شناسهٔ خبر: 21885645 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش برای ملحق شدن بالکان غربی به اتحادیه اروپا و ناتو

بلگراد - ایرنا - مجارستان تلاش دارد که مراحل ائتلاف کشورهای بالکان غربی به اتحادیه اروپا و همچنین ورود این کشورها به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را سرعت بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شبکه های اجتماعی بالکان، 'پیتر سیارتو' وزیر امور خارجه مجارستان در کنفرانس مشترک خبری در نشست 10 مقام بلند پایه کشورهای اروپای مرکزی و بالکان غربی در بوداپست گفت که سرعت بخشیدن به الحاق کشورهای بالکان غربی در اتحادیه اروپا و ناتو تضمینی برای امنیت منطقه است.
سیارتو در این نشست افزود که ناپایداری و تنش ها در بالکان غربی خطر جدی برای تمام اروپا حساب می شود و این دلیل درخواست برای سرعت بخشیدن به ائتلاف بالکان غربی در اتحادیه اروپا و ناتو می باشد.
وزیر خارجه مجارستان در این جمع اشاره کرد که گفت و گوهای مراحل الحاق به اتحادیه اروپا برای آلبانی و مقدونیه بایستی حداکثر در سه ماهه اول سال 2018 آغاز شود.
بنا به اظهارات سیارتو؛ همچنین باید به بوسنی و هرزگوین و کوزوو برای ادغام با اتحادیه اروپا، اهداف واقع بینانه و دست یافتنی پیشنهاد شود و در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو که در دسامبر امسال برگزار می شود، اعضا باید شروع مذاکرات برای عضویت مقدونیه و همچنین طرح برنامه عملی جهت عضویت بوسنی و هرزگوین را فعال کند.
وی همچنین تاکید کرد که خطر مهم از بی ثباتی منطقه جنوب شرقی اروپا در ناتوانی حفظ موج جدید مهاجرت است. در صورتی که موج جدیدی از مهاجرت پیش بیاید، تنها پایداری و بالکان غربی قوی می تواند این موج را متوقف کند. اکنون اتحادیه اروپا هیچ راهبردی در رابطه با بالکان ندارد.
نیکولا دیمیتروف وزیر امور خارجه مقدونیه نیز به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفت که کشورهای ما از لحاظ جغرافیایی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا احاطه شده اند، اما مورد توجه محدوده سیاسی اتحادیه اروپا نیستیم.
آمریکا به عنوان بزرگترین عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به لحاظ تجهیزات نظامی تلاش دارد که کشورهای بالکان غربی را به این پیمان نظامی که اکنون 29 عضو دارد، جذب کند.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیری شوروی و جمهوری فدراسیون سوسیالیستی یوگسلاوی، 12 کشور از جمله اسلوونی، رومانی، بلغارستان، کرواسی، آلبانی و مونته نگرو به عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی در آمدند.
با عضویت 10 کشور کمونیستی سابق به عضویت در ناتو در سال 2004 تلاش برای گسترش ناتو به حوزه بالتیک و بالکان غربی شدت گرفت به طوری که در سال 2009 کرواسی و آلبانی و در سال 2017 مونته نگرو در این پیمان نظامی پذیرفته شدند.
نزدیک شدن به مرزهای روسیه و ترغیب کشورهای حوزه بالتیک و منطقه بالکان غربی برای عضویت در ناتو یکی از اهداف راهبردی ناتو است که در این راستا آمریکا نقش اصلی را بر عهده دارد.
صربستان با داشتن موضع بی طرفانه نظامی تصمیم ندارد که به عضویت در ناتو در آید و لی در چارچوب طرح «مشارکت برای صلح» با ناتو همکاری های دفاعی و آموزشی دارد و تمرینات مشترک نظامی نیز با کشورهای عضو ناتو انجام می دهد.
بوسنی و هرزگوین که از دیگر کشورهای بالکان غربی به شمار می رود به علت موقعیت سیاسی و شکل گرفتن از سه هویت قومی بعید است که در مراحل عضویت در ناتو، توافقی در این کشور حاصل شود.
اروپام**436**شبس 1574 ** انتشار دهنده: محسن تهوری

انتهای پیام /*

نظر شما