شناسهٔ خبر: 21887204 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

کوالکام تراشه اسنپدراگون 855 را توسعه می‌دهد

محمد مقدم / androidheadlines / محمد مقدم / androidheadlines

صاحب‌خبر -

در حالی‌که بسیاری منتظر ارائه جزئیات بیشتر از تراشه اسنپدراگون ۸۴۵، تراشه پرچمدار کوالکام در سال ۲۰۱۸ هستند؛ یکی از مهندسان نرم‌افزار کوالکام در صفحه رسمی خود، به توسعه و عیب‌زدایی (Debug) دو تراشه «sdm۸۴۵» و «sdm۸۵۵» اشاره کرده است که به اختصار، به دو پلت‌فرم موبایل اسنپدراگون ۸۴۵ و اسنپدراگون ۸۵۵ اشاره می‌کند.

بر اساس اطلاعات فاش شده، کوالکام به روند نام‌گذاری تراشه‌های رده‌بالای خود با عدد «۵» در انتهای نام‌ آن‏ها ادامه خواهد داد. به همین جهت، هیچ تراشه‌ای با نام اسنپدراگون ۸۴۰ و اسنپدراگون ۸۵۰ به بازار عرضه نخواهد شد.

 امسال کوالکام تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ را به بازار عرضه کرد؛ پیش‌تر، کوالکام دو تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ و اسنپدراگون ۸۱۰ را معرفی کرده بود، اما با عرضه‌ی پلت‌فرم موبایل اسنپدراگون ۸۳۵، روند نام‌گذاری تراشه‌های رده‌بالای کوالکام دستخوش تغییر شد؛ به‌طوری که احتمال عرضه‌ی تراشه اسنپدراگون ۸۳۶ نیز وجود داشت، البته بعد عرضه‌ی این نسخه از تراشه‌ی اسنپدراگون منتقی شد.

براساس شایعات پیشین، تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ با اسم‌رمز Napali v2.0 در حال توسعه است؛ در حالی‌که از تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ به صورت داخلی، با نام Hana v1.0 یاد می‌شود. شرکت کوالکام در حال‌حاضر، درایورهای کرنل لینوکس را برای تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ توسعه می‌دهد که براساس اطلاعات منتشر شده در اوایل سال ۲۰۱۸ معرفی خواهد شد.

بر اساس شایعات منتشر شده درباره‌ی تراشه اسنپدراگون ۸۴۵، انتظار می‌رود پرچمداران سال آینده‌ی سامسونگ یعنی گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، همانند گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس، اولین محصولات مجهز به این چیپ‌ست باشند؛ چراکه سامسونگ، موجودی اولیه تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ را خریداری کرده است.

از آنجا که امسال نیز سامسونگ همین روند را در پیش گرفت، شرکت ال‌جی مجبور شد گوشی جی ۶ را با تراشه قدیمی‌تر اسنپدراگون ۸۲۱ کوالکام عرضه کند و همچنین، سونی نیز نتوانست گوشی پرچمدار اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم را که اوایل سال معرفی کرده بود تا اواخر نیمه اول سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه کند. سازندگان دیگر نظیر اچ‌تی‌سی نیز برای عرضه پرچمداران جدید خود به بازار تا اواخر بهار منتظر ماندند تا تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام، تراشه‌ای مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است؛ پیش‌تر گمان می‌رفت شرکت کوالکام این تراشه را مبتنی بر فرآیند ساخت ۷ نانومتری تولید کند، اما گزارش‌های جدید، خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. برخلاف اسنپدراگون ۸۴۵ که از نظر معماری ساخت با نسل قبل خود بدون تفاوت است، چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته می‌شود.

در حالی‌که شرکت کوالکام طی چند سال اخیر با شرکت سامسونگ برای تولید تراشه‌های موبایلی خود همکاری کرده است، تولید چیپ‌ست‌های مبتنی بر معماری پردازش ۷ نانومتری به شرکت TSMC (صنایع نیمه‌هادی تایوان) واگذار خواهد شد؛ کوالکام این موضوع را اوایل سال جاری میلادی تأیید کرده بود.

منابع مطلع مدعی هستند که کوالکام با تراشه‌های پرچم‌دار جدیدش روی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی متمرکز خواهد شد که این روزها باعث شکل‌گیری رقابت میان گوشی‌های پرچمدار شده است. غیر از گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام قدرت پردازشی گوشی‌های دیگری مانند گلکسی نوت ۹ سامسونگ، اچ‌تی‌سی (یو) ۱۲ و حتی سومین نسل از گوشی‌های پیکسل گوگل را تأمین خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما