شناسهٔ خبر: 21886173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرمانده اسبق قرارگاه رمضان سپاه:

وجود جلال طالبانی می توانست مانع بروز بحران اخیر در اقلیم کردستان شود

تهران - ایرنا - فرمانده اسبق قرارگاه رمضان سپاه گفت: وجود جلال طالبانی می توانست مانع جدی در برابر بحران کنونی اقلیم کردستان باشد، زیرا هم قدرت تعیین کننده بود و هم می توانست به خوبی وضعیت را کنترل کند.

صاحب‌خبر -

محمدباقر ذوالقدر عصر پنجشنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت مرحوم جلال طالبانی رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، جلال طالبانی را فردی بی‌نظیر در میان کردهای منطقه در ایران، عراق،‌ سوریه و ترکیه برشمرد و خاطرنشان ساخت: نبود وی هم برای جامعه کردی و هم منطقه خسارت‌بار خواهد بود.
ذوالقدربا بیان اینکه طالبانی از نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی جزو همپیمانان جمهوری اسلامی بود، ادامه داد: وی در مبارزه با رژیم صدام همکاری زیادی با ایران کرد و اگر برخی گروه‌ها به دنبال اهداف مادی و منافع خود بودند، اما او مردانه در میدان ایستاد و نتیجه آن نیز آزادی مردم کرد و ملت عراق بود.
فرمانده اسبق سپاه رمضان به دوران ریاست جمهوری جلال طالبانی در عراق اشاره کرد و گفت: او در همان نخستین سال‌های بحرانی بعد از صدام، رئیس‌جمهوری عراق و وجودش برای ملت عراق سرنوشت‌ساز شد و اکنون نبود وی خسارت‌ بار است که نمونه آن همین موضوع جدایی کردستان عراق است.
ذوالقدرخاطرنشان کرد: البته من گمان نمی‌کنم که این موضوع (جدایی اقلیم کردستان) دوام داشته باشد، زیرا نه دولت عراق نه ملت عراق و نه مردم اصیل کرد و نه کشورهای همسایه عراق از آن حمایت نمی کنند.
وی بیان کرد: این مردم عراق و کردستان خواهند بود که خسارت بحران اخیر را پرداخت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق و رهبر اتحادیه میهنی که از سال 2012 به دنبال یک سکته شدید خانه نشین شده بود، روز سه شنبه 11 مهرماه درگذشت.
این رهبر کرد عراقی که به مرد راه حل ها از طریق گفت و گو نیز معروف بود، از سال 2003 هنگام سقوط صدام و تشکیل نظام جدید نقش مهمی در اداره عراق و حل و فصل اختلافات میان جریان های سیاسی این کشور ایفا کرد و بسیاری براین باورند که عراق امروز خلاء وی و شخصیت ممتازش را بطور محسوسی درک می کند.
جلال طالبانی پس از گذشت نیم قرن مبارزه در میدان های جنگ و سیاست، سرانجام غروب جمعه(14 مهر) با بدرقه صدها هزار تن از شهروندان عراقی در کردستان عراق(محله دباشان سلیمانیه) به خاک سپرده شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مراسم خاکسپاری جلال طالبانی با اهدای گل پای تابوت حامل پیکر جلال طالبانی رئیس جمهوری فقید عراق، به مقام و شخصیت برجسته این مبارز ضد بعثی ادای احترام کرد. ظریف و هیات همراهش، عالی ترین هیات خارجی در این مراسم بودند.
طالبانی اولین رئیس جمهور غیر عرب عراق نیز محسوب می شود. او در منطقه و جهان به مرد اعتدال و اهل گفت وگو مشهور بود و اولین خبر دستگیری صدام حسین را نیز او به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) داد.
همچنین مراسم تکریم و بزرگداشت رئیس جمهوری پیشین عراق و دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان روز دوشنبه در شهر بانه و مریوان کردستان برگزار شد.
سیام **2078** خبرنگار: محمد مهدی بهرامی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما