شناسهٔ خبر: 21885539 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

آفت معضلات اجتماعی از نگاه بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی کشور

بنیانگذارآسیب شناسی اجتماعی کشور گفت: ایجاد بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی کشور ضروری است چرا که بدون آمار و ارقام درست، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها برای این حوزه محکوم به شکست است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، مجید ابهری روز پنجشنبه در جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در اراک اظهار داشت: سال ها پیش که آسیب شناسی اجتماعی را در کشور بنیان کردم هرگز تصور نمی شد که تا این اندازه این مشکلات در جامعه فراگیر شود.

وی افزود: در حال حاضر در بحث آسیب های اجتماعی با مشکلاتی مثل اعتیاد، بیکاری، فقر، کودک آزاری، خودکشی، تکدی گری، فحشا و... مواجه هستیم که باید توجه داشت نباید افراد برای مطرح شدن با اعلام آمار این مشکلات سطح جامعه را متشنج کنند.

بنیان گذار آسیب شناسی اجتماعی کشور بیان کرد: در حال حاضر نخبگان ما نخبگان سفید هستند به این معنی که از حضور در عرصه اجتماعی واهمه دارند در صورتی که دشمن در مقابل به دنبال جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است که از طرق گسترده ای مثل فضای مجازی، سینما و... به تحقق هدف خود استفاده می کنند تا الگوهای رفتاری را تغییر دهند.

ابهری خاطرنشان ساخت: بهره گیری از علوم انسانی اسلامی یکی از روش های درمان آسیب های اجتماعی است به عنوان مثال در بحث اعتیاد که خود ابزاری برای جنگ نرم است شاهد هستیم مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی تغییر کرده که برای مقابله با اعتیاد علاوه بر سه رکن اصلی آگاهی، مشارکت و اعتقاد باید عنصر ایمان را هم در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: راه حل مقابله با آسیب های اجتماعی ایجاد بانک اطلاعی برای ارائه درست آمار و ارقام و کاهش مراکز تصمیم گیری و سیاست گذاری است چرا که جزیره ای و سلیقه ای عمل کردن راه به جایی نخواهد برد.

بنیان گذار آسیب شناسی اجتماعی کشور تصریح کرد: از دلایل گسترش اعتیاد در جامعه می توان به گستردگی مرزهای کشور با مراکز تولید، سودآور بودن مواد مخدر، مافیای متادون و چرخه درمان ناقص اشاره کرد.

ابهری اذعان داشت: همچنین ۸۵ درصد مواد مخدر تقلبی است که خود باعث بیماری های عفونی برای معتادان می شود. بحث دیگر این است که ۶۵ درصد زندانیان کشور به طور مستقیم با جرائم مواد مخدر مرتبط هستند و این در حالی است که هر زندانی سالیانه ۴۷۰ میلیون ریال و هر دانش آموز تنها ۲۷ میلیون ریال برای کشور هزینه دارد.

وی افزود: باید به تشکل های مردمی نقش داد و این تشکل ها شناسنامه دارد شوند چرا که هر جا نقش مردم کمرنگ شود قطعا در آن محل نقطه ضعف به وجود خواهد آمد.

بنیان گذار آسیب شناسی اجتماعی کشور تشریح کرد: همچنین از دیگر مشکلات در روند ترک اعتیاد می توان به کمپ های غیرمجاز، خوددرمانی و شیوه درمانی غلط از طریق عطاری ها و تبلیغات شبکه های ماهواره ای اشاره کرد در صورتی که تنها راه ترک و درمان اعتیاد پایبندی به دوره علمی است.

ابهری اظهار داشت: بافت فرهنگی شهر اراک از دو جهت زمینه میل به اعتیاد را دارد که باعث خطر است اول این که محیط شهر کارگری است و به علت مهاجر پذیر بودن از اغلب شهرهای ایران در آن خرده فرهنگ وجود دارد و دوم این که دانشجویان از دیگر شهرها در این شهر مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: بنابراین به علت این دو بافت نامتجانس فرهنگی باید هم از نظر امنیتی و هم از نظر اجتماعی و فرهنگی به این موضوع پرداخت. اعتماد مردم به تشکل های مردمی و نقش این گونه تشکل ها باید در جامعه پررنگتر شود.

بنیان گذار آسیب شناسی اجتماعی کشور گفت: ۷۰درصد از طلاق ها ریشه در اختلالات جنسی دارد که به علت آگاهی های نادرست افراد و اعتیاد در این زمینه شاهد این اتفاق هستیم بنابراین برای حل این مشکل طلاق بدون امضای مشاور حاذق نباید صادر شود و همچنین ۴۸ درصد از قتل ها ناشی از توهمات مواد مخدر است.

ابهری اضافه کرد: باید با سیاست گذاری های منسجم به پیشگیری بپردازیم چرا که ارزانتر از درمان است و در غیر این صورت در ده سال آینده شاهد آسیب های اجتماعی دیگری نیز خواهیم بود.

نظر شما