شناسهٔ خبر: 21887475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت:

حج امسال با حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تأکید بر این که رعایت شأن و منزلت ملت بزرگ ایران در موسم حج، از جمله مطالبات ما از مسؤولان حج عربستان بود، گفت: خدا را شاکریم که حج امسال با حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی‌ فقیه در امور حج و زیارت عصر امروز در دیدار با آیت‌الله سبحانی، شرایط برگزاری مناسک حج جاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با یاری خداوند متعال و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید، موفق شدیم در بخش‌های مختلف حج به اهداف موردنظر خود برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که عزت و کرامت زائران ایرانی در عربستان حفظ شد، اظهار داشت: هر چند مشکلاتی در برگزاری مراسم حج وجود داشت اما در کل برخورد‌ها بسیار مناسب بود و شاهد حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی بودیم.

وی با تأکید بر این که رعایت شأن و منزلت ملت بزرگ ایران در موسم حج، از جمله مطالبات ما از مسؤولان حج عربستان بود، ابراز داشت: خدا را شاکریم که مراسم حج در سال جاری همراه با حفظ عزت و کرامت زائران ایران برگزار شد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به این که بازارگردی حجاج در بازا‌های عربستانی بسیار کاهش یافته بود، تصریح کرد: زائران ایرانی بییشتر اوقات خود را در مسجد الحرام بودند و زمان خود را با قرائت نماز شب و عبادت مدیریت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه درک و شعور حجاج ایرانی نسبت مسائل دینی بسیار افزایش یافته است و حتی در مواردی حجاج ایرانی خواستار حضور بیشتر روحانیت برای بازگو کردن اسرار و معارف حج شدند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که ظرفیت هتل‌هایی که حجاج ایرانی در آن ساکن بودند، بسیار مساعد بود، عنوان کرد: هتل‌هایی در مکه و مدینه وجود داشت که ظرفیتی بالغ بر دو هزار و 500 نفر را در خود جای می‌دادند.

وی ادامه داد: مراسم‌های مختلفی از جمله دعای کمیل در هتل‌های مکه و مدینه برگزار می‌شد و در غالب اوقات پیش از برگزاری مراسم‌ها، دقایقی در حضور خطبای برجسته‌ای بودیم که شور و اشتقاق حجاج را برای عبادت افزایش می‌داد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت اظهار داشت: در ارتباط مستقیمی که در عربستان با زائران ایرانی داشتیم، کاروان‌های مختلف از برخورد مناسب مسؤولان عربستانی ابراز رضایت می‌کردند.

وی با اشاره به برپایی خیمه‌های جدید در صحرای عرفات، ابراز داشت: از جمله امتیازات موسم حج برپایی خیمه‌های جدید با سقف‌هایی بلند و دارای کولر‌های گازی در عرفات بود که شرایط استراحت زائران را بهتر فراهم می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که در دیپلماسی حج ارتباط خوبی با مسؤولان کشور‌های اسلامی داشته‌ایم، گفت: بعثه ترکیه، افغانستان، غنا، کنیا، عراق، جنبش جهاد فلسطین و میانمار از جمله‌ کشور‌هایی بودند که نشست‌هایی با مسؤولان سازمان حج و زیارت ایران داشته‌اند.

وی با ابراز امید‌واری از کیفیت برگزاری مراسم حج در سال‌های آینده، تصریح کرد: عناصر افراطی و تندرویی که در مسجدالحرام وجود داشتند و به عقاید شیعیان اهانت می‌کردند دیگر وجود نداشتند و دیگر در خطبه‌ها آن چه برخلاف عقاید شیعیان باشد، بیان نمی‌شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر این که تا تضمینی برای امنیت حجاج دریافت نکنیم، نمی‌توانیم ملت بزرگ ایران را به مراسم حج عمره اعزام کنیم، اظهار داشت: امیدواریم پس از این، در حوزه حج عمره نیز به توافقی پایدار با مسؤولان حج عربستان برسیم تا شرایط برای راه‌اندازی این مراسم فراهم شود./878/۲۰۲/ح

نظر شما