنابراين زمانى كه سيم كارت داخل موبايل قرار می‌گيرد سامانه cid نسبت به فعالسازى تلفن همراه اقدام می‌كند در غير اينصورت موبايل مورد نظر قاچاق است و فعالسازى هم صورت نمی‌گيرد.

میرنژاد افزود: 40 درصد سهم بازار موبایل در کشور در اختیار سامسونگ، ­25 درصد در اختیار هوآوی و 15 درصد در اختیار اَپل است.­

 وی گفت: تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور از جمله اهداف طرح رجیستری است و برخی برندها آمادگی‌شان را برای ساخت محصول مشترک در ایران اعلام کرده‌اند.

 مدیر کل دفتر صنایع برق وزارت صنعت گفت: برند اپل نمی‌توانند نمایندگی بگیرد اما کسانی که می‌خواهند این مدل گوشی تلفن همراه را در بازار عرضه کنند باید از طریق سازمان حمایت  مجوز اخذ کنند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که نمایندگی اپل دارند می‌توانند خدمات پس از فروش ارائه دهند، افزود: گوشی‌های فعال در طرح رجیستری مشکلی نخواهند داشت.

 مدیر کل دفتر صنایع برق وزارت صنعت بیان کرد: برای گوشی‌های که فعال نیستند ضوابط و مقرراتی در نظر گرفته شده تا نسبت به فعال کردن آن اقدام کنند.

 ميرنژاد تاکید کرد : ما به سادگی بازار را در اختیار برندهای مختلف قرار نمی‌دهیم لذا باید تولید مشترک صورت گیرد، در این رابطه مذاکره با برخی از تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه داشته‌ایم و امیدواریم پس از شروع اجرای طرح رجیستری فعالیت‌ها سرعت بیشتری پیدا کنند.

حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه تنظیمات فنی باید توسط اپراتو ها انجام شود، گفت: نگرانی اپراتورها در رابطه با طرح رجیستری برطرف شده است.

 فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه باید طبق ضوابط پیمانکار را انتخاب می‌کردیم تا طرح در ریل مشخصی حرکت کنند، گفت: مردم نگران گوشی‌های فعال تلفن همراه خود نباشند.

 رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه این طرح وابستگی به هیچ برندی ندارد، اظهار داشت: ۷۰ درصد این طرح توسط شرکت‌های داخلی انجام می شود و همچنین نرم افزاری از یک شرکت خارجی تهیه شده است.

 وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان برای ثبت گوشی مردم یک ریال هم نباید هزینه پرداخت کنند گفت: ۲۸ مهرماه اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن گوشی تلفن همراه است.

حمیدرضا دهقانی نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه طرح رجیستری در هند ،اوکراین و ترکیه اجرا شده است، گفت: پارادایم ما در حوزه تلفن همراه گام به گام تغییر می کنند و عوض می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه مردم هیچ نگرانی درخصوص طرح رجيستری نداشته باشند، ادامه داد: گوشی‌های مردم از قبل رجيستر و شناسایی شده است ، دو سه مدل گوشی در بازار باید یکسری موارد را طی کنند، کمیته راهبردی تاریخ مشخص را اعلام خواهند کرد و مدل ها و برندها پس از آن مشخص می شود که چه مراحلی را باید طی کنند.

 غلامحسین کریمی خراسانی کارشناسان مخابرات در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه شماره سریال شناسنامه موبایل کد ۱۵ رقمی است، گفت: در هیچ کدام از کشورهای همجوار طرح رجیستری مطرح نشده است.

 ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی تصویری با اشاره به اینکه حدود ۴۰ میلیون گوشی در سطح کشور داریم، گفت: در تهران انجمن واردکنندگان تلفن همراه و لوازم جانبی زیر نظر اتاق بازرگانی است لذا ۴۳ واردکننده داریم به طوری که دوستان می‌توانند سهم بازار را تامین کنند و مشکلی از این جهت در بازار نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور از جمله اهداف طرح رجیستری است

 

نظر شما