شناسهٔ خبر: 21886174 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

همه آنچه که باید در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا بدانید

تزریق واکسن آنفلوانزا تنها برای گروه خاصی از مردم توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود و در غیر اینصورت نیازی به تزریق آن نیست

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا تنها برای گروه خاصی نیاز است و به همه مردم توصیه نمی‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، محمدعلی زمانی، با اشاره به اینکه در فصل پاییز افراد زیادی برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا به سمت تزریق واکسن این بیماری روی می‌آورند اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا تنها برای گروه خاصی از مردم توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود و در غیر اینصورت نیازی به تزریق آن نیست.

وی افزود: گروه خاصی که نیاز به تزریق(Injection) این واکسن دارند شامل افرادی که مشکل تنفسی و نیاز مصرف دارو در این زمینه مانند آسم و برونشیت دارند، خانم‌های باردار که سیستم ایمنی بدنشان پایین است، افراد سالمند که با سرماخوردگی کوچک مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند و بیماران قلبی که اکسیژن‌رسانی پایین در بدن و افت فشار خون دارند، می‌شود.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی ادامه داد: با وجود نگرانی‌های والدین برای کودکانی که در محیط مدرسه در طول فصل سرما دچار سرماخوردگی می‌شوند و یا به دلیل آلرژی سرفه و عطسه زیادی می‌کنند نیازی به تزریق واکسن ندارند.

زمانی با بیان اینکه هر بیماری دارای دو عامل ژنتیکی و محیطی است گفت: عامل ژنتیکی هر بیماری مخفی و غیرقابل پیش‌بینی است و با تحریک یک عامل محیطی مانند مصرف غذا، دارو و یا قرار گرفتن در محیطی خاص،  بیماری بروز می‌کند.

وی از وجود شایعات زیادی از عوارض تزریق واکسن(vaccine) آنفلوانزا مانند فلج کامل جسمانی مخصوصاً در سنین پایین در جامعه خبر داد و اضافه کرد: این بیماری در فرد ریشه ژنتیکی دارد و با تزریق واکسن بروز می‌کند؛ این درحالی است که در صورت تماس با ویروس آنفلوانزا نیز به این بیماری مبتلا می‌شود.

این پزشک فوق تخصص افزود: ویروس انفلوآنزا تنها ایجاد کننده تب، عطسه و سرفه در بدن نیست بلکه با ایجاد عفونت در قسمت‌های مختلف بدن فرد  بیمار باعث مرگ نیز ‌می‌شود.

زمانی اضافه کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا تنها از ابتلا به نوع خاصی از این بیماری جلوگیری می‌کند و نمی‌توانند  مانع وقوع سرماخوردگی شود.

وی از پزشکان خواست تا به مصرف بی‌دلیل واکسن آنفلونزا توسط مردم دامن نزنند و ادامه داد: می‌توان با تغذیه، ورزش و عدم مصرف دخانیات با بالا بردن میزان ایمنی بدن از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی در آخر از افرادی که به سفیده تخم مرغ حساسیت دارند توصیه کرد: به دلیل وقوع شوک به هیچ عنوان واکسن آنفلوانزا را تزریق نکنند.

نظر شما