شناسهٔ خبر: 21886270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

لاریجانی خیال همه را درباره برجام راحت کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درخصوص برجام، با بیان اینکه برای شرایط مختلف برجام از قبل فکر کرده ایم، گفت: هیچ اضطراری در مسئولان ایران وجود ندارد و برای هر شرایطی راهکارهایی هم پیدا کرده ایم.

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاف، علی لاریجانی عصر پنج شنبه در نشست خبری پیش از عزیمت به روسیه برای شرکت در کنفرانس بین المجالس در سن پترزبورگ، با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درخصوص برجام، در جمع خبرنگاران گفت: فکر نمی کنم در صحنه بین المللی خیلی مواضع آمریکا را جدی گرفته باشند؛ شاید رسانه‌های داخلی ما بیشتر به آن پرداخته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در اظهار نظرهای ترامپ یک ناپختگی دیده می‌شود، افزود: اطلاع دارم که موضع کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حفظ برجام شبیه ایران است و این اقدامات آنی و رفتارهای نادقیق از سوی آمریکایی ها در این زمینه، هم برای خودشان و هم برای کشورهای دیگر مشکل ساز است.

لاریجانی با اشاره به این که در اجلاس گروه 1+5 درنیویورک با ایران در مورد برجام هیچ یک از اعضا از موضع آمریکا حمایت نکردند، گفت: همه گاه با واژه های نسبتا تند تقبیح کردند و استدلال آنها این بود که برجام یک توافق بین المللی است و مستند به قطعنامه ای شده که شورای امنیت تصویب کرده، در واقع برجام جزئی از قطعنامه شده و خارج از ید کشورها است.
ریس قوه مقننه همچنین بیان کرد: جالب بود که یکی از استدلال های رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا این بود که وقتی این تفاهم صورت می گرفت باید به تغییر دولت ها توجه می کردند، لذا اگر در هر معاهده ای بخواهند اینگونه فکر کنند، دیگر هیچ کشوری حاضر نیست با دولت آمریکا معاهده و توافقی داشته باشد، این تلقی خیلی کودکانه است.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین وزن گذاشتن بر روی مواضع آمریکایی جایی ندارد. در این زمینه در هیات نظارت بر برجام بحث های طولانی انجام شد و برای اقداماتی که متناسب است فکر شده است

وی توضیح داد: در مجلس قانونی تصویب شده، روشن است که در اقدام متقابل ایران چگونه باشد چه در مسایل هسته ای و چه مسایل حاشیه ای که آمریکایی‌ها مطرح می کنند، مخصوصا نسبت به نیروهای مسلح ما مشخص شده که اقدام متقابل چگونه باشد، بنابراین راه روشن است و قانون مشخص شده است.
رییس مجلس اضاف کرد: در هیات نظارت بر برجام هم صحبت شده و ملت ایران هیچگونه نگرانی نداشته باشند چون حداقل قضیه این است که کشورهای دنیا متوجه موضوع شده اند و همراه ایران هستند. البته از مواضع کشور روسیه هم در اجلاس 1+5 که موضع دقیق و درستی داشت، تشکر می کنم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: پیشرفت های ما در این فاصله خوب بوده است و در زمینه تحقیق وتوسعه هم پیشرفت های خوبی داشتیم و با سرعت بیشتری می توانیم کار کنیم.
لاریجانی با بیان این که روی موضع ایران وفاق بین المللی وجود دارد تاکید کرد:سایر کشورهای اروپایی هم بر همین موضع حفظ برجام تاکید داشتند و در واقع یک وفاق در صحنه بین المللی وجود دارد اما یک کشور تک روی می کند و این تک روی به ضرر آنها تمام خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برایمان روشن است که ایران ضرر نمی کند چه این که در مساله هسته ای پیشرفت هایمان خوب بوده و روند تحقیق و توسعه خوبی داشتیم، بنابراین با سرعت بیشتری کار می کنیم چون وفاق بین المللی روی موضع ایران است همکاری های اقتصادی می تواند ادامه یابد؛ بنابراین هیچگونه اضطراری در مسئولان ایران در این زمینه وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان ما برای روش های مختلف کاری که در این زمینه قابل تصور است فکر کردند، لذا با طمانینه تصمیم می گیریم و دلیلی هم ندارد که رفتار نابهنگام آنها را جدی بگیریم و بر اساس آن مضطربانه تصمیم بگیریم؛ برای شرایط مختلف از قبل فکر شده و راه کارهایی پیدا کرده ایم.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر پنجشنبه بمنظور شرکت در صد و سی و هفتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس، راهی سن پترزبورگ روسیه شد.

اجلاس اتحادیه بین المجالس روز شنبه 22 مهر ماه در سن پترزبورگ و با شعار «ارتقای تکثر فرهنگی و صلح از طریق گفتمان مذهبی و قومی» برگزار می شود.
سخنرانی و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و دیدارها دو جانبه و گفت گو با روسای مجالس شرکت کننده در این اجلاس، از برنامه های سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه اعلام شده است.

دکتر لاریجانی را در این سفر 6 روزه، کاظم جلالی، یوناتن بت کلیا، مصطفی کواکبیان، اسماعیلی، اسدالله عباسی، مهدی فرشادان، کوروش کرم‌پور و خانم سیده فاطمه حسینی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراهی کرده و به عنوان اعضای هیأت پارلمانی در مجمع عمومی و کمیته‌های فرعی اجلاس اتحادیه بین المجالس شرکت خواهند داشت.

علی مطهری نایب رئیس مجلس، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور، حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه، حسن زمانی مشاور رئیس مجلس، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل و همچنین سفیر روسیه در ایران در مراسم بدرقه لاریجانی در فرودگاه مهرآباد حضور داشتند.

نظر شما