شناسهٔ خبر: 21885832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

علی لاریجانی: هیچ اضطرابی در مسئولین ایران وجود ندارد

رییس مجلس خاطرنشان کرد: در هیات نظارت بر برجام هم صحبت شده و غیر از آن کاری نمی‌کنیم ملت ایران هیچگونه نگرانی نداشته باشند چون حداقل قضیه این است که کشورهای دنیا متوجه موضوع شده اند و همراه ایران هستند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش جماران؛ رییس مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات ترامپ درخصوص برجام گفت: فکر نمی کنم در صحنه بین المللی خیلی مواضع آمریکا را جدی گرفته باشند. شاید رسانه‌های داخلی ما بیشتر به آن پرداخته باشند.

علی لاریجانی پیش از سفر به روسیه به منظور شرکت در اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی در مورد اظهارات ترامپ رییس جمهور آمریکا درخصوص برجام اظهار کرد: به نظر یک ناپختگی در اظهار نظرها دیده می‌شود.  من اطلاع دارم که کشورهای اروپایی،  روسیه و چین در حفظ برجام موضع‌شان شبیه ایران است و این اقدامات آنی و رفتارهای نادقیق در این زمینه خیلی مشکل ساز است؛ هم برای خودشان و هم برای کشورهای دیگر.

وی افزود: در اجلاسی هم که 1+5 درنیویورک با ایران در مورد برجام داشت از هیچ یک از اعضا ندیدم که حمایتی از موضع آمریکا داشته باشند، همه تقبیح کردند گاه با واژه های نسبتا تند که استدلال شان این بود که این یک تفاهم بین المللی است و مستند به قطعنامه ای شده که شورای امنیت تصویب کرده است در واقع برجام جزئی از قطعنامه شورای امنیت  شده و خارج از ید کشورهاست.

رییس قوه مقننه همچنین بیان کرد: جالب بود که یکی از استدلال های تیلرسون این بود که وقتی این تفاهم صورت می گرفت باید به تغییر دولت ها توجه می کردند، لذا اگر در هر معاهده ای بخواهند اینگونه فکر کنند که  دیگر هیچ کشوری حاضر نیست با دولت آمریکا معاهده و توافقی داشته باشد، این تلقی خیلی کودکانه است.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین وزن گذاشتن بر روی مواضع اینها جایی ندارد، در این زمینه در هیات نظارت بر برجام بحث های طولانی انجام شد و برای اقداماتی که متناسب است فکر شد.

وی یادآور شد: همچنین در مجلس قانونی تصویب شده، روشن است که در اقدام متقابل ایران چگونه باشد چه در مسایل هسته ای و چه مسایل حاشیه ای که آمریکایی‌ها مطرح می کنند مخصوصا نسبت به نیروهای مسلح ما مشخص شده که اقدام متقابل چگونه باشد، بنابراین راه روشن است و قانون مشخص شده است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: در هیات نظارت بر برجام هم صحبت شده و غیر از آن کاری نمی‌کنیم ملت ایران هیچگونه نگرانی نداشته باشند چون حداقل قضیه این است که کشورهای دنیا متوجه موضوع شده اند و همراه ایران هستند. البته از مواضع کشور روسیه هم در اجلاس 1+5 که موضع دقیق و درستی داشت، تشکر می کنم.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: سایر کشورهای اروپایی هم بر همین موضع حفظ برجام تاکید داشتند و در واقع یک وفاق در صحنه بین المللی وجود دارد، اما یک کشور تک روی می کند و این تک روی به ضرر آنها تمام خواهد شد.

وی تصریح کرد: برایمان روشن است که ایران ضرر نمی کند، در مساله هسته ای پیشرفت هایمان خوب بوده و روند تحقیق و توسعه خوبی داشتیم، بنابراین با سرعت بیشتری کار می کنیم چون وفاق بین المللی روی موضع ایران است همکاری های اقتصادی می تواند ادامه یابد.

وی تاکید کرد:  هیچ اضطرابی در مسئولین ایران در این زمینه وجود ندارد، چون برای روش های مختلف کاری فکر کرده اند. لذا با طمأنینه تصمیم می گیریم و دلیلی ندارد که رفتار نا بهنگام آنها را جدی بگیریم.

لاریجانی در ادامه در خصوص هدف از سفرش به روسیه گفت: در واقع دو کنفرانس در حاشیه هم برگزار می‌شود یک کنفرانس مربوط به مباحث همکاری های امنیتی در کشورهای شمالی ما است که روسای مجالس این کشورها حضور دارند، لذا با توجه به اهمیتی که مسایل امنیتی و منطقه ای دارد از طرف رییس مجلس روسیه به عنوان مهمان ویژه دعوت شدیم.

وی تصریح کرد: طبعا چون مسایل امنیتی و منطقه ای اهمیت زیادی دارد و جزو دغدغه های مهم برای کشورهای منطقه است، ایران یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه است و استقبال می کنیم از این که این گونه نشست ها برای صلح و آرامش منطقه برگزار شود.

رییس مجلس همچنین بیان کرد: کنفرانس دیگر مربوط به بین المجالس جهانی است که روسای کشورهای جهان در آن شرکت می کنند، در این اجلاس هم ایجاد صلح با توجه به تنوع قومی و فرهنگی مساله مهمی است و نشان می دهد دغدغه مهم جهان بر فضای صلح آمیز در کشورهای مختلف تمرکز دارد.

رییس قوه مقننه افزود: با توجه به این که در صحنه بین المللی یک تفاوت هایی نسبت به گذشته به وجود آمده، در تصمیم گیری ها گاه اقدامات ناپخته ای انجام می شود که می تواند در امنیت منطقه تاثیرگذار باشد.

لاریجانی ادامه داد: این گونه اجلاس ها تاکید بر مساله صلح و امنیت دارد و دغدغه کشور ها هم هست و نشان دهنده یک فضای غبار آلودی است که در صحنه بین المللی به وجود آمده است.

لاریجانی در پایان گفت: در سازمان ملل هم تمرکز بر صلح و امنیت است، لذا حضور در این اجلاس ها اهمیت دارد تا ایران هم نقطه نظرات خود را مطرح کند حاشیه این کنفرانس فرصت مغتنمی است تا با همکارانمان در کشورهای دیگر گفت و گو کنیم، هم در مورد مسایل اقتصادی و هم درباره  صلح، امنیت منطقه و جهان رایزنی سیاسی داشته باشیم.

لازم به ذکر است رییس مجلس شورای اسلامی به منظور شرکت در 137مین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی که با شعار ارتقاء تکثر فرهنگی و صلح از طریق گفتمان مذهبی و قومی است به روسیه (سن پترزبورگ) سفر می کند.

امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، قشقاوی معاونت پارلمانی وزارت امورخارجه، سفیر روسیه در تهران، مطهری نایب رییس مجلس و امیرعبداللهیان نیز هنگام سفر لاریجانی به روسیه وی را بدرقه کردند.

نظر شما