شناسهٔ خبر: 21887125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد

کم‌ترین اتکا به منابع دولتی در سند تدبیر توسعه آذربایجان‌شرقی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه در سند تدبیر توسعه استان تلاش شده تا کم‌ترین اتکا به منابع دولتی باشد، گفت: در سند تدبیر توسعه استان، ۲۰ درصد منابع متکی به دولت و ۸۰ درصد آن نیز متکی به منابع غیردولتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، داود بهبودی در دومین نشست هم اندیشی سند تدبیر توسعه استان، با اشاره به مفهوم فرآیند توسعه، اظهار کرد: کشور ما نیز دغدغه‌ی توسعه داشته و هم شکاف‌های توسعه را لمس می‌کند که باید تمامی تلاش خود را به کار گیرد تا در قالب اهدافی که در نظام جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه‌های توسعه بلندمدت ترسیم شده است، در مسیر توسعه حرکت کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به فرآیند تهیه سند تدبیر و توسعه استان اظهار کرد: با ملاحظاتی که در وضعیت برنامه‌های کلان کشوری وجود داشت و به ویژه در آغاز به کار دولت یازدهم، دیدیم که اگر بخواهیم برنامه متعارف ملی را در قالب برنامه پنجم در استان پیاده کنیم، دچار مشکل خواهیم شد؛ لذا با حمایت استاندار سابق از همان ابتدا این مسیر آغاز شد و نطفه سند تدبیر توسعه استان منعقد شد.

وی ادامه داد: به زعم ما سند تدبیر توسعه استان، اولین برنامه‌ای است که با این عنوان در برنامه‌ریزی منطقه‌ای به شکل مدرن تهیه شده است، این سند مورد استقبال مقامات ملی نیز قرار گرفت.
وی افزود: سند تدبیر توسعه استان در قالب هسته‌های کلیدی با مشارکت دانشگاه، بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد در کمیته‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با چالش‌های استان تدوین شد، هدف ما در تهیه سند تدبیر توسعه این بود که اصلی‌ترین و بهترین فرصت‌ها و یا شدیدترین چالش‌ها را شناسایی به عنوان هسته‌های کلیدی در مسیر توسعه حرکت کنیم.
بهبودی خاطرنشان کرد: استان ما در حوزه فرهنگی با چالش‌هایی چون "زبان، هویت فرهنگی و..."، در حوزه‌ی اجتماعی با "درآمد سرانه، مهاجرت"، در حوزه‌ی اقتصادی با "صنعت، سنتی بودن کشاورزی و.." و در حوزه‌ی زیربنایی نیز با چالش‌هایی چون "کم بودن منابع انرژی، آب..." مواجه بوده و همچنین فرصت‌هایی چون " هم‌جواری با کشورهای منطقه، ظرفیت‌های ارس، گردشگری طبیعی، تاریخی و.." دارد که ما برآنیم در سند تدبیر توسعه استان در قالب هسته‌های کلیدی به جای آنکه به همه‌ی عرصه‌ها ورود کنیم صرفا روی محورهای محدود و مشخص کار کنیم.

وی با بیان اینکه هر برنامه‌ای در اجرا می‌تواند قرین توفیق بوده یا با چالش مواجه شود، افزود: در نتیجه‌ی اجرای این سند توفیقاتی در عرصه‌های مختلف انجام شد که به عنوان مثال در حوزه‌ی زیربنایی اقداماتی در حوزه آب شد و استارت آزادراه تبریز-بازرگان زده شد؛ در عرصه صنعت نیز برخی چالش‌ها را تجربه کرده و برخی فرصت‌های جدید را احصا کردیم و در حالت کلی در زمینه‌های مختلف اتفاقات خوب و مبارکی افتاد اما در عین حال با موانعی نیز مواجه بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به شرایط پیش آمده تاکید کرد: زمانی که سند تدبیر و توسعه استان تهیه می‌شد گشایش های بیشتری مدنظر بود اما چالش‌هایی نیز پیش آمد؛ ما در دو حوزه زیربنایی مثل تولید انرژی و آزادراه سرمایه‌گذار خارجی هم پیدا کردیم و تفاهم‌‌ اولیه نیز حاصل شد اما در فرآیندهایی که پیچیده شد، با موانع و چالش‌های روبه‌رو شدیم.
وی ادامه داد: تاکنون سند تدبیر توسعه استان را در هر کجا عرضه کردیم، مورد استقبال قرار گرفته و ضرورت به‌روز رسانی آن نیز امری مسلم است، چرا که اکنون سه الی چهار سال است که از تهیه و اجرای آن می‌گذرد.
وی خاطرنشان کرد: طی سال‌جاری بحث‌های را با تیم مشاوران شروع کردیم و در یک ماه اخیر نیز بحث را گسترش داده و مباحث تخصصی را در سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار دادیم.
بهبودی با بیان اینکه معتقدیم نظام برنامه‌ریزی رسمی استان، دبیرخانه برنامه‌ریزی است، گفت: تمامی علاقه‌مندان، متخصصان و کسانی که دغدغه‌ی توسعه استان را دارند ایده‌ها و نظراتی به مراتب وسیعتر از قالب اداری دارند، ما جلسات را به خارج از حوزه اداری و در اتاق بازرگانی تشکیل داده و بر انتخاب ۲۷ معیار توافق کردیم که می‌توانند معیار توسعه استان بوده و در پیشرفت آن تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به مراحل پشت سرگذاشته شده در سند تدبیر توسعه استان، افزود: اکنون در مرحله پالایش دومین سری این هسته‌ها هستیم که امروز بررسی می‌شود؛ پنل‌های تخصصی در ۱۵ کمیته تخصصی در حاشیه نشست تشکیل شده و در نهایت به یک برنامه عملیاتی تبدیل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما